جمعه / ۶ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۵
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۷۰۲۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

استفاده از ضایعات محصولات کشاورزی برای تولید خوراک دام

قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور گفت: هرساله بخشی از محصولات کشاورزی کشور به‌صورت پسماند دور ریخته می‌شود که با استفاده از این ضایعات می‌توان خوراکی مناسب همراه با کاهش هزینه‌های تولید و استفاده از ذرت و سویای وارداتی، تولید کرد.

مهدی مسعودی  با اشاره به اهمیت آموزش در بخش تولید خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار کرد: هرساله بخشی از محصولات کشاورزی کشور به‌صورت پسماند دور ریخته می‌شود که با استفاده از این ضایعات برای تولید خوراک دام می‌توان بهره‌وری و مدیریت تولید مناسبی ایجاد کرد.

وی افزود: ضایعات خرما، پسته و نیشکر براساس مطالعات انجام‌شده می‌تواند برای تأمین بخشی از خوراک دام استفاده شود که با تکمیل تحقیقات لازم در این خصوص قابلیت اجرا در ایران خواهد داشت.

قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور تصریح کرد: کارخانجات ما درصورتی‌که بتوانند از این ضایعات کشاورزی استفاده کنند، خوراکی مناسب همراه با کاهش هزینه‌های تولید و استفاده از ذرت و سویای وارداتی تولید می‌کنند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اختصاص ذرت و سویا به نرخ دولتی به مرغداران کشور توسط شرکت پشتیبانی امور دام گفت: این شرکت در حالی که نهادهای ذرت و سویا را به صورت یارانه‌ای در اختیار مرغداران قرار می‌دهد، می‌تواند برای افزایش بهره‌وری و راندمان تولید خوراک آماده را در اختیار آنان قرار دهد تا از این طریق فرهنگ‌سازی لازم نیز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به سهم تولیدات صنعتی خوراک دام و طیور در کشور گفت: براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی کل تولیدات خوراک دام کشور 4 میلیون 253 هزار تن اما نیاز کشور 63 میلیون تن است یعنی کارخانجات ما تنها توانسته‌اند 6.7 درصد از نیاز کشور در این بخش را تأمین کنند و مابقی آن به‌صورت سنتی توسط دامداران تأمین و مصرف‌شده است.

قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور ادامه داد: در بخش خوراک دام طیور اما 3 میلیون و 500 هزار تن تولید وجود دارد‌ و کل نیاز کشور در این بخش 8 میلیون و 500 هزار تن است و توانسته‌ایم 41 درصد از نیاز خوراک طیور کشور به‌صورت صنعتی تولید و عرضه کنیم.

وی تصریح کرد:640  کارخانه تولیدکننده خوراک دام، طیور و آبزیان در کشور وجود دارد که از این تعداد 240 کارخانه زیر نظر اتحادیه خوراک دام و طیور فعالیت می‌کند.

فعالیت کارگاه غیرمجاز خوراک دام

مسعودی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به فعالیت کارگاه‌های غیر مجاز تولید کننده خوراک دام و طیور گفت: کارگاه‌هایی به‌صورت زیر پله‌ای در کشور وجود دارد که خوراک دام و طیور را بدون هیچ‌گونه مجوز صنفی یا بهداشتی تولید می‌کنند که این امر می‌تواند مشکلات بهداشتی برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: تأمین و مصرف خوراک دام و طیور بهداشتی باعث می‌شود که غذای سالمی نیز درنهایت تولید شود و به‌دست مصرف کنندگان برسد.

قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور تأکید کرد: خوراک خوب با کمک به حفظ وضعیت سلامتی دام از بروز بیماری های ناشی از تغذیه و نتیجتا مصرف دارو پیشگیری می کند. مستندات  این امر به‌روشنی نشان می‌دهد که استفاده از خوراک مناسب باعث شده که کیفیت  شیر تولیدی دامداران بهبود یابد.

چرایی بالا بودن هزینه تولید مرغ در کشور

مسعودی با اشاره به این‌که نظارتی بر واردات ماشین‌آلات تولید خوراک دام و طیور وجود ندارد، گفت: برخی از ماشین‌آلات واردشده، تعدادی از صنایع این بخش با وجود این که هزینه زیادی برای واردات آنها صرف و ارز از کشور خارج‌شده است اما به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم نتوانستند کارخانه خود را به بهره‌برداری برسانند.

قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم نوسازی کارخانجات دام،  طیور و آبزیان کشور گفت: کارخانه‌ها این صنعت باید براساس فنّاوری‌های روز دنیا نوسازی شود تا خوراکی بهداشتی و باقیمتی مناسب‌تر در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد که لزوم تحقق این امر ارائه تحصیلات کم‌بهره به کارخانه‌های موجود در کشور است.

قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور با اشاره به دلایل بالا بودن قیمت خوراک دام در کشور گفت: کارخانه‌های تولیدکننده خوراک دام باوجود اینکه تولیدکننده ماده اولیه بخش کشاورزی کشور به‌حساب می‌آیند، اما برای پرداخت بیمه، حامل‌های انرژی، هزینه آب و مالیات به شکل صنایع صنعتی از آنها هزینه دریافت می‌شود که این امر در بالا رفتن هزینه‌های تولید خوراک دام و پرورش مرغ در کشور به‌شدت تأثیر گذار است.

مسعودی یادآور شد که بخش غالبی از هزینه‌های پرورش دام و طیور در کشور مربوط به تأمین هزینه خوراک است.

وی تصریح کرد: در این باره بارها به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جهاد کشاورزی نامه زده و درخواست شده است که تولیدکنندگان خوراک دام را به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید مرغ در کشور در رسته  صنایع و تولیدکنندگان بخش کشاورزی قرار دهند، اما تا به امروز نتیجه‌ای در برنداشته است.

موانع کسب و کار مانع جذب سرمایه گذار خارجی در صنایع خوراک دام و طیور

وی در پاسخ به این‌که در شرایط بعد از اجرای برجام آیا صنعت خوراک دام، طیور و آبزیان توانسته تفاهم‌نامه مشترکی برای انتقال فنّاوری یا سرمایه داشته باشد گفت: در بخش تولید خوراک آبزیان این همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک در حال انجام است، اما در بخش خوراک دام و طیور کشور به دلیل مشکلات و موانع کسب‌وکار نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم.

قائم مقام اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام و طیور اظهار کرد: باوجود مصرف بالای خوراک دام و طیور در ایران یک شرکت ایرلندی با مسئول تحقیق و توسعه شرکت ایرانی و یک شرکت کره‌ای به‌قصد سرمایه‌گذاری به ایران آمدند اما بعد از یک سال تحقیقات به دلیل موانع موجود در کسب‌وکار از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف شده و به امارات رفتند./ تسنیم
(جمعه ۶ اسفند ۱۳۹۵) ۱۵:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها