سه شنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۰۳۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اصفهان رتبه چهارم تولید گوشت قرمز را دارد

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: استان اصفهان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است که رتبه چهارم تولید گوشت قرمز را دارد.

احمدرضا اسماعیلی اظهار داشت: چنانچه به جای کشتار بره‌های با میانگین وزن لاشه ۱۲ تا ۱۵ کیلوگرم، آنها پروار شوند تا به وزن لاشه ۲۵ تا ۳۰ کیلوگرم برسند، میزان تولید گوشت قرمز گوسفندی تا حدود دو برابر افزایش می‌یابد و به طور قطع عرضه گوشت قرمز در بازار بیشتر می‌شود.

وی بیان داشت: یکی از مشکلات فرهنگ مصرف گوشت قرمز در جامعه ما، مصرف گوشت بره‌های سبک وزن است که این امر موجب می‌شود سالیانه بخش اعظمی از ظرفیت‌های تولید گوشت را از دست بدهیم.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: یکی از عوامل دیگر تشدید کننده کاهش عرضه دام سبک در بازار داخلی بحث قاچاق دام زنده از مرزهای جنوبی و غربی کشور است، در واقع تغییرات نرخ ارز و اختلاف زیاد قیمت دام زنده در کشور با کشورهای همسایه موجب ایجاد انگیزه برای افراد سودجو و قاچاقچی می‌شود تا دام زنده را از بازار داخلی خریداری و قاچاق کنند که نیاز است با این موضوع به شدت برخورد شود.

وی اضافه کرد: با پایان یافتن فصل زمستان و در بهار سال آینده میزان عرضه و فروش بره‌های سبک (دام سبک) در بازار همزمان با عرضه دام سبک عشایری افزایش می‌یابد و نرخ گوشت قرمز در بازار متعادل خواهد شد.

اسماعیلی اظهار داشت: استان اصفهان یکی از قطب‌های دامپروری کشور است، به طوریکه علی رغم خشکسالی سال‌های اخیر با همت و تلاش مضاعف تولیدکنندگان و اقدامات کارشناسی متخصصان، رتبه نخست تولید شیر و رتبه چهارم تولید گوشت قرمز را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه میزان تولید گوشت قرمز استان حدود ۶۷ هزار و ۵۰۰ تن است، ادامه داد: سهم بیشتری از این میزان تولید در نیمه اول سال انجام می‌شود، از طرفی با توجه این‌که هر ساله به دلیل فصلی بودن جفت‌گیری و زایش گوسفند، میزان عرضه بره در فصل زمستان به بازار کاهش می‌یابد و از طرفی در سال جاری به دلیل وقوع بیماری تب برفکی در ماه‌های اول سال و تلفات میش و بره‌های شیری شاهد کاهش بیشتر عرضه دام سبک در بازار کشور بودیم که این موضوع سبب افزایش نرخ گوشت قرمز شد.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اعلام کرد:‌ با ورود ستاد تنظیم بازار و صدور مجوز واردات گوشت قرمز ( لاشه گوسفندی و گاوی) و ممنوعیت صادرات دام زنده تلاش شد که بازار عرضه و تقاضا کنترل و متعادل شد./ مهر

(سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۵) ۱۰:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها