شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۵
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۰۳۷۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

سرانه تولید آبزیان در ایران 400 هزار تن است

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه هم اکنون سرانه تولید سالانه آبزیان در ایران 400 هزار تن است گفت: آبزی‌ پروری در چند دهه گذشته در دنیا بیشترین رشد تولید غذایی را داشته است.

 حسن صالحی جمعه شب در نشست مدیران کل شیلات کشور در سالن اتاق بازرگانی خرم‌ آباد افزود: در بخش مربوط به آبزی ‌پروری در برنامه ششم توسعه، تولید بیش از 800 هزار تن یعنی افزایش 100 درصدی تولیدات در دستور کار است که پرورش ماهی در قفس جایگاه ویژه‌ ای دارد.
این مسئول اظهار امیدواری کرد ، مصرف سرانه آبزیان را که امروز کمتر از 11 کیلوگرم در کشور است در 2 برنامه به متوسط جهانی یعنی بیش از 20 کیلوگرم برسد.
وی گفت: توجه به آبزی‌ پروری در کشور باید بیش از گذشته باشد که خوشبختانه شیلات ایران این نگاه را به‌ طورجدی در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: سازمان شیلات ایران توسعه آبزی ‌پروری و پرورش ماهی در قفس را به‌عنوان یکی از طرح های مصوب اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار داده است.
رئیس سازمان شیلات ایران توجه به کشت فرا سرزمینی را از دیگر برنامه های این سازمان عنوان کرد و گفت: در بخش شیلات نگاه به صید فرا سالم است که در این نوع صید نگاه به صید از آب‌ های بین‌ المللی، تولید ماهی از اعماق دریاها و اقیانوس‌ ها و ذخایری است که درگذشته از آنها برداشت ‌نشده است.

صالحی افزود: در بخش شیلات امروز ایران در بین 35 کشور در دنیا مقام دوم را در اقیانوس هند دارد و بیش از 800 شناور در آب ‌های بیش از 2 هزار کیلومتری خاک سرزمین ما در حال صید هستند و ماهی‌ را برای مصرف مردم به داخل کشور می ‌آورند.
به گفته وی رئیس ‌جمهوری با آغاز سفر دولت در اسفندماه سال 92 به استان هرمزگان اعلام کرده است که در راستای استفاده از ذخایر اعماق، تولید 100 هزار تن از اعماق دریا را در دستور کار قرار می دهد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در سال گذشته 10 هزار تن و امسال بیش از 15 هزار تن از ذخایر مشترک ایران و عمان برداشت شد و برای برنامه ششم نیز هدف‌ گذاری فعالیت بیش از 100 شناور صیادی در این زمینه شده است.
به گفته وی در استان لرستان با همت استاندار و بخش‌ های مختلف تفاهم ‌نامه ‌ای تنظیم شده است که با توجه به ظرفیت‌ های آبی لرستان این استان بتواند تولید خود را در سه سال آینده به 100 درصد افزایش دهد.

وی ادامه داد: برگزاری جشنواره غذا (طبخ آبزیان) امسال در دستور کار قرار گرفته است واین جشنواره تاکنون در استان‌ هایی مانند مرکزی، خوزستان، مازندران، اردبیل، آذربایجان ‌شرقی و استان‌ های دیگر انجام‌ شده است و هفته آینده نیز در اصفهان، قم، خراسان‌ جنوبی و چند استان دیگر برگزار می‌ شود.
صالحی گفت: برگزاری جشنواره غذا یک کار بسیار و مهم و کلیدی است که با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در استان ‌ها می ‌توان آن را به‌ عنوان غذای سالم ترویج داد.

رئیس سازمان شیلات ایران افزود: لرستان می ‌تواند مقام اول تولید قزل ‌آلا را در کشور داشته باشد و در این راستا سازمان شیلات ایران، استاندار و سایر همکاران نیز کمک لازم را انجام می ‌دهند.
به گفته وی امروز شاخص دوم برای گام برداشتن در توسعه پایدار گام برداشتن در راستای طرح های با مدیریت تلفیقی برای دست یابی به دانش و فناوری روز دنیا است.

وی با تأکید بر اینکه استان لرستان با توجه به ظرفیت‌ هایی که دارد می‌ تواند جهت‌ گیری به سمت بازارهای بین‌ المللی داشته باشد، افزود: در استان لرستان پایانه صادراتی محصولات آبزی پیگیری خواهد شد.
رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه جشنواره‌ های غذاهای دریایی در طول سال آینده باید در شهرهای مختلف استان لرستان برگزار شود، بیان کرد: باید مجموعه فعالیت ‌های رستوران‌ های شیلاتی را در خرم‌ آباد و جایگاه ‌های دیگر برای ارائه محصولات شیلاتی در استان ایجاد شود.

صالحی اضافه کرد: با توجه به وجود دانش آموختگان رشته ‌های مرتبط با شیلات و کشاورزی به‌ ویژه سهم عمده دانش آموختگان زن امکان الگوسازی مجتمع ماهیان زینتی با همت صندوق کارآفرینی امید در لرستان وجود دارد.
به گفته وی مجموعه مرکز آموزش و ترویج آبزی‌ پروری با کمک فرانسوی‌ ها در استان پایه ‌گذاری می ‌شود که این طرح در مدت بسیار کوتاهی در این استان عملیاتی می ‌شود.
جشنواره طبخ غذا در قلعه فلک الافلاک با حضور رئیس سازمان شیلات ایران و استاندار لرستان برگزار شد. / ایرنا
(شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵) ۰۹:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها