دوشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۱۴
سرویس : آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
کد خبر : ۷۰۳۱۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آزمایشگاه، گواهینامه ها و اسانس
اختراع مواد بسته‌بندی طبیعی با روند "قارچ آینده"

امسال جایزه طراحی کشاورزی غرب ویرجینیا، به جوان ایرانی رسید

امسال جایزه طراحی پیشتاز کشاورزی غرب ویرجینیا (West Virginia Vanguard Agriculture Design award) به جوانی ایرانی رسید.

نیما شهاب شاهمیر مخترع جوان ایرانی (Nima Shahab Shahmir) از لویسبورگ (Lewisburg) برنده جایزه طراحی پیشتاز کشاورزی غرب ویرجینیا، گفت: "من در هشت - ۹ سالگی، علاقه‌مند به دوربین بودم و اینکه چگونه با نور کار می‌کند."

وی ادامه داد: "سپس، پدرم مرا با کامپیوتر آشنا کرد چراکه که او به کامپیوتر علاقه‌مند بود. من دوست داشتم تا قطعات را از هم جدا کرده و بعد دوباره آنها را در کنار هم قرار دهم."

اکنون این جوان ایرانی، ۲۳ سال سن دارد و در سال دوم رشته علوم کامپیوتر درس می‌خواند. وی توانسته طی فرآیند میسلیوم قارچ "mushroom mycelium" (ساختارهای ریشه‌ای مانند) به مواد بسته‌بندی پایدار دست یابد. این روند با نام "قارچ آینده" (Future Fungi) می‌تواند باعث رشد مواد قابل بازیافت در طی دو هفته شود.

نیما شهاب شاهمیر به‌عنوان برنده، توانسته کمک مالی ۱۰ هزار دلاری برای ایجاد کسب و کار را از انستیتوی Robert C. Byrd Institute (RCBI) دریافت کند، مؤسسه‌ای که در این رقابت سالانه، به‌عنوان پشتیبان کننده بخش نوآوری کشاورزی به‌شمار می‌رود.

وی زمانی که کودکی بیش نبود به همراه پدر و مادرش از ایران مهاجرت کردند. در آن زمان، پدر ش، به‌عنوان یک آشپز و مادر او، به‌عنوان نانوای ایرانی کار می‌کردند.

شهاب شاهمیر می‌گوید: "زمانی به ایالات متحده آمدیم دو گزینه پیش روی ما بود یا باید نزد عمویم در کالیفرنیا یا به لویسبورگ، جایی که دایی‌ام آنجا زندگی می‌کرد، می‌رفتیم."

در نهایت خانواده وی لویسبورگ، را ترجیح دادند.

وی می‌گوید: "من در آغاز دلتنگ شده بودم، اما پس از گذشت سال‌ها، متوجه شدم دیگر استرس شهرهای بزرگ را نخواهم داشت. در اینج به طبیعت نزدیک هستم... در اینجا می‌توان به‌راحتی تنفس کرد و برخورد مردم هم دوستانه است."

این مخترع ایرانی در ادامه گفت: "مدارس ایران روی علوم و ریاضی تمرکز دارند و سخت‌تر هستند."

پس از اخذ مدرک کاردانی از New River Community و دانشکده فنی، شهاب شاهمیر به WVU Tech (West Virginia University Institute of Technology: مؤسسه تکنولوژی دانشگاه غرب ویرجینیا) در مونتگمری رفت تا مدرک لیسانس خود را در علوم کامپیوتر بگیرد، این در حالی بود که وی با تشویق مربیان خود، روی پروژه قارچ آینده (Future Fungi project)، کار کرد.

وی می‌گوید: "افرادی در پروژه‌های مشابه کار کرده‌اند، اما آن موردی که اختراع من را منحصربه‌فرد کرده است مربوط به نتیجه نهایی است که می‌تواند به جای پلاستیک و یونولیت استفاده شود."

علاوه بر اعطای جایزه نقدی، قرار است سال آینده RCBI از این مخترع ایرانی، در زمینه طراحی محصول و توسعه؛ ایجاد لوگو و بازاریابی؛ ثبت اختراع، علامت تجاری و کپی‌رایت برنامه‌های کاربردی؛ برنامه‌ریزی توسعه کسب و کار؛ فرصت‌های مالی و رشد فضای کسب و کار حمایت کند.

این جوان ایرانی توضیح می‌دهد: "سرعت سریع رشد میسلیوم قارچ به شکل و فُرم مورد نظر انجام می‌شود -تحت یک فنجان یا صفحه یا بلوک- در یک قالب و در دمای بالا حرارت می‌بیند. محصول به دست آمده بسیار سبک، نسوز، ضدآب و حتی قابل خوردن است."

وی می‌گوید: "یونولیت‌ها (Styrofoam) ۱۰۰ تا ۴۰۰ سال نیاز دارند تا تجزیه شوند و در این دوره بر محیط زیست و زندگی انسان‌ها تأثیر می‌گذارند. علاوه بر استفاده از میسلیوم قارچ، وی از ذرت و ساقه ذرت در مواد مربوط به بسته‌بندی طبیعی خود استفاده کرده است. این در حالی است که برای تکمیل و تولید مواد نهایی حدود دو هفته زمان لازم دارد.

و بر خلاف پلی استایرن (یونولیت) یا دیگر پلاستیک غیرتجزیه‌پذیر، با این امکان (Future Fungi) مواد می‌توانند به‌راحتی به طبیعت بازگردانده شوند. تنها طی ۱۴ روز طول می‌کشد تا تجزیه شده و به غنی‌سازی خاک هم کمک می‌شود."

این جایزه ۱۳ فوریه، طی کنفرانس سالانه West Virginia Small Farm در چارلستن از سوی Kent Leonhardt، کمیسر کشاورزی و Bill Woodrum، هماهنگ‌کننده RCBI در بخش نوآوری‌های کشاورزی به شهاب شاهمیر داده شد.

Woodrum گفت: "اختراع آقای شهاب شاهمیر، یک روند منحصربه‌فرد است که می‌توان از میسلیوم قارچ طبیعی برای جایگزینی پلاستیک در بسته‌بندی‌ها استفاده کرد. این محصول زیست تخریب‌پذیر است و نسبت به مواد دیگر در بازار خیلی بیشتر سازگار با محیط زیست است. ما علاقه‌مند کمک به او در زمینه عرضه این محصول به بازار هستیم."

شهاب شاهمیر با ابزار سپاسگزاری از حمایت RCBI برای اختراعش، گفت: "من واقعاً برای چنین تیمی که از من حمایت می‌کنند، بسیار خوشحال هستم، من تعداد زیادی دوستان خوب در بخش کشاورزی دارم که به من در این راه کمک کردند."/ایانا


(دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها