شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۹:۵۰
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۲۶۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

سوپرمارکت‌ها و دغدغه افزایش فروش

سوپرمارکت ها و فروشگاه ها هر روز بر سنگینی رقابت خود اضافه می کنند و چند سوال؛آینده فروش کالا، سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای چیست؟ آیا سوپرمارکت‌ها جمع می‌شوند؟ و آیا فروشگاه‌ها به یکه‌تازی خود ادامه خواهندداد؟

برخلاف بسیاری از نظریه ها و نگاه کارشناسان که معتقدند سوپرمارکت ها جمع می شوند و رقابت را به فروشگاه ها واگذار می کنند، من تصور می کنم سوپرمارکت های مقاوم و علاقه مند به کار خود در ایران ناگزیر خواهند شد رو به ابزار و روش های های بهینه شده برای بازاریابی و فروش خود بیاورند. شاید در حال حاضر خرید کالایی که 10 روز تا انقضایش باقی مانده یک ارزش برای مشتری محسوب بشود، اما ما هر روز شاهد تغییر ذائقه مشتریان به وسواس و دقت در حفظ سلامت خود و خواهان امتیازات بیشتر هستیم.

به عنوان نمونه در آموزش ها و مشاوره های تخصصی به یک رستوران دار در بخش   روش های جذب مشتری در رستوران، همواره بر کیفیت و بهداشت غذا تاکید می شود ولی می بینیم عناصری چون موسیقی زنده، اینترنت وای فای رایگان و یک شکل ظاهری زیبا بر جذب مشتری برای فروش بیشتر تاثیر دارد و به همین صورت راه های جذب مشتری در آرایشگاه. آرایشگاهی را در شرق تهران می شناسم که برای مشتریان خود، سیستم ارتباطی راه اندازی کرده و ابزارهای ارتباطی را به نحو مهندسی شده به گونه ای به کار می گیرد که از میدان آزادی هم برای اصلاح پیش او می آیند.

جذب مشتری با نحوه برخورد با مشتری ارتباط نزدیکی دارد ولی باید به مسائل دیگر بازارهای به شدت رقابتی و در تلاطم امروز نیز دقت کنیم. در مثال رستوران، گاهی اوقات یک متن تبلیغات نادرست به طور کلی نام رستوران را در یک شهر یا حتی منطقه برای همیشه نابود می کند یا از جهت مثبت آن نیز یک ایده خوب و حتی ساده، تجربه ای به یادماندنی در ذهن مشتری خلق می کند.

رستوران داری موفق یعنی تهیه غذایی که پیتزا و فست فودی به جز سوسیس و کالباس های پرنمک و مواد سمی به شما تحویل دهد! یا به همین صورت در مثال آرایشگاه: تراکت تبلیغاتی آرایشگاه مردانه و زنانه با یکدیگر باید تفاوت داشته باشد ولی چگونه؟ بازاریابی آرایشگاه زنانه چه چالش هایی نسبت به آرایشگاه مردانه دارد؟ مشاهده می کنیم مدیریت اطلاعات بسیار بااهمیت است.

به سوپرمارکت برمی گردم. به نظر شما درصد سرمایه گذاری یک سوپرمارکت چقدر باید باشد؟ آن هم با در نظر گرفتن رقابت سنگین فروشگاه های زنجیره ای؟ کمترین سرمایه گذای برای سوپرمارکت چندین میلیون تومان است و از طرف دیگر کرایه ماهانه، سود خود مغازه دار، خریدهای بعدی و هزینه های پیش بینی نشده، پس ابزارهای نظیر ارزان فروشی هم الزاما به معنی راه حل برای افزایش فروش محسوب نمی شود. شناخت اجناس مورد نیاز سوپرمارکت، قیمت یخچال، هزینه های جانبی یخچال، طراحی سوپرمارکت، فروش های تلفنی، پیک رایگان و... نیز بخش هایی از قسمت های مختلف کسب و کار سوپرمارکت هستند.

با گفتن نکات بالا در نهایت این پرسش مطرح است که آیا با شرایط فعلی، افزایش فروش سوپرمارکت رویایی ساده است یا تلاشی جانفرسا با هزینه های فراوان؟

در پاسخ تحلیلی به این پرسش که تیتر مطلب ما را هم شامل می شود باید گفت سوپرمارکت ها در صحنه رقابت جدید هم می توانند دوام بیاورند اما با شرایط و رعایت پارامترهایی از قبیل:

1- حفظ ارتباط با مشتریان به بهترین شکل ممکن و با کمک متخصصان کارآزموده

2- افزایش کیفیت کالاهای فروشی

3-تاکید بر معیارهای انسانی بازاریابی

4-توجه به مکان و فضای سوپرمارکت به عنوان یکی از امتیازات مهم رقابتی

5- خدمات ارزش افزوده به مشتریان (نظیر پیک رایگان برای اهالی محله و ایجاد سیستم بازاریابی بهینه شده)

6- استفاده از طراحی های تخصصی فروشگاهی به منظور ایجاد حس بهتر برای مشتری.

با وجود ظاهر اولیه، فروشگاه های زنجیره ای به زودی آنقدر در رقابت بین خود درگیر می شوند که از فرصت طلایی به دست آمده، سوپرمارکت ها چون جنگجویان چریکی بیشترین بهره را خواهند برد. شاید تنها و تنها یکی از چالش های بزرگ آینده رقابت بین سوپرمارکت ها و فروشگاه ها، خرید های جمعی سوپرمارکت ها باشد.

تصور کنید 100سوپرمارکت اقدام به خرید گروهی کالاهای مورد نیاز خود بکنند، شاید خنده دار و ناممکن به نظر برسد ولی آیا می‎شود گفت این اقدام بعید است؟

تمامی شش مورد یادشده در بالا هرکدام به تنهایی می توانند چالش های متعددی برای فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها ایجاد کنند. ان شاءالله در مطالب بعدی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

سجاد رحیمی مدیسه - مشاور و تحلیلگر کسب‌ و‌ کار

فرصت امروز

(شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵) ۱۹:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها