شنبه / ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۶
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۷۰۴۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

علی شریعتی مقدم شخصیت صنعت غذای سال ۱۳۹۵ شد

مهندس علی شریعتی مقدم مدیر عالی گروه بین المللی نوین زعفران، به عنوان شخصیت صنعت غذای سال ۱۳۹۵ از طرف خوانندگان ماهنامه صنعت غذا برگزیده شد.

امسال با بررسی فرمهای پرشده شخصیت سال صنعت غذا و شمردن آراء خوانندگان و مشترکان این ماهنامه و همچنین اعضا انجمن علوم و صنایع غذایی ایران که از مدیران و کارشناسان صنعت غذا می باشند، شخصیت صنعت غذا انتخاب شد. به جهت این انتخاب، چکیده ای از فعالیت ها و زندگی این صنعتگر موفق را به نظر شما خوانندگان محترم می رساند.

 

مهندس علی شریعتی مقدم در مقدمه کتاب ” زعفران از دیرباز تا امروز ” تالیف حسن ابریشمی می نویسد :

اهمیت رو به رشدی که امروز برای زعفران قائل هستیم مرهون شناخت نسبی تازه ای است که برای این گیاه اسرارآمیز ایجاد شده است . امروزه می دانیم که زعفران نه تنها یک افزودنی اعجاب آور است ، بلکه در نقش یک داروی گیاهی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها موثر بوده و استفاده از آن در صنایع آرایشی نیز مقوله ای مهم است . زعفران را دیگر نمی توان صرفا یک ادویه یا یک ماده غذایی ، رنگی ، ماده نشاط آور یا به تنهایی یک افزودتی یا یک داروی گیاهی دانست ، چرا که در آن واحد همه مشخصات هر یک را در ماهیت خود دارد و در عین حال سرآمد همه آنها در هر خانه و در بین خانواده هاست . همین خصوصیات خاص موجب یکتایی و بی همانندی زعفران شده ، و پژوهش در باب شناخت هر چه بیشتر این محصول این نکته را ثابت می کند که زعفران ، زعفران است .

مهندس شریعتی مدیری است فرهنگی و فرهیخته . مدیری که در زمینه حرفهایش ، شعری از نیما را زمزمه می کند . مدیری است نواندیش که میخواهد تا جائیکه امکان دارد در هر چیز تغییر و تحول مثبت ایجاد کند . او در کاشمر در خانواده ای فرهنگی متولد شد . دوره ابتدایی را در همان شهر و دوره دبیرستان را مشهد گذراند . او فارق التحصیل رشته ” برق ” و مدیریت بهره وری ، بازاریابی و فروش را در ژاپن و انگلستان گذرانده است . جوانی که با توکل بر خدا ، پشتکار ، تلاش و نوآوری ، همت و جدیت خود ، بدون هیچ گونه حمایتی به موفقیت های ارزشمندی رسیده است . شخصیت خود را چنان ساخته که از پدر در ذهن داشته است :

پدرم معلم بود و در زمینه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت های زیادی داشت . احترام و شخصیتی که مردم برای ایشان قائل بودند ، در شخصیت من شکل گرفت و من به این نتیجه رسیدم که انسانیت و رافت و گذشت وی باعث شکل گیری خاطرات مثبت در ذهن من است که هیچگاه آن را از یاد نخواهم برد .

تاثیر پذیری از شخصیت فرهنگی پدر او را از ده سالگی به فکر تاسیس کتابخانه ای در منزل پدری انداخت و او شروع به جمع آوری کتاب و چاپ کارت عضویت برای استفاده دوستانش از این کتابخانه کرد . همین طرز تفکر و اندیشه زیبا باعث شد که وقتی به استقلال مالی رسید با همکاری آموزش و پرورش شش مدرسه را در مناطق محروم پایه گذاری کند .

احساسات وطن دوستانه او از دوران کودکی و تاثیر افرادی که در تاریخ کشورمان موثر بوده اند این احساسات را در او به وجود آورد که باید در سطوح بین المللی خود را مطرح و فعالیت هایی را در این زمینه آغاز کند . در همین راستا فعالیتش را در زمینه زعفران در دوران سربازی و حتی دانشگاه ادامه داد . در سال ۱۳۷۱متوجه شد بسته هایی که برای دوستانش به عنوان هدیه فراهم کرده با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است . استقبال دوستان از این بسته بندی و ارائه سفارش از سوی آنان او را به این فکر انداخت که زعفرانی را که در کاشمر تولید می کند به صورت بسته بندی عرضه ، که این عمل باعث ایجاد ارزش افزوده و استقلال مالی وی گردید . استقبال دوستان همچنین او را متوجه خلائی که در زمینه کیفیت و ایجاد اطمینان در مصرف کننده یا خریدار داخلی و خارجی و همچنین خلائی که در زمینه بسته بندی بود ، کرد .کشش بسیار زیادی که او را وادار کرد بزرگترین تصمیم زندگیش را گرفته و شرکت ” نوین زعفران ” را در اردیبهشت ۱۳۷۱ به ثبت برساند . پیشتر او روش نوین فرآوری زعفران را که نتیجه کار تحقیقات سازمان پژوهش های علمی و صنعتی خراسان رضوی بود به کار گرفت و آن را در عمل معرفی نمود . بر اساس روش سنتی زعفران به صورت دسته ای با ریشه فرآوری و با نخ بسته می شد . مدت طولانی خشک شدن در این روش باعث ایجاد آلودگی و مشکلات بعدی بود . در روش نوین فرآوری زعفران ، در بخش سه شاخه قرمز رنگ ( کلاله ) بلافاصله پس از چیدن گل از قسمت خامه ( سفید ) جدا و خشک می شوند . امروزه بخش بسیار زیادی از زعفران به این روش تولید و فرآوری می شود و در بازار به نام زعفران نگین مرسوم شده است .

نوین زعفران یک شرکت خصوصی (سهامی خاص) با مالکیت خانوادگی است که در سال ۱۳۷۱ با هدف نوآوری و تحول در حرفه زعفران تأسیس شد . روش های جدید فرآوری زعفران با ارائه کیفیت و بسته بندیهای نوین از زعفران ایران آغاز گردید و در گامهای بعدی با اخذ گواهینامه های ملی و بین المللی برای اولین بار در حرفه زعفران، انجام تحقیقات و پژوهشهای کاربردی روی زعفران، تدوین استانداردهای نوین کیفی و بهداشتی بسیار بالا و معرفی فراگیر زعفران ایران به جهانیان و ارتقاء همزمان ‌سطح دانش و امکانات کشاورزان ( از طریق مزرعه نمونه ، بخش ترویج و تولید ادوات مخصوص فراوری و خشکاندن زعفران و . . . ) زمینه ساز تحولاتی جدی در تولید و تجارت بین المللی زعفران گردید.

در آن زمان با اینکه افرادی در این زمینه فعالیت داشتند اما ” کنترل کیفیت ” و ” آزمایشگاهی ” در زمینه زعفران وجود نداشت به همین دلیل بسته بندی هایی که عرضه شد جلوه ای نداشت و کششی را در خریدار ایجاد نمی کرد .با مشاهده تمام این نواقص او تصمیم گرفت که کار جدیدی را در زمینه زعفران ارائه دهد . او شروع به تحقیق و مطالعه در این زمینه کرد و اولین کتابی را که مورد توجه قرار داد کتاب ” زعفران ” نوشته محمد حسن ابریشمی بود که او را بیشتر به این رشته علاقه مند کرد . او همچنین در زمینه بسته بندی و ایجاد آزمایشگاه تصمیم گرفت در زمینه زعفران تحول ایجاد نماید .

با پیگیری های مستمر از اداره استاندارد در سال ۱۳۷۱ کد ۱۱۰۰ برای زعفران ایجاد نمود و بعنوان اولین شرکت موفق گردید پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران را برای محصول زعفران دریافت نماید . این موفقیت ها در این جوان پرشور اثر خود را با شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی گذاشت و او احساس کرد می تواند ضعفی را که در مورد زعفران ایران در زمینه ناشناخته بودن زعفران وجود داشت برطرف نماید .

در سال ۱۳۷۳ به استاندارد ۹۰۰۰ در آلمان و اروپا برخورد که در حال شکل گیری بود . اما متاسفانه دریافت در ایران هیچ آشنایی با این استاندارد به جز افرادی که در موسسه استاندارد مربوطه دیگر بودند وجود ندارد :

آن زمان استاندارد حتی به فارسی ترجمه نشده بود . ما مصمم شدیم پس از اینکه برای اولین بار در ایران به استاندارد ملی نائل شدیم در سطح بین المللی فاصله ای بین خودمان بعنوان یک شرکت ایرانی با رقبایی که در خارج از کشور سوابق ۱۰۰ و ۱۵۰ ساله دارند ایجاد کنیم و موفق شدیم در سال ۱۳۷۴ بعنوان اولین شرکت زعفران در سطح دنیا و اولین واحد مواد غذایی ایران استاندارد ایزو ۹۰۰۰ را بگیریم .

با وجود مشکلات فراوان اقتصادی که بیشتر از وارداتی بودن اقتصاد و اهمیت ندادن به جنبه های تولید نشات می گرفت و همچنین مواجه شدن با انقلاب عظیم اسلامی و جنگ ، او مشکلات را از خودش قوی تر ندانست و قدرت غلبه بر مشکلات را در خودش مکرر تمرین کرد :

ما با وجود اینکه واحد کم تجربه و جوانی بودیم با مشکل پیمان ارزی مواجه شدیم که لطمات جدی به ما وارد کرد . اما ما توانستیم بر مشکلات پیروز شده و کارمان را تا امروز ادامه بدهیم . در سال ۱۳۷۶ توانستیم استاندارد ایمنی و بهداشت مواد غذاییHACCP را بعنوان اولین شرکت در خاورمیانه بگیریم که از اهمیت خاصی برخوردار بود .

او سپس به کارش تنوع بخشید و سعی کرد با کیفیت بهتر و روشهای بهتر زعفران را فرآوری کند . او هر چه را که امکان تغییر و تحول مثبت در آن می یافت بررسی و در موردش فکر می کرد . اعم از کاشت در گل که فرآوری می شود ، در روش خشک کردن ، در روش بسته بندی ، در رعایت بهداشت در تنوعی که در بسته بندی ها در محصولات می شود و به این گونه بود که عنوان نوین زعفران سرفصل نوینی برای ارائه کارهای نو و نوین گردید .

او با استقبال خوبی در سطح بین المللی روبه رو گردید و حتی با ترفندهایی توانست سطح تولید زعفران در اسپانیا را پایین بیاورد . او شخصا از مزارعی در اسپانیا زعفران خرید و همان زعفران را به فروش رساند . یا زعفران ایرانی را از طریق کانال هایی به عنوان زعفران اسپانیایی در آن سالها به فروش رساند . که این عمل باعث شد ایران در تولید بازار جایگزین خودش را به دست بیاورد . سپس سی محصول جدید از زعفران را طراحی و واحدی را در شهرک صنعتی توس بعنوان واحد دومی ایجاد کرد .

وی با وجود مشکلات فراوان و موانع غیر منطقی ثابت کرد زعفران بعنوان الگویی در صادرات غیر نفتی می تواند جهش های راحتی در ارقام ده تا پانزده برابر از نظر رشد و اشتغال و صادرات و کار تحقیقاتی و علمی فراهم آورد .

او امیدوار است مسئولین بلند مرتبه با دید کلان تری آینده ای بهتر برای صنایع و محصولات کشاورزی ما تعریف کنند که با روش های مختلف بتواند هم موقعیت ملی و آبروی ملی را در سطوح بین المللی در زمینه صادرات زعفران حفظ کرده و هم مشکلات داخلی که یکی از مهمترین بحران هایش بحران اشتغال است را پوشش بدهد .

صداقت در عمل، توجه به کیفیت و بهبود مستمر، توسعه فرهنگ مشتری مداری، توسعه منابع انسانی و اشتغال زایی دستیابی به تکنولوژی های روز دنیا، رعایت ارزش های جامعه و حفظ محیط زیست، رعایت استاندارد های ملی و بین المللی، آموزش و یادگیری مستمر، رهبری بازار های داخلی از طریق ایجاد مزیت های رقابتی، توسعه کار گروهی ، توسعه سیستم نظر سنجی و پیشنهادات ، امانتداری در قبال سهامداران بخشی از ارزش های نوین زعفران برشمرده می شوند.

نوین زعفران ، صادرکننده نمونه و ممتاز کشوری ( ۸ دوره ) و تنها دارنده گواهینامه و تندیس ملی و طلایی رعایت حقوق مصرف کنندگان در حرفه زعفران ( ۱۰ دوره متوالی ) ، واحد نمونه ملی کیفیت و استاندارد ، واحد نمونه صنایع غذایی و بهداشتی ، دارنده نشان ایمنی و سلامت ( سیب سلامت ) ، واحد برتر تولید ملی – افتخار ملی ،دارنده اولین استانداردهای بین المللی FSSC 22000 , HACCP , ISO 9001 , ISO 14001 , ISO 10002 , ISO 10004 , ISO / ICE 17025 در حرفه زعفران ، یکی از بیست برند برتر ایران و دارنده سیستم Fair Trade( برای کشاورزان و کارگران که در ابتدای چرخه تجارت زعفران هستند ) می باشد .

همچنین گوشه ای از افتخارات مهندس شریعتی مقدم عبارتند از :

دبیر و مشاور عالى فراکسیون توسعه صادرات مجلس شوراى اسلامى

رییس کمیسیون کشاورزى ، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی خراسان رضوی

نایب رئیس اول کمیسیون کشاورزى ، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران

عضو شوراى گفتگوى دولت و بخش خصوصى

رییس هیئت مدیره صندوق غیر دولتى توسعه صادرات زعفران

رهبر کارآفرین ایران در سومین جشنواره بین المللی رهبران کارآفرین مسلمان دانشگاه تهران

موفق ترین صادر کننده نمونه و ممتاز ملى شرق کشور

انتخاب شده به عنوان قهرمان بخش کشاورزى (زعفران )

رییس انجمن ارگانیک ایران – خراسان رضوى

رییس هیئت مدیره شهرک صنعتى طوس(شهرک صنعتى نمونه ملى)

برنده جایزه نوآوری سیال- پاریس برای فرآورده ” عصاره نوشیدنی زعفران ”

مدیر بخش تجارى و کسب رتبه دوم جهانى در نمایشگاه اکسپو میلان – ایتالیا .

نمایشگاه بین المللی EXPO ( World Exposition ) رویداد بسیار مهم و پراهمیتی در عرصه جهانی است و بسیاری از کارشناسان آن را با المپیک مقایسه می کنند . این نمایشگاه که هر ۵ سال یکبار برگزار می شود یک رویداد انتفاعی نیست بلکه صحنه ای برای نمایش آخرین دستاوردهای فرهنگی ، اجتماعی ، علمی و اقتصادی کشورها و دورنمای توسعه آن ها می باشد .

شرکت نوین زعفران کوشیده است با تلاشی همه جانبه تحولاتی مفید را برای زعفران رقم بزند و نقطه آغازی بر صنعت نوین زعفران ایران باشد .

و از آنجایی که پشت سر مردان بزرگ ، یک زن قرار دارد مهندس شریعتی از مادرش به عنوان بزرگترین مشوق خود و تاثیرگذارترین افراد در نوین زعفران نام می برد .

گفتنی است در سال ۸۹ آقای غلامعلی سلیمانی بنیانگذار گروه صنایع غذایی کاله، سال ۹۰ آقای مرتضی سلطانی بنیانگذار گروه صنعتی زر، سال ۹۱آقای فردین عالیزار بنیانگذار گروه صنعتی عالیفرد (سن ایچ) ، سال ۹۲ آقای احمد فتح الهی بنیانگذار شرکت سبزی ایران )سبزان( ، سال ۹۳ آقای احمد صادقیان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت تک ماکارون و سال ۹۴ آقای دکتر مهدی کریمی تفرشی مدیر عامل شرکت گلها  شخصیت برتر سالهای ۸۹ تا ۹۴ معرفی شدند.
(شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵) ۰۹:۳۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها