شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۲:۲۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۷۰۱۲۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

نگرانی هندی‌ها از به تاخیر افتادن صادرات برنج به ایران

آژانس رتبه بندی اعتبار ICRA هند در گزارشی اعلام کرد تاخیر در ازسرگیری واردات برنج باسماتی از سوی ایران، ممکن است مانع بهبود صادرات این کالا شود.

 این آژانس با توجه به تولید ناکافی برنج داخلی و کاهش سطح ذخایر برای تامین تقاضا در ایران، تاخیر در روند واردات از سوی این کشور را موقتی ارزیابی کرده است.

از نظر ICRA، قیمت ۸۵۰ دلار هر تن برنج ممکن است مانع بیشتری برای صنعت برنج باسماتی ایجاد کند زیرا در طول فصل تامین اخیر، قیمت برنج باسماتی ۲۰ تا ۲۵ درصد بالا رفته است. با این همه این آژانس معتقد است باید دریافت سفارش از ایران پس از لغو ممنوعیت واردات را دید.

به گفته دیپاک جوت وانی، دستیار نایب رییس در ICRA، ایران یک مقصد بزرگ صادراتی برای برنج باسماتی هند است و کاهش تقاضا از سوی ایران، در کاهش صادرات هند نقش داشته است.

ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان برنج باسماتی هند است با این همه طی سالهای گذشته، دولت ایران با توجه به سطح ذخایر برنج و حمایت از کشاورزان داخلی، گاه به گاه واردات برنج باسماتی را ممنوع کرده است. ایران آخرین بار واردات برنج باسماتی را در ژوییه سال ۲۰۱۶ ممنوع کرد.

با توجه به استمرار ممنوعیت مذکور، دولت هند در ژانویه سال ۲۰۱۷ یک هیات تجاری را برای حل این مسئله به ایران اعزام کرد و پس از آن انتظار می رفت که ممنوعیت واردات به زودی رفع شود. در حالیکه هیچ اطلاع رسمی از سوی ایران وجود نداشته است، گروهی از واردکنندگان بزرگ برنج باسماتی در ایران، قیمت واردات برنج باسماتی را به ۸۵۰ دلار در هر تن محدود کرده اند.

در یک تحول منفی برای صنعت برنج باسماتی هند، آمریکا اخیرا تحریمهای جدیدی را علیه ایران وضع کرده که استفاده از دلار آمریکا برای معامله را محدود می کند. تحولات مذکور ابهاماتی را پیرامون ازسرگیری صادرات برنج باسماتی به ایران به وجود آورده است./ ایسنا
(شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۲:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها