یکشنبه / ۱ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۴
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۰۱۳۲
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل
خسروتاج:

شرکت‌های ایرانی به سمت ایجاد مزیت های رقابتی حرکت کنند

قائم‌ مقام وزیر سنعت و رییس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: باید شرکت‌های ایرانی به سمت ایجاد تمایز در محصولات و برندها گام بردارند تا مزیت رقابتی خاص خود را جستجو کنند.

مجتبی خسروتاج روز پنجشنبه در نشست دومین میز کشوری همکاری‌های مشترک ایران، تاجیکستان و ترکمنستان در مشهد گفت: صادرات غیرنفتی هر کشوری بر اساس مزیت‌های نسبی و رقابتی شکل می‌گیرد، امروز غالب شرکت‌های خرد و بین‌المللی در دنیا سعی در متمایزسازی و کشف و خلق مزایای رقابتی خود دارند لذا بی‌توجهی به این موضوع منافع کشور را تهدید می‌کند.

خسروتاج ادامه داد: گاهی در کشور ما صنعتی در جایی ساخته می‌شود که وضعیت تناسب مواد اولیه و بازار فروش با شرایط مکان استقرار آن صنعت فاصله دارد و همین امر یعنی بی توجهی به مزایای نسبی و رقابتی زیرا هزینه‌های مطالعه نشده  نظیر حمل و نقل را بر آن صنعت تحمیل می‌کند و از مزیتش می‌کاهد.

وی همچنین به اهمیت نقش صندوق ضمانت صادرات در کمک به تجار و بازرگانان اشاره و تاکید کرد: صندوق ضمانت صادرات در صدور خدمات فنی ومهندسی می‌تواند نقش به سزایی ایفاء کند.

ایشان همچنین از اتاق بازرگانی و تشکل‌ها خواست که صادرکنندگان را ارزیابی و مشخص کند و آنها را به سمت کشورهای هدف هدایت کند و افزود:  دولت نیز در این مسیر مساعدت و همراهی خواهد کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: بانک‌های برخی کشورها از پایه بر اساس معامله با دلار شکل گرفته است، بنابراین در مراودات با این کشورها باید به این موضوع توجه داشت. همچنین در استفاده از پول‌های محلی، این امر زمانی دارای توجیه است که بتوانیم از کشور مقصد صادراتی مواد اولیه و یا کالا وارد کنیم.

وی افزود: یکی از راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در تعامل با کشورهای خارجی موضوع تولید مشترک در ایران، صادرات به منطقه و انتقال تکنولوژی است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت عنوان کرد: امروز هر نوع همکاری خارجی با ایران در عرصه تجارت و سرمایه‌گذاری باید در چارچوب برد - برد و توجه به زیرساخت‌های داخلی انجام شود.

وی گفت: هیچ شرکت اروپایی در ایران پروژه اجرا نمی‌کند مگر اینکه شرکت‌های بیمه‌گر آن کشور حمایتش کنند و همین روند را باید صندوق ضمانت صادرات در مورد بازرگانان و شرکت‌های ایرانی که می‌خواهند در خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنند در پیش بگیرد.

خسروتاج افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی می‌تواند و باید رقابت‌های بازرگانان و صاحبان صنایع را در کشورهای دیگر بگونه‌ای مدیرت کند که منافع ملی تامین شود.

وی ادامه داد: برای توسعه صادرات سه بخش دولت، دانشگاه‌ها و فعالان بخش خصوصی باید در تصمیم‌سازی مشارکت کنند. فعالان بخش خصوصی به وضع قوانین و مقررات نیازمندند مثلا وضع نظام تعرفه‌ای یا نظام تهاتر از وظایف دولت است لذا یکی از پیام‌های نشست امروز این است که بخش دولتی باید فعال‌تر عمل کند و دغدغه بخش خصوصی را دنبال کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: دو کشور تاجیکستان و ترکمنستان به ویژه ترکمنستان طیف وسیعی از نیازمندی‌هایشان را از ایران تامین می‌کنند که از بیسکویت، ماکارونی و شکر تا محصولات فولادی، رنگ، شوینده، دارو، قطعات خودرو، لوازم خانگی، فرش ماشینی و محصولات صنعتی کشاورزی، کاشی و سرامیک، شیشه، سنگ تزئینی و پوشاک را شامل می‌شود.

وی افزود: با وجود همه شعارها در بحث تجارت آزاد هیچ کشوری وجود ندارد که سیاست‌های حمایتی‌اش از تولیدکنندگان و صادرکنندگان قطع شده باشد و در شرایط حمایتی باید بسیار رقابتی بود.

خسروتاج همچنین با اشاره به مشترکات تاریخی و فرهنگی بین ایران و ترکمنستان و تاجیکستان افزود: لازم است دولت و دستگاه‌های ذیربط در خصوص حل و فصل مشکلات و مسائل بانکی، گمرکی، ترانزیت، نظام تعرفه‌ای و بسترسازی برای ارتقا سطح تعاملات اقتصادی با این کشورها اقدام مستمر و فعالانه داشته باشند.

دومین میز کشوری همکاری‌های مشترک ایران، تاجیکستان و ترکمنستان با حضور شماری از بازرگانان، صادرکنندگان و مدیران بخش تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی و سرکنسول تاجیکستان در مشهد برپا شد.
(یکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵) ۰۹:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها