دوشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۵
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۷۰۳۱۰
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس اقتصاد

معضلی به نام حذف ناگهانی ارز مبادله‌ای / شرکت‌های لبنی بازر خارجی را از دست می دهند

طی ماههای اخیر شاهد تغییر و تحولات زیادی در فرایندها و روال اداری و نرم افزاری در حوزه صادرات و واردات کالا در کشور بوده ایم. برخی از این تغییرات متاسفانه بدون اطلاع‌رسانی قبلی و بدون در نظر گرفتن عواقب آن تصمیمات اعمال شده است.

از جمله این تغییرات، حذف ارز مبادله ای برای واردات چند صد قلم کالا بوده که متاسفانه این بخشنامه بدون اطلاع رسانی به واردکنندگان به مرحله اجرا رسیده است که تعداد زیادی از این اقلام شامل مواد اولیه شرکت‌های تولیدی که محصولات خود را به بازارهای منطقه ای و کشورهای دیگر صادرات می نمودند، می شود. چند ماهی است که این شرکت ها دچار مشکلات عدیده ای شده اند که هنوز موفق به حل آن نشده اند.

کالایی که تا چند ماه پیش مشمول تخصیص ارز مبادله ای می شدند حالا می‌بایست با ارز متقاضی و از طریق بازار آزاد اقدام به واردات نمایند که این موضوع موجب افزایش شدید بهای تمام شده کالای تولیدی آنها شده است و متاسفانه تولید محصولات را غیراقتصادی نموده است. شرکت های مختلف با نامه نگاری های مختلف به دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی و... سعی دارند مشکلشان را رفع نمایند که متاسفانه هنوز موفق نشده اند.

به طور مثال، شرکتهای لبنی مشهور کشور همچون کاله، هراز و... که تا چند وقت قبل کالایی مثل استابلایزر را به عنوان قوام دهنده و پایدار کننده در محصولاتی مثل انواع ماست‌ها، دسرها و... از کشورهای صنعتی اروپایی و... با ارز مبادله ای وارد می‌نمودند و محصولات خود را پس از تولید به بازارهای داخلی و خارجی مثل عراق، روسیه، افغانستان، کشورهای حوزه خلیج فارس و... حتی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی صادر می نمودند حالا با توجه به افزایش شدید بهای تمام شده محصولات خود به دلیل حذف ارز مبادله ای، شاهد این مسئله هستند که توان رقابت را با محصولات مشابه داخلی و خارجی ندارند و بالاجبار بازارها را به رقبای خارجی واگذار خواهند نمود.

چطور چنین تصمیات مهمی آن هم در شرایط حساس، که اقتصاد کشور دچار رکود است بدون اطلاع قبلی به منظور آمادگی لازم برای رفع مشکلات احتمالی اخذ و فورا اجرا می شود؟!

آیا واقعا این تصمیمی کارشناسی بوده و مزایا و معایب آن لحاظ گردیده است؟

آیا بستر لازم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و صنعتی لازم برای حذف ارز مبادله ای فراهم بوده است؟

با توجه به افزایش شدید هزینه ها با حذف ارز مبادله ای آیا راه حل جایگزینی برای کنترل و یا کاهش هزینه ها در نظر گرفته شده است؟

در شرایطی که بسیاری از شرکت های تولیدی از تحریم های بین المللی و رشد منفی اقتصادی و تورم و رکود شدید اقتصادی در طی سالهای گذشته مجبور به تعدیل نیرو و حتی برخی ها مجبور به تعطیلی شده اند و نیازمند حمایت دولت جهت بهبود فضای کسب و کار به منظور حفظ و توسعه اشتغال پایدار و کاهش معضل بیکاری است اتخاذ چنین تصمیماتی که فشار زیادی به شرکت های تولیدی وارد می نماید گامی در جهت بهبود فضای کسب و کار نبوده و نیست.

وقتی شرکت های تولیدی با توجه به صرفه نبودن تولید محصولاتشان پس از حذف ارز مبادله‌ای حتی از احتمال توقف تولید آن دسته از محصولات صحبت به میان آورده اند حال نیازمند تصمیمی شجاعانه در جهت حمایت معقول و منطقی از سوی دولت نسبت به کارآفرینان و تولید کنندگان هستیم.

دولت می‌‍توانست به صورت برنامه‌ریزی شده و بلندمدت به صورت مرحله به مرحله و در طی زمان دو الی سه ساله ارز مبادله ای کالاهای مختلف را حذف نماید تا خاطره اجرای نامناسب طرح هدفمندی یارانه ها را به یاد نیاورد.

امید است دولت کریمه و محترم تصمیم مناسبی در این زمینه اتخاذ نمایند تا شرکت های تولیدی و صادرکننده دچار مشکلی در تولید و صادرات این محصولات نداشته باشند.

مصطفی حسین زاده

(دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۴۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها