یکشنبه / ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۶:۴۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۰۴۱۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

پایبندی گمرک ایران به همه تعهدات خود در راه‌اندازی کریدور سبز گمرکی

عسگر اولادی گفت: کریدور سبز گمرکی نقش بسزایی در صدور برخی از محصولات ایران به روسیه دارد و گمرک ایران برای فعال کردن این کریدور تلاش زیادی کرده است .

اسدالله عسگر اولادی رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه  تصریح کرد: هر کشوری برای تسهیل صادرات کالاهای خود اقداماتی انجام می‌دهد و گمرک ایران هم در این ارتباط کریدور سبز گمرکی را با روسیه عملیاتی کرده است.

وی افزود: زمانی که ما برای به نتیجه رسیدن این کریدور با روس‌ها در حال مذاکره بودیم بحث‌های زیادی پیش آمد. ما معتقد بودیم که قیمت کالایی که گمرک ما در پروانه‌های صادراتی تعیین می‌کند، نهایی است، اما روس‌ها معتقد بودند قیمت‌ها تفاوت دارد و قیمت‌هایی که در پروانه نوشته شده واقعی نیست. 

بنابراین چندین جلسه بین رئیس کل گمرک ایران و مقامات گمرکی روسیه در تهران و مسکو برگزار شد و نتیجه مذاکرات این بود که یک کانال سبز احداث و خوش حساب‌ها از این مسیر عبور کنند و بعد از رسیدن به مقصد کارهای اسنادی انجام آنها شود. 

وی تصریح کرد: این کار تحولی در بخش صادراتی کشور بود و شروع بسیار خوبی را در این بخش شاهد بودیم. ما حتی صادرکنندگان معتبر را از طرف ایران معرفی کردیم و آنها هم همین کار را انجام دادند و قرار شد محموله شرکت‌های معتبر از هر گمرکی که وارد می‌شود به صورت آزاد وارد کشور شده و زمانی که به انبار خریدار رسید اسناد آن برای بررسی ارائه شود و این کار بسیار خوبی بود.

عسگراولادی افزود: کریدور سبز در برخی گمرکات روسیه مورد قبول واقع شده، اما هنوز کامل نشده است. 

وی ادامه داد: گمرک آستراخان مبادلات تجاری را از طریق این کریدور آغاز کرده، اما هنوز در گمرک مسکو مشکلاتی وجود دارد. کانال سبز دارای مزایای خوبی است، اما باید کاربردی شود. گمرک ما هر سندی را که آنها خواستند تحویل داده و زحمت زیادی برای به نتیجه رسیدن کار کشیده شده است. حتی اسامی شرکت‌ها هم به طور دقیق به روس‌ها داده شده. آنها می‌گویند واردات لبنیات از ایران آزاد است، اما زمانی که صاحبان صنایع لبنی ما قصد صادرات دارند شرکت‌های روسی محدودیت ایجاد کرده و واردات را منوط به بازدید از کارخانه تولیدی در ایران می‌کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه اظهارداشت: ما با روس‌ها اختلاف سلیقه داریم. آنها خودشان یک قیمتی دارند که با قیمت‌های دیگر متفاوت است. از آنجایی که تولیدکننده ایرانی قصد دارد در بازار به صورت رقابتی کالای خود را بفروشد، قیمتی را تعیین می‌کند که مشتری داشته باشد، اما زمانی که کالای ایرانی به گمرکات روسیه می‌رسد، آنها قیمت بیشتری را در نظر می‌گیرند که این موضوع باعث افزایش هزینه‌های صادراتی شده و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد. در صورتی که قیمت کالاهای ایرانی واقعی است. زمانی که حقوق گمرکی آن رشد می‌کند قطعاً تعداد مشتریان آن روند نزولی خواهند داشت.

عسگر اولادی با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس کل گمرک ایران و روسیه گفت: رئیس کل گمرک ایران قرار است در روزهای آینده به مسکو سفر کند. از سوی دیگر رئیس جمهوری هم قرار است وارد روسیه شود و به نظر می‌رسد اگر سفر رئیس کل گمرک با رئیس جمهوری همزمان شود شاید در آنجا این مسأله حل شود و کریدور سبز گمرکی جنبه کاربردی و عملیاتی پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به عملکرد گمرک افزود: در مورد ترخیص کالا از گمرک گله کردم و باز هم می‌گویم که مدت زمان ترخیص کالا زیاد است که البته گمرک در آن نقشی ندارد. گمرک مقصر نیست و اسنادی را مطالبه می‌کند که مسئول آنها وزارت بهداشت، سازمان دامپزشکی و یا اداره استاندارد است. 

وی در پایان تأکید کرد: همین موضوعات باعث شده تا کالایی که باید در مدت 10 روز ترخیص شود بعضاً به دو ماه برسد. از زمانی که پنجره واحد گمرکی راه‌اندازی شد کار بازرگانان راحت‌تر انجام می‌شود، اما برخی کوتاهی‌ها را از چشم گمرک می‌بینند در حالی که اصلاً گمرک در این بخش مقصر نیست و سازمان‌های دیگر باید پاسخگوی این موضوع باشند.
(یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵) ۱۶:۴۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها