سه شنبه / ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۴
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۴۵۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

عرضه مرکبات انبار شده جهرم از هفته آینده

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جهرم از وجود 3 هزار تن مرکبات در انبارها و سردخانه‌های جهرم خبر داد و گفت: عرضه این میوه‌ها برای تامین نیاز بازار شب عید، از هفته آتی آغاز می‌شود.

 بارندگی‌های اخیر اگرچه شکرگذاری مردم فارس خصوصا شهرستان‌های جنوبی این استان را به‌دنبال داشت اما خسارت‌های این بارندگی‌ها و سیل و برودت هوا، آنقدر بود که نگرانی‌هایی را به‌دنبال داشته باشد. بی‌تردید آسیب‌های از بین رفتن محصولات کشاورزی تنها دامن باغداران و کشاورزان را نمی‌گیرد بلکه مصرف‌کننده هم به‌نوعی متحمل هزینه‌های ناشی از گران‌ شدن محصولاتی نظیر مرکبات و سایر محصولات کشاورزی خواهد شد. شهرستان جهرم، یکی از عمده‌ترین تولیدکنندگان مرکبات استان فارس، از شهرستان‌هایی بود که بیشترین خسارت‌های ناشی از سیل را داشت.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جهرم در گفت وگو با ایسنا، در این زمینه گفت: این منطقه با تولید بیش از یک‌میلیون تن مرکبات، بیش از 33درصد مرکبات کل استان فارس را تأمین می‌کند و در این زمینه مقام اول استان را دارد.

شهابی با اشاره به اینکه بیشتر ارقام تولیدی مرکبات جهرم، لیموشیرین و لیموترش است، افزود: میزان ثمردهی بیشتر، کم‌آفت‌تر بودن و قابلیت انبار مناسب لیموشیرین را تبدیل به نمونه‌ محبوب کشاورزان جهرمی کرده است.

وی خسارات سیل و سرمازدگی به بخش کشاورزی جهرم را شامل خسارت به سیستم آبیاری تحت فشار باغ‌ها در مناطق مقصودآباد و محمدآباد، آب‌بُردگی خاک و کود و ریشه‌کنی درختان کم‌سن و جوان توصیف و اضافه کرد: علاوه بر خسارت سرمازدگی پیش از بارندگی به مرکبات جهرم، ما با ریزش انبوه میوه‌ها نیز مواجه بودیم.

وی 300 هکتار از باغات جهرم را سیل‌زده اعلام و بیان کرد: بیشترین مناطق و باغ‌های خسارت‌دیده‌ مرکبات در مناطق سیل‌گیر شهرستان چون محمدآباد، باغ عوض، حسین‌آباد قبله و مخک جهرمند و به طور کلی، به بیش از 10 تا 15 هزار تن از مرکبات شهرستان به ویژه پرتقال و نارنگی، به دلیل ریزش خسارات وارد شده است.

شهابی درباره‌ علت برداشت نشدن این میوه‌ها گفت: میوه‌هایی چون پرتقال و نارنگی اگر چیده و انبار شود، معمولاً میزان خرابی آنها بالا است، بنابراین سردرخت نگهداری می‌شود تا در ایام پایان سال و نوروز، میوه تازه به مصرف کننده عرضه شود.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجه از مرکبات این شهرستان بیمه بوده‌ و بیمه‌نامه‌ پرداخت خسارت به محصول لیموشیرین تا 15 بهمن ماه و بیمه‌نامه پرداخت خسارت به محصولات پرتقال و نارنگی تا 15 اسفند ماه زمان دارد، گفت: بیمه‌نامه محصولات کشاورزی یک ‌ساله است. صندوق بیمه کشاورزی نخست خسارت جبران سرمازدگی و سیل اخیر را نپذیرفت، اما با پیگیری‌های مسئولان و به ویژه نماینده شهرستان در مجلس، این صندوق حاضر به پرداخت خسارت شد.

وی در عین‌حال از وجود 3 هزار تن مرکبات در انبارها و سردخانه‌های جهرم خبر داد و گفت: عرضه این میوه‌ها برای تامین نیاز بازار شب عید، از هفته آتی آغاز می‌شود.

شهابی اضافه کرد: مرکبات برداشت‌ شده از باغ‌های جهرم در بیش از 100 انبار و 4 سردخانه این شهرستان نگهداری می‌شود که شامل هزار تن پرتقال و نارنگی و 2 هزار تن لیموشیرین است.

تقبل خسارات کشاورزان توسط صندوق بیمه

نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با ایسنا، گفت: با رایزنی‌های انجام شده صندوق بیمه کشاورزی، پرداخت خسارت کشاورزان جهرمی را تقبل کرده است.

دکتر محمدرضا رضایی با بیان اینکه بارندگی اخیر و موج سرمای پیش از آن در شهرستان جهرم، خساراتی به حدود 10 تا 15 هزار تن مرکبات این شهرستان وارد کرد، گفت: این خسارات عمدتا به صورت ریزش مرکبات و افت کیفیت و بازار پسند نبودن میوه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه مهلت اتمام بیمه‌ کشاورزی و مرکبات جهرم تا تاریخ ۱۵اسفند ماه۹۵ بود، گفت: با توجه به اینکه خسارات بارندگی و سرمازدگی جهرم پس از ۱۵ بهمن‌ اتفاق افتاد، با هماهنگی با وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد سقف این تاریخ برداشته و صندوق بیمه‌ کشاورزی پرداخت این خسارات را متقبل شود.

به گفته‌ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اکثر باغداران جهرمی بیمه بوده‌اند و مشمول پرداخت خسارت می‌شوند.
(سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها