دوشنبه / ۹ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
سرویس : خشکبار، حبوبات و تنقلات
کد خبر : ۷۰۳۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خشکبار، حبوبات و تنقلات

باغداران از فروش محصول به صادرکنندگان امتناع می کنند

ایران برای رقابت با ترکیه مجبور است خشکبار را با قیمت ارزان در بازارهای جهانی عرضه کند. بعضی باغداران به دلیل ارزان‌فروشی در بازارهای صادراتی حاضر به فروش محصولاتشان نیستند و محصول را نگه می‌دارند.

مشکلات شبکه بانکی در نقل‌وانتقال پول معاملات مربوط به خشکبار ایران را هم مثل دیگر زمینه‌های صادراتی تحت تأثیر قرار داده بود. این امید وجود داشت که پس از برجام ایران بتواند رکورد هرسال یعنی صادرات سالانه بیش از یک میلیارد دلار خشکبار به 50 کشور دنیا را تغییر دهد اما وضعیت صادرات خشکبار ایران در سال جاری، نشان می‌دهد که قیمت تمام‌شده بالا و حضور قدرتمند رقبایی مثل ترکیه در بازار جهانی موانع بزرگی است که صادرات کشمش و پسته ایران را تحت تأثیر قرار داده است.

محمدحسن شمس فرد رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران در گفت‌وگو با سایت خبری اتاق تهران درباره صادرات خشکبار ایران در سال 95 گفت: امسال هم محصول پسته و هم کشمش صادرشده اما میزان صادرات کاهش‌یافته است. ترکیه رقیب سرسخت و قدرتمندی در صادرات خشکبار است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران گفت: ایران برای رقابت با ترکیه مجبور است خشکبار را با قیمت ارزان در بازارهای جهانی عرضه کند. بعضی باغداران به دلیل ارزان‌فروشی در بازارهای صادراتی حاضر به فروش محصولاتشان نیستند و  محصول را نگه می‌دارند. این در حالی است که محصولی مثل کشمش نگه‌داشتنی نیست و خراب می‌شود.

شمس فرد گفت: ما نمی‌خواهیم خشکبار ایران را با قیمت ارزان صادر کنیم اما ترکیه محصولاتش را ارزان به همه دنیا می‌فروشد و برای فروش خشکبار ایران مجبوریم قیمت‌ها را پایین بیاوریم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار گفت: در سال گذشته به دلیل تحریم ترکیه از سوی کشورهای اروپایی، کمبود خشکبار در این کشور و آلوده بودن خشکبار ترکیه‌ای، بازار روی خوش به خشکبار ایران نشان داد و ازنظر قیمتی دو برابر امسال صادرات داشتیم اما در سال 95 این فرصت برای خشکبار ایران وجود نداشت.

شمس فرد گفت: قیمت تمام‌شده تولید خشکبار در ایران بالاست درنتیجه امکان رقابت با رقبایی مثل ترکیه را نداریم.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران براساس آمار گمرک، در دهه ماه سال 95، 111 هزار و 600 تن پسته، 89 هزار و 600 تن کشمش و 133 هزار و 600 تن خرما صادر کردیم و خشکبار ایران بیشتر به کشورهای اروپایی، چین، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و هندوستان و روسیه صادرشده است.

(دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۵) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها