یکشنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۳:۴۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۷۰۲۸۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

افزایش 13 درصدی صید کیلکا در مازندران

صیادان مازندرانی مزد طرح تعطیلی 2 ماهه صید ماهیان کیلکا را که اوایل امسال داوطلبانه به اجرا گذاشته بودند با افزایش 13 درصدی میزان صید دریافت کردند.

مدیرکل شیلات مازندران گفت که صیادان استان از تیر ماه امسال تا پایان ماه بهمن حدود 14 هزار تن ماهی کیلکا صید کردند که از لحاظ وزنی 13 درصد و از نظر ارزشی 23 درصد نسبت به دوره مشابه سال پیش افزایش نشان می دهد.
صید کیلکا در مازندران به طور معمول از اردیبهشت هر سال آغاز می شود و تا پایان اسفند ادامه می یابد.
بر اساس تصمیم شیلات هر ساله فروردین ماه زمان رسمی تعطیلی صید کیلکاست ، اما امسال صیادان با مشاهده تخم ریزی ماهیان ، از اول اردیبشهت و تا بیست و پنجم خرداد به مدت 55روز نیز به صورت داوطلبانه صید را تعطیل کردند و وارد دریا نشده بودند.
مدیرکل شیلات مازندران گفت که با وجود این که صیادان استان امسال حدود 2 ماه دیرتر از سال های قبل به دریا زدند ، ولی تورهایشان پرتر از سال های گذشته بود .
حسینعلی رستمی افزود : در حال حاضر 44 فروند شناور صید کیلکا در مازندران فعال است که از میزان صید تجمعی 13 هزار و 100 تن در بندر بابلسر و 900 تن در بندر امیرآباد بهشهر بوده است.
وی گفت : از مجموع کیلکای صید شده ، 750 تن به مصرف انسانی رسید و بقیه جهت تبدیل به پودر ماهی به کارخانه ها و صنایع مرتبط شیلاتی ارسال شد.
ماهی کیلکا با جثه کوچک و وزن حدود 10 گرم یکی از مهم‌ترین ماهی‌های اختصاصی دریای خزر و سرشار از پروتئین ، ویتامین و کلسیم است . کیلکای دریای خزر دارای سه گونه آنچووی ، چشم درشت و معمولی است .
صید این گونه ماهی ریز نقش با کشتی های مخصوص انجام می شود که بر اساس اعلام شیلات مازندران هم اکنون 44 فروند آن در دریای خزر مشغول صید هستند .
ماهی کیلکا در طول روز به صورت گله حرکت می کند و شناسائی محل عبور و تراکم آنها با استفاده از دستگاه ماهی یاب انجام می گیرد. صیادان این گونه را با استفاده از تورهای قیفی صید می کنند و برای کشاندن آنها به داخل تور هم لامپ های الکتریکی به کار می گیرند.
صید ماهی کیلکا در دریای خزر در سال های اخیر به خاطر صید بی رویه ، کاهش بارندگی های بهاری و همچنین ورود مهاجم شانه دار خارجی بشدت کاهش یافته است .
بازندگی بهاری و ورود آب شیرین رودخانه ها به دریا سبب می شود تا تغذیه ریزپلانکتون ها به عنوان غذای اصلی ماهیان کیلکا بیشتر شود .
مازندران حدود 130 رودخانه بزرگ و کوچک دارد که 23رودخانه آن شیلاتی محسوب می شود.
بر اساس آمار شیلات ایران ، از سال 1380 با ورود مهاجم شانه دار به آبهای خزر و نابودی ماهیان کیلکا، صید این گونه آبزی کاهش محسوسی یافت .
تا پیش از ورود شانه دار مهاجم به دریای خزر ،صیادان استان های مازندران و گیلان سالانه 100 هزار تن کیلکا صید می کردند.
کیلکا ماهیان مهم ترین غذای بسیاری از جانوران دریایی از جمله ماهیان خاویاری ، ماهی آزاد و فک دریای خزر است و هرگونه تهدید برای این گونه آبزی ، تهدید برای زنجیره غذایی دریای خزر محسوب می شود.
مازندران 338کیلومتر ساحل در دریای خزر را در اختیار دارد. علاوه بر کیلکا ، صد میاهیان استخوانی به صورت پره نیز در دریای خزر انجام می شود./ ایرنا
(یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵) ۱۳:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها