دوشنبه / ۲ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۱۲
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۷۰۱۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات
نگاهی به شکل گیری کارخانه مینو و زندگی بنیانگذار آن

خسروشاهی و کارخانه شکلات سازی

ایران در دهه های گذشته در تولید شیرینی و شکلات صنعتی و تنقلاتی رشد چشم گیری داشته است به صورتی که حالا بسیاری از تولیدات شرکت های ایرانی به کشورهای دیگر نیز صادر می شود. اما سنگ بنای این صنعت را چه کسی در ایران،گذاشت؟ علی خسروشاهی اولین کسی بود که با راه اندازی کارخانه مدرن مینو و تولید انواع محصولات باکیفیت و تحت لیسانس شرکت های خارجی نخستین گام را در این جهت برداشت.

1

علی خسروشاهی در اواسط سال 1290 در تبریز در و خانواده ای تجارت پیشه به دنیا آمد. پدر و دو برادرش در زمینه صادرات و واردات فعالیت می کردند و در سال 1314 به کمک برخی از تجار محلی یک کارخانه نساجی در قزوین تاسیس کردند.

2

علی، تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در تبریز گذراند و بعد با قبولی در رشته حقوق دانشگاه تهران به پایتخت آمد و در سال 1319 با مدرک لیسانس فارغ‌التحصیل شد.

3

پس از دانشگاه شغل خانوادگی یعنی تجارت را در پیش گرفت و همراه با پدرش در تبریز و بعد تهران مشغول تجارت شد. البته تحصیلات در رشته حقوق و دانستن دو زبان انگلیسی و فرانسه فعالیت تجاری اش را گسترش داد.

4

خسروشاهی شرکت پارس‌مینو را در 16 آبان 1338 برای تولید مواد غذایی ( انواع شیرینی و شکلات و...) در کیلومتر 10 جاده مخصوص کرج راه اندازی کرد، مساحت کل کارخانه 223300 مترمربع بود و زیربنای آن تا سال 1356 به 70000 مترمربع گسترش یافت.

5

کارخانه پارس مینو واحد تولیدی بسیار مدرنی بود، ماشین‌های بسته‌بندی سوئیسی و ایتالیایی، ماشین‌آلات پخت انگلیسی و آلمانی، ماشین‌های پفک نمکی آمریکایی و برخی از ماشین‌های تولید آدامس ژاپن بودند.

6

سه سال پس از شکل‌گیری و گسترش فعالیت گروه مینو، در 31 تیر 1341 شرکت شوکوپارس با شماره ثبت 8302 برای تولید انواع مواد غذایی و شکلات تاسیس شد.

7

در سال 1341 کارخانه دارویی، بهداشتی مینو هم از سوی علی خسورشاهی به بهره‌برداری رسید. این شرکت تولیداتش را تحت‌لیسانس برندهایی معتبر اروپایی به بازار عرضه می‌کرد. تولید لوازم آرایشی، بخش کوچکی از فعالیت شرکت را تشکیل می‌داد.

8

شرکت در سال 1347 به سهامی خاص و در سال 1353 به سهامی عام تبدیل و وارد بازار بورس شد. حجم سهام معامله‌شده در سال 1354 بیش از صد و شش هزار سهم بود که سازمان گسترش مالکیت، 50 درصد آن را خریداری کرد.

9

قبل از آنکه شرکت مینو وارد بورس شود، اکثر سرمایه متعلق به خانواده خسروشاهی بود. پس از آن تعداد سهامداران شرکت به 1517 نفر رسید. با این حال سهامداران بزرگ شرکت، خانواده خسروشاهی بودند.

10

در 19 مهر 1349 (یازده سال پس از تاسیس شرکت مینو) خسروشاهی سومین شرکت گروه به نام شرکت صادراتی پرسوئیس (سهامی خاص) را با هدف صادرات تولیدات شرکت و با شماره ثبت 14234 تاسیس کرد. علاوه براین او یک  چاپخانه بزرگی برای نیازهای چاپی شرکت تاسیس کرد.

11

در سال 1351 شرکت صنعتی مینو با هدف تولید محصولات غذایی، شیرینی و شکلات در استان زنجان (خرم دره، کیلومتر 85 جاده قزوین – زنجان) به وسعت 54 هکتار احداث شد و در سال 1353 شروع به کار کرد.

12

شرکت پخش قاسم و تشکیل شبکه توزیع، یکی از موفقیت‌های گروه صنعتی مینو در زمینه توسعه بازار و برگشت هزینه تولید بود. بخش بازاریابی، یک مدیر سوئیسی داشت. شرکت پخش قاسم با 162 کامیون، مسوول توزیع کالا به هشتاد هزار خرده‌فروش بود. این شرکت در 23 مرکز استان، 650 نوع محصول گروه مینو و 60 شرکت دیگر، همچنین محصولات شرکت نستله را پخش می‌کرد.

10

علی خسروشاهی در زمان انقلاب کشور را ترک نکرد و همچنان در کارخانه حضور داشت و وقتی گروه مینو مشمول لیست 51 نفره قانون حفاظت صنایع نشد، با اطمینان به اداره شرکت پرداخت ولی پس از مدتی به دلیل فشار بسیار زیاد کارگران و فضای سیاسی از کشور خارج شد و به سوئیس رفت.

11                      

علی خسروشاهی، مردی که صنعت شیرینی و شکلات ایران را در 20 سال (1337 تا 1357) متحول کرد در آغاز دهه هشتاد خورشیدی در سوئیس بر اثر تصادف با موتور فوت کرد.

12

هم‌اکنون ستاد آزادگان، اکثر سهام مینو را در دست دارد و شرکت مینو همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سود شرکت مینو چقدر بود؟

سود ویژه شرکت میتو در سال‌های 1352 تا 1354 از صد و چهل و دو به هفتصد و بیست و یک میلیون ریال افزایش داشت؛ همچنین سرمایه شرکت در دهه پنجاه روند تصاعدی داشت و در پایان سال 1355 (پس از 17 سال)، از پنج میلیون ریال به هزار و نود و سه میلیون ریال افزایش یافته بود.

اهمیت به آموزش

خسروشاهی به آموزش نیروها اهمیت بسیاری می داد. شرکت مینو برای تربیت نیروی ماهر، کارگران دیپلمه و بالاتر را به موسسه‌های مختلف آموزشی اعزام می‌کرد تا تولید شکلات را بیاموزند. همچنین برای کسب توانایی‌های بیشتر، کارگران فنی را به سوئیس، آلمان و آمریکا اعزام می‌کرد. خروشاهی به مدیرانش می‌گفت: اینجا هاروارد است، شما باید در حقیقت پول بپردازید تا چیزی یاد بگیرید.

مینوی بی همتا

خسروشاهی اعتقاد بسیاری به تبلیغات ( تلویزونی و رسانه ها) داشت و برای این موضوع هزینه های بسیاری می کرد. یکی از تبلیغات مشهور مینو این بود که: «هرچه مارک مینو است، همتا ندارد.»

منبع: مجله آینده نگر
(دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵) ۱۱:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها