شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۰۳۸۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

در پسابرجام در بخش صادرات درجا زدیم

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با تحلیل آمار تجارت خارجی ایران در ۱۱ ماهه، گفت: احتمال دارد تا پایان سال، مجددا واردات و صادرات کشور سر به سر شده و حتی احتمال منفی شدن تراز تجاری هم وجود دارد.

محمد لاهوتی با تحلیل آمار یازده ماهه صادرات غیرنفتی کشور گفت: به نظر من شرایط صادرات غیرنفتی کشور در یازده ماهه، نسبت به ده ماهه خیلی تفاوتی نکرده است، به این معنا که تراز تجاری کشور تقریبا نزدیک به ۷۷ میلیون دلار شده که فاصله کمی با واردات را نشان می‌دهد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزود: بر همین اساس، احتمال دارد که این روند تا پایان سال، مجدد یا سر به سر بشود یا احتمال منفی شدن آن به نفع واردات وجود داشته باشد. نکته دیگر این است که بر اساس آمار، با اینکه در ده ماهه، ۸ درصد رشد صادرات را داشتیم و واردات کمتر از ۳ درصد بود، ولی در یازده ماهه، متاسفانه صادرات غیرنفتی کشور نسبت به مدت مشابه سر به سر است؛ در حالی در واردات، رشد حدود ۳ درصدی را تجربه می‌کنیم.

وی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که از هدفگذاری‌های صادرات غیرنفتی فاصله داریم و کماکان صادرات ما شامل مشتقات نفتی و کالاهای وابسته به نفت است و ردپای کمرنگ تری از صادرات غیرنفتی را در بخش صادرات کشور می‌توان دید.

به گفته لاهوتی، در آمار صادراتی که در یازده ماهه اعلام شد، از صادرات غیرنفتی فاصله گرفته‌ایم؛ لذا به نظر می‌رسد علیرغم پیش‌بینی هایی که می‌شد تا سال ۹۵، سالی بهتر از ۹۴ در موضوع صادرات کشور باشد، متاسفانه این وضعیت رقم نخورده که به نظرم دلیل عمده آن، عدم بازشدن قفل مراودات بانکی است و این امر، تاثیر منفی خود را بر اقتصاد ما گذاشته است.

وی اظهار داشت: نکته دوم موضوع نرخ ارز و نوساناتی است که در شش ماهه دوم امسال رخ داد و افزایش نرخ ارز را تا مرز ۴۲۰۰ تومان رقم زد و مجدد زمانی که این نرخ کاهش یافت، به مرز ۳۸۰۰ تومان رسید. این امر صادرات را تحت تاثیر قرار داد و صادرکنندگان را نگران کرد.

لاهوتی با بیان اینکه نکته مثبتی که در تحلیل یازده ماهه می توان ارایه داد، فقط و فقط در بخش تنوع بازار است؛ خاطرنشان کرد: در بخش واردات، آلمان سهم بیشتری را بازی می‌کند و نکته امیدوار کننده این است که این کشور، کالاهای صنعتی و بادوام همچون ماشین آلات دارد و افزایش واردات از آن نشانگر این است که در حال حرکت به سمت تولیدات بهتر و استفاده از دانش و تکنولوژی کشورهای پیشرفته‌تر هستیم.

وی اظهار داشت: در بخش صادرات نیز کره جنوبی در میان ۵ کشور اول رار گرفته است؛ ولی در سهم تجارتی ایران، همچنان بیشترین وزن به چین، امارات و ترکیه اختصاص یافته؛ لذا میانگین قیمت کالاهای صادراتی نشان می دهد که کماکان حدود ۳۴۰ تا ۳۵۰ دلار صادرات داشتیم و واردات بالای ۲۵۰ دلار از ایران ارزبری داشته است؛ لذا جهت گیری یا هدفگذاری های ما باید بر اساس واقعیات باشد یا به نوعی شرایطی را فراهم کرد که به هدفگذاری برسیم.

لاهوتی ادامه داد: خوشبینانه این است که امسال، صادرات ما بتواند به میزان صادرات سال قبل برسد؛ اگرچه در سال قبل هم رشد صادرات منفی بوده و این امر نشانگر آن است که در صادرات خوب عمل نکرده ایم./ نسیم آنلاین
(شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۲۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها