چهارشنبه / ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۹:۱۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۴۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

میوه‌های خارجی در سوپرمارکت‌ها به فروش می‌رسند و دولت توجهی‌ نمی‌کند!

مهاجران گفت: اصولا میوه‌های لوکس و خارج از فصل جزو این میوه‌ها هستند به عنوان مثال در شرایط فعلی، آواکادو، زنجبیل، سیر، انگور، زردآلو، آلو، شلیل و دیگر اقلامی که خارج از فصل هستند جزو دسته تخلف یاد شده قرار گرفته‌اند.

 در حالی بازار شب عید میوه و تره‌بار روز ‌به ‌روز پرمخاطب‌تر می‌شود که شاهد حضور میوه‌های قاچاق در سطح وسیع بازار با شیوه‌‌ای نوین هستیم. در این زمینه اگرچه سخت‌گیری مسئولان و سازمان‌های مسئول برخورد با عرضه میوه‌های قاچاق مشهود است، اما سودجویان با استفاده از خلاء‌های موجود همچنان به دنبال سوء‌استفاده از شرایط موجود هستند. در این زمینه گفت‌وگویی کوتاه با حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه‌ و سبزی داشته که در ادامه می‌خوانیم.
به نظر شما عرضه میوه‌های قاچاق در بازار همچنان ادامه دارد؟

بله؛ با این که مسئولان سازمان تعزیرات و بازرس‌های اتحادیه در این زمینه بسیار فعال عمل می‌کنند، اما گستردگی بازار و همچنین خلاء‌های موجود می‌تواند عاملی در سودجویی افراد باشد.
برخی دست‌اندرکاران فروش میوه و تره‌بار معتقدند سودجویان شیوه‌های نوینی برای ارائه محصولات خود در بازار پیدا کرده‌اند. نظر شما در این زمینه چیست؟

ببینید قبل از جدی شدن برخورد قانونی با عرضه و فروش میوه‌های قاچاق، شاید میدان مرکزی میوه تهران و برخی شهر‌ستان‌ها محلی برای عرضه و فروش محصولات قاچاق بود، ولی با شدت بازرسی‌ها و برخوردهای قانونی با متخلفان خیابان‌های اطراف و وانت‌های حامل میوه‌های قاچاق، محلی برای مبادله شد، اما در شرایط فعلی راهکارهای جدیدی برای سودجویی‌ افراد متخلف ایجاد شده که یکی از آنها بسته‌بندی میوه‌هاست.
لطفا در این زمینه بیشتر توضیح دهید.

با توجه به بررسی‌های انجام شده و همچنین مشاهدات عینی، تقریبا سه یا چهار ماه است که عرضه سبزی، صیفی و میوه‌های مختلف به صورت بسته‌بندی در سطح کلانشهرها بیشتر شده و اکنون سوپرمارکت‌های کوچک و بزرگ محلی یا زنجیره‌ای محصولات یاد شده را در قالب محصولات دستچین و بسته‌بندی عرضه می‌کنند. این راهکاری برای دورزدن قانون و تخلف است. به این دلیل که معمولا بازرسان در میادین میوه و تره‌بار و میوه‌فروشی‌ها به دنبال تخلف هستند.
عمده میوه‌های قاچاق چه میوه‌هایی هستند؟

اصولا میوه‌های لوکس و خارج از فصل جزو این میوه‌ها هستند به عنوان مثال در شرایط فعلی، آواکادو، زنجبیل، سیر، انگور، زردآلو، آلو، شلیل و دیگر اقلامی که خارج از فصل هستند جزو دسته تخلف یاد شده قرار گرفته‌اند.
آیا میوه‌های بسته بندی کنترل نمی‌شوند؟

این میوه‌ها اگر در میادین یا میوه‌ فروشی‌ها عرضه شود دقیقا تحت نظارت بازرسان است، اما اگر در محیط‌های سوپرمارکتی یا دیگر واحدهای صنفی عرضه شود تقریبا دور از دید این افراد قرار گرفته است. مشاهده شده میوه‌های وارداتی و قاچاق (میوه‌های فصلی) در بسته‌بندی‌های شرکت‌های داخلی فروخته می‌شوند که تشخیص آنها بسیار مشکل شده است.
اهمیت برخورد با این تخلف از نظر شما چیست؟

نکته مهم در برخورد با این تخلف بازار پرتقاضای ایام شب عید است به این دلیل که اگر مانع تخلف این افراد نباشیم به نوعی تولیدکنندگان داخلی ضربه خورده و تولیداتشان از بین می‌رود.
آیا شما راهکاری برای کنترل این معضل ارائه کرده‌اید؟

به دلیل گستردگی بازار و همچنین پراکندگی فروشگاه بهترین راهکار فرهنگسازی و بازرسی‌های دقیق‌تر است البته در بخش فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های بزرگ مسئولان تامین کالا باید در این زمینه مسئولان تعزیرات حکومتی را یاری دهند و مردم هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف یاد شده موارد را گزارش دهند./ نسیم آنلاین
(چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵) ۱۹:۱۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها