سه شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۰۳۴۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

صرفه جویی 5 میلیارد دلاری بخش کشاورزی در دولت یازدهم

معاون اقتصادی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، از بهبود تراز بخش کشاورزی از منفی هشت به منفی سه میلیارد دلار در مدت سه سال گذشته خبر داد و بخشی از آن را ناشی از اجرای برجام دانست.

«محمد خالدی» امروز (سه شنبه) در نشست تخصصی اقتصاد مقاومتی و برجام با رویکرد تولید صنعتی و کشاورزی در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آثار و تبعات مثبت زیادی به دنبال داشته است و بطور یقین فقط کسانی که خود را به خواب زده باشند، آن را انکار می کنند.
وی افزود: وجود مشکلات در فضای کسب و کار کشور مهم ترین مشکل در زمان حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی است که ربطی به موضوع برجام ندارد.
به گفته این مقام مسئول، سرمایه گذاری مستقیم خارجی در بخش کشاورزی از 82 میلیون دلار در سال گذشته، اکنون به بیش از 589 میلیون دلار افزایش یافته است.
خالدی بیان داشت: حضور کارشناسان بانک جهانی پس از 10 سال در ایران برای ارزیابی فضای بخش کشاورزی، برگزاری سه جلسه با کارشناسان و مسئولان بانک زیرساخت آسیا (که در نهایت پروژه های اولویت دار بخش کشاورزی برای دریافت کمک های مالی و فنی و اقتصادی برایشان ارسال شد)، اعلام 2 پروژه اولویت دار دیگر بخش به بانک توسعه اسلامی، در نظر گرفتن 999 میلیون دلار اعتبار از سوی سازمان همکاری های فنی و بین المللی ژاپن (جایکا) و توجه فائو به پروژه شیلاتی مشترک ایران - عراق - کویت از جمله دستاوردهای برجام است.
وی از برگزاری 50 جلسه با خارجی ها برای تامین مالی خارجی (فاینانس) در اجرای پروژه ها خبر داد و اظهار داشت: مبلغ 6 میلیارد دلار فاینانس برای هفت طرح اولویت دار بخش کشاورزی در نظر گرفته شده و علاوه بر آن، 20 پروژه و طرح دیگر بخش به ارزش 2 میلیارد دلار برای تامین فانانس در مرحله اخذ مجوزها قرار دارد.
معاون اقتصادی موسسه پژوهش های برنامه ریزی، از کاهش هزینه مبادله کالا و محصولات کشاورزی به عنوان یکی از دستاوردهای برجام یاد کرد و افزود: بر اساس برآوردها، با اجرای برجام، امسال قیمت هر تن محصولات کشاورزی بطور متوسط 237 دلار در مقایسه با پارسال کاهش داشته که حاکی از کاهش 20 درصدی قیمت ها است و در مجموع 10 میلیارد دلار صرفه جویی به دنبال داشته است.
وی توضیح داد: این در حالی است که در زمان تحریم ها واردات محصولات و نهاده های کشاورزی با چندین واسطه و دلال و پرداخت حق کمیسیون های بالا که حاشیه سود بالاتری برای دلالان خارجی و داخلی به دنبال داشت امکان پذیر می شد.
خالدی به واردات فناوری های جدید، بذرهای با عملکرد بالا و گشایش های بانکی به عنوان دیگر دستاوردهای برجام در بخش کشاورزی اشاره و تصریح کرد: بانک کشاورزی پس از برجام با 40 بانک بین المللی موفق به برقراری ارتباط با اخذ کد سوئیفت شده و این مهم برای 30 بانک بین المللی دیگر نیز در دست اقدام است که روان سازی مبادلات را به دنبال خواهد داشت.
همایش اقتصاد مقاومتی و برجام امروز آغاز به کار کرد و تا 18 اسفند ماه به بررسی دستاوردهای برجام در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی شامل صنعت، معدن، تجارت، کشاورزی، نفت، نیرو، انرژی هسته ای، بهداشت، راه و شهرسازی، علم و فناوری و پولی و بانکی می پردازد.
مسئولان دستگاهها و وزارتخانه های مرتبط در هر روز با حضور در این همایش به ارائه گزارش تفصیلی از دستاوردهای برجام و اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در نهادهای متبوع خود می پردازند./ ایرنا
(سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها