سه شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۳۸
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۳۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تقاضا برای گوشت قرمز در اواخر اسفند ۲ برابر می‌شود/ دولت مراقب افزایش قیمت باشد

تنظیم قیمت گوشت نیازمند دوراندیشی و تعادل بخشیدن به تولید و واردات و در اختیار داشتن آمار صحیح از میزان ظرفیت تولید داخلی است.

فرهاد آگاهی، رئیس انجمن واردکنندگان فراورده‌های خام دامی، ر خصوص راهکاری های کاهش قیمت گوشت قرمز اظهار داشت: در این رابطه جلسه‌ای را با حضور نمایندگان دستگاه های مربوطه اعم از وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور، سازمان حمایت از مصرف کننده، سازمان مدیریت میادین میوه و تره بارشهرداری، شرکت سهامی پشتیبانی امور دام و همچنین اتحادیه های مرتبط نظیر اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیره ای،اتحادیه گوشت گوسفندی و گاوی، انجمن کشتارگاه‌های دام، انجمن صنایع تولید و بسته بندی مواد پروتئینی و با حضور تعداد کثیری از واردکنندگان برگزار کردیم و موضوع را از ابعاد مختلف مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

آگاهی تصریح کرد: در این جلسه در گام نخست در خصوص این نقطه نظر اتفاق نظر حاصل شد که تولید و واردات گوشت قرمز، یک فرایند چند مرحله ای است که یکی به دیگری تکیه داشته و زنجیره ای از حلقه های تو در تو را تشکیل می دهد. به همین جهت کاهش قیمت گوشت را باید با یک نگاه فراگیر به کل فرایند تامین و علی الخصوص دست اندازها و سرعت گیرهای آن مورد توجه قرار داد.

به گفته آگاهی تجربه سال های گذشته نشان داده بود که تقاضا برای گوشت قرمز در اواخر اسفند ماه تقریبا دو برابر ماه های دیگر سال است و به همین جهت دولت باید برای جلوگیری از افزایش قیمت و تامین نیاز مردم اقدامات لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به مصادیق دیگر دوراندیشی در این حوزه، گفت: وزن مطلوب برای لاشه گوسفند، به منظور استفاده در واحدهای بسته بندی، حدود 16 کیلوگرم و برای ارسال به قصابی ها بیش از 16 کیلو است. ولی عدم برنامه ریزی نسبت به همین موضوع ساده نیز گاهی اوقات گرفتاری‌هایی را به وجود می آورد که نتیجه نهایی آن اخلال در تنظیم بازار است. به همین دلیل معتقدیم که تامین گوشت موضوعی است که نیاز به تدبیر و دور اندیشی دارد

وی ادامه داد: برخی از عوامل موثر بر کاهش قیمت گوشت قرمز به عواملی وابسته است که در درون بنگاه ها و در اختیار فعالان اقتصادی است، مانند رصد بازارهای جهانی و بهره برداری از فرصت های تجارت خارجی ولی واقعیت این است که برخی دیگر از عوامل، خارج از فضای تصمیم گیری فعالان اقتصادی است و باید در قالب یک سری تصمیم گیری های ملی، آسیب شناسی شده و راه حل برای آن در نظر گرفته شود.

آگاهی توجه به تجربیات جهانی در مدیریت قیمت گوشت را یکی از مهم‌ترین نیازهای سیاستگذاران این بازار برشمرد و تاکید کرد: تولید و واردات گوشت، فعالیتی نیست که صرفا در کشور ما انجام گرفته باشد. همه دنیا برای مردمان‌شان، گوشت تهیه می کنند و برای کاهش قیمت آن برنامه ریزی می کنند. بنا بر این بهتر است ما هم در کنار تجربیات بومی خودمان، راهکارهای سایر کشورها را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی از کاهش موانع غیر تعرفه ای، به عنوان راهکاری برای بهینه سازی قیمت گوشت قرمز نام برد و  اضافه کرد:  تنظیم بازار گوشت قرمز، یک فرایند زمان بر است و نیاز به همراهی کلیه دستگاه های مرتبط دارد. در این میان قوانین دست و پاگیر و زائد که از سال‌های گذشته به ارث رسیده است، بلای جان فعالان اقتصادی شده و در واقع فرصت های مناسب تجارت خارجی را هدر می دهد.

آگاهی ادامه داد: باید برای کشور، یک میز تعیین قیمت های جهانی ایجاد شود تا به طور مستقیم و شفاف، قیمت گوشت در مراکز عرضه جهانی، مشخص شود. بی شک متولی چنین حرکتی باید تشکل های بخش خصوصی باشند و در این رابطه انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی اعلام آمادگی کرده است. البته موفقیت در انجام چنین برنامه‌ای، منوط به همراهی و هم افزایی بخش دولتی است.

وی اضافه کرد: ضمن اینکه باید آمار صحیحی از میزان تقاضای بازار و میزان ظرفیت تولید گوشت قرمز در داخل کشور وجود داشته باشد و این موضوع نیز در تولید داخلی لحاظ شود که میزان تولید تحت تاثیر وضعیت آب و هوایی کشور، شدیدا متغییر است./ ایلنا
(سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها