دوشنبه / ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۸
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۰۴۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

افزایش نرخ خرید تضمینی گندم،واردات را به کدام سو می‌برد؟

رئیس کمیسیون کشاورزی گفت: تصمیم اخیر شورای اقتصاد مبنی بر افزایش ۲ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان را بی انگیزه می‌کند و به تدریج واردات مجدد گندم از سر گرفته می‌شود.

داستان تکراری، اما مهم تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی همه ساله در ابتدای شروع سال زراعی مطرح می‌شود، اما امسال این موضوع از این حیث اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که علی‌رغم تأخیر چند ماه در اعلام این قیمت، افزایش ناچیز نرخ خرید تضمینی گندم موجب نارضایتی کشاورزان شده است.

گندم یکی از مهم‌ترین محصولاتی است که اعلام نرخ خرید تضمینی برای کشاورزان از اهمیت بالایی برخودار است، چرا که خانوارهای زیادی از این طریق امرار معاش می‌نماید و هر ساله حداقل باید نرخ خرید تضمینی گندم معادل نرخ تورم افزایش یابد تا کشاورزان به امر کشت و کار ترغیب شود.

عباس کشاورز معاونت امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: انتظار بر آن بود که نرخ خرید تضمینی حداقل براساس نرخ تورم معادل ۷ درصد اعلام شود، چرا که این نرخ از نظر روانی برای کشاورزان بهتر بود.

به گفته وی مشکلات تأمین نقدینگی دولت برای خرید باید مورد توجه قرار داد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تأثیر افزایش ناچیز نرخ خرید تضمینی بر تولید افزود: با توجه به وضعیت مناسب تولید و رضایت بخشی مزارع نگرانی در این مورد وجود ندارد.

کشاورز در پاسخ به این سؤال که امکان اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم وجود دارد، تصریح کرد: امکان اصلاح نرخ مجدد گندم از سوی شورای اقتصاد وجود ندارد.

واردات گندم در راه است

علی محمد شاعری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گفت: با توجه به شرایط طبیعی و اقلیمی مناسب، تداوم اقدامات فنی و حمایت‌های دولت می‌توان خودکفایی گندم در سال‌های آتی را تداوم بخشید.

وی افزود: تصمیم اخیر شورای اقتصاد مبنی بر افزایش ۲ درصدی نرخ خرید تضمینی گندم کشاورزان را بی انگیزه می‌کند به طوریکه با کاهش تولید به تدریج واردات مجدد گندم از سر گرفته می‌شود./ باشگاه خبرنگاران جوان
(دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵) ۰۹:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها