شنبه / ۷ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۹
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۲۴۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

پرتقال به اندازه کافی هست چرا وارد کردید؟

قائم مقام خانه کشاورز گفت : بیش از 600 هزار تن مرکبات در انبارها و سردخانه های مازندران آماده عرضه به بازار است و نیازی به واردات نداریم.

عنایت الله بیابانی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با اشاره به اینکه یخ زدگی بخشی از مرکبات در باغات استان مازندران غیرقابل انکار است ، افزود: گرچه بخشی از مرکبات آسیب دید اما پرتقال به اندازه کافی برای تامین نیاز به شب عید وجود دارد.

وی گفت: متاسفانه در زمانی که بخشی از مرکبات استان مازندران دچار یخ زدگی شد ؛سیاست های انحصارطلبانه برخی ها سبب شد عده ای از باغداران میوه خود را با قیمت پایین به بازار عرضه کنند به حدی که دست اندرکاران میادین درباره عرضه شتابزده پرتقال هشدار دادند.

قائم مقام خانه کشاورز افزود: در این توزیع شتابزده مرکبات با قیمت هر کیلو 3 تا 4 هزار تومان خریداری شد.

بیابانی افزود: همین الان پرتقال شمال با کیفیت مناسب در مغازه های شهر با قیمت هر کیلوگرم 3800 تومان فروش می رود ، اگر پرتقال نداریم پس چطور در مغازه ها فروخته می شود.

وی گفت: در استان های جنوبی بیش از دو میلیون تن مرکبات برداشت شده و در حال برداشت است با این وجود ، آیا واقعا واردات ضرورت داشت؟!
قائم مقام خانه کشاورز افزود: این محاسبه در کجا انجام شده است آیا 4 میلیون و 500 هزار تن مرکبات همه یخ زده بود؟

بیابانی تصریح کرد : مدیر کل جهاد کشاورزی استان مازندران هم بارها اعلام کرد که 30 تا 40 درصد مرکبات به علت یخ زدگی از بین رفته و بقیه در انبارها و سردخانه ها است.

وی گفت: اینها مشکلاتی است که با آن مواجه ایم و برخی از اشکالات به خودمان بر می گردد برخی از تولید کنندگان میوه ها را در سردخانه ها انبار کردند تا شب عید عرضه کنند در حالی که که باید آنقدر نسبت به حفظ هویت کشاورزان اهمیت قائل باشند که برای جلوگیری از واردات ، پرتقال را عرضه کنند تا بازار اشباع شود.
قائم مقام خانه کشاورز افزود: مسئولان جهاد کشاورزی و سازمان تعاون روستایی ماههاست برای تامین مرکبات مورد نیاز شب عید جلسه می گذارند و برنامه نوشتند اما هیچ اقدامی نکردند و مرکبات را خریداری نکردند و فقط بخش کوچکی را خریدند.
بیابانی گفت: اینگونه اقدامات سبب شد عده ای دلال وارد بازار شوند و با خرید مرکبات و مخلوط کردن محصولات یخ زده با پرتقال های سالم ، کیفیت و هویت مرکبات داخل را با دستکاری های مذبوحانه زیر سئوال ببرند.
وی تصریح کرد: اگر بخش خصوصی داریم و آنها می توانند بازار شب عید را مدیریت کنند چرا سازمان تعاون روستایی وارد بازار می شود ؟ چرا این وظیفه را به اتحادیه باغداران کشور با یازده تعاونی تحت پوشش واگذار نکرده است؟ در حالیکه در سالهای گذشته این روند معمول رعایت می شد.
قائم مقام خانه کشاورزی افزود: چرا شرکتی دولتی کاملا بی ارتباط با مسئله مرکبات برای واردات این محصول اقدام کرده است؟
وی خطاب به مسئولان اتاق بازرگانی گفت: وارد کنندگان و صادر کنندگانی که در این اتاق عضو هستند چرا تاکنون نتواستند حتی 100 هزار تن پرتقال و مرکبات صادر کنند و چرا فقط به واردات چسبیده اند؟
قائم مقام خانه کشاورز افزود: واردات برای تامین منافع برخی هاست که انحصار بازار
دارند چون سود غیرقابل تصوری دارد.
بیابانی گفت: برنامه ریزی و مدیریت بازار مرکبات شب عید باید به بخش خصوصی و اتحادیه باغداران واگذار شود ؛اتحادیه باغداران شمال در سالهای گذشته موفق شد پرتقال را با قیمت ثابت و مناسب در سراسر کشور توزیع کند.
وی تاکید کرد: اصلا نیازی به واردات مرکبات نداریم و واردات فقط به علت ترس عده ای از موقعیت و شرایط انجام می شود.
قائم مقام خانه کشاورز گفت: مسئولان می گویند هیچ مجوزی برای واردات پرتقال صادر نکردند در حالی که کشتی های حامل پرتقال در بنادر پهلو گرفتند و تمام خبرگزاری ها اخبار را منتشر کردند.
بیابانی افزود: مگر می شود مجوز پرتقال وارد شود ما باید دم خروس را باور کنیم یا واردات مرکبات را؟
وی گفت: مگر می شود این محموله با این حجم قاچاق باشد ، وقتی کشتی در بندر پهلو می گیرد به چه معناست؟
قائم مقام خانه کشاورز افزود: مرکبات مصری وارداتی باید با قیمت کمتر از هر کیلوگرم دو هزار تومان عرضه شود اما آیا دلالان حاضرند سود شب عید را محدود کنند؟.
بیابانی گفت: رئیس اتحادیه بار فروشان نیز اخبار مربوط به واردات پرتقال را تایید و اعلام کرده است این محصول از بیستم اسفند توزیع خواهد شد.
(شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۵) ۰۹:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها