چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۹:۲۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۴۸۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

واردات مرکبات از مصر وترکیه توجیهی ندارد/ مسئولان تعاون روستایی پاسخی برای واردات ندارند!

با وجود سرمای شدید آذر ماه در شمال، آسیب دیدگی بخشی از مرکبات شمال نیازی به واردات پرتقال از مصر و آفریقا نیست.

با توجه به آنکه مرکبات رنگارنگ از جمله تحفه‌های زمستانی که میزبان محافل و مجالس ایرانی‌ است، اما سرمای آذر ماه گلایه مندی بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان را به همراه داشته است.

براین اساس آسیب دیدگی و سرمازدگی بخشی از پرتقال‌های شمال سبب شد تا سودجویان پای میوه‌های وارداتی را به سفره شب عید بازکنند و بازار کشور را مملو از میوه‌های خارجی نمایند، اما ناگفته نماند که این امر مورد انتقاد رئیس اتحادیه باغداران مازندران قرار گرفت چرا که معتقد است مرکبات با کیفیتی در شمال و جنوب که جوابگوی نیاز بازار شب عید باشد، وجود دارد.

البته مقام معظم رهبری با وجود ویژگی ممتاز میوه‌های ایرانی از واردات میوه ابراز تأسف کرد واز مسئولان خواست جز در موارد ضروری جلوی این کار را بگیرند.

حال در پی اعتراضات اخیر باغداران و ادعای رئیس اتحادیه باغداران مازندران مبنی بر عدم کمبود پرتقال با کیفیت در داخل باید گفت که علی رغم پیگیری‌های مکرر رئیس سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی تنظیم بازار شب عید از پاسخگویی در این زمینه امتناع کرد.

عنایت اله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سازی مرکبات اظهار داشت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در شرایطی که میوه با کیفیت به اندازه کافی در داخل وجود دارد نیازی به واردات نیست.

وی با اشاره به اینکه در زمینه محصولات باغی رتبه پنجم در دنیا را دارا هستیم، افزود: در چنین شرایطی حتی در صورت کمبود در داخل نیازی به واردات نداریم چرا که نباید عاملی برای از بین بردن این مزیت باشیم.

بیابانی با اشاره به اینکه واردات میوه از جمله راه‌های نابودی تولیدات داخلی است، گفت: گرچه مسئولان امر ادعایی مبنی بر قرنطینه کردن پرتقال‌های وارداتی دارند، اما ناگفته نماند که اقدامات قرنطینه‌ای باید در کشور مبدأ صورت گیرد نه اینکه پس از واردات نسبت به شرایط قرنطینه‌ای اقدام نماییم.

قائم مقام خانه کشاورز ادامه داد: با توجه به آنکه ازتولید سالانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن آن به جنوب اختصاص دارد از این رو واردات پرتقال از مصر و آفریقا و ترکیه توجیهی ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به ذخیره سازی مناسب مرکبات با کیفیت در شمال، رئیس اتحادیه باغداران اظهاراتی مبنی بر تامین مرکبات شب عید را دارد گرچه نمی‌توان انکار کرد که بخشی از این مرکبات یخ زده و آسیب دیه نیستند و نباید در سبد مصرفی خانوار‌ها قرار گیرد./ باشگاه خبرنگاران جوان
(چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵) ۱۹:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها