سه شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۷۰۴۵۹
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

الگوی کشت در استان اردبیل تغییر میکند

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی استان بویژه توسعه کشت گیاهان دارویی با جدیت دنبال می شود.

عدیل سروی در نشست تخصصی دست اندرکاران گیاهان دارویی استان افزود: دامنه های سبلان و بزقوش در استان اردبیل زیستگاه بیش از 500 گونه از انواع گیاهان دارویی کمیاب و بی نظیر است که از این لحاظ موهبت بزرگی برای بخش کشاورزی استان محسوب می شود.
وی گفت: همچنین فارغ التحصیلان زیاد در این بخش زمینه های مناسبی برای برای گسترش کشت و فرآوری گیاهان دارویی فراهم کرده و اندک سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر بکارگیری نیروهای تحصیل کرده بیکار می تواند بازده اقتصادی قابل ملاحظه ای را به همراه داشته باشد. 
سروی اظهار کرد: گام های اساسی در کاشت گیاهان دارویی در استان برداشته شده که ایجاد کلکسیون گیاهان دارویی با 170 گونه گیاهی از جمله آنهاست.
وی گفت: مطالعات و تحقیقات محققان مرکز تحقیقات ، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان بر روی تمام این گونه های زراعی متمرکز شده تا مرکز تولید گیاهان دارویی را که در سامیان اردبیل مستقر است به مرکز تولید و تکثیر بذر گیاهان دارویی تبدیل شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل افزود: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی توسعه کشت گیاهان دارویی در استان مهم است زیرا هم نقش مهمی در ایجاد اشتغال و درآمد داشته و هم با توجه به نیاز آبی کمی که در طول رشد دارد نقش موثری در استفاده بهینه از منابع آبی دارد.
سروی اضافه کرد: با دانشگاه محقق اردبیلی و دیگر مراکز آموزش عالی هماهنگی های می شود تا پایان نامه های دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا به سمت گیاهان دارویی هدایت شود.
وی گفت: چهار واحد صنایع وابسته به بسته بندی و خشک کنی در گیاهان دارویی در استان فعال است که با اندک پشتوانه مالی از این صنایع می توان بیش از پیش شاهد رشد و شکوفایی گیاهان دارویی در استان شد.
وی افزود: تسهیلاتی که به فعالان بخش گیاهان دارویی اعطا می شود 15 تا 18 درصد است که خود عامل بازدارنده ای برای این بخش محسوب می شود و انتظار است اعطای تسهیلات با بهره بانکی تک رقمی باشد.
استان اردبیل به عنوان یکی از 10 استان برتر کشور برای توسعه کشت گیاهان دارویی در نظر گرفته شده و در حال حاضر این نوع گیاهان به صورت تخصصی در سطح 115 هکتار در استان کشت می شود./ایرنا
(سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۲:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها