پنج شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۴۸
سرویس : فست فود
کد خبر : ۷۰۰۹۷
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فست فود
یک استادیار و جامعه شناس بیان داشت:

بستن قهوه‌خانه‌ها پاک‌کردن صورت مسئله است

فودنا- یک استادیار و جامعه شناس با تصریح بر اینکه بستن قهوه خانه ها راه حل نیست، اظهار داشت: وقتی قهوه خانه ها بسته شود، افراد در خانه مصرف می کنند.در واقع به جای اینکه مسئله را حل کنیم صورت مسئله را پاک کرده ایم.

به گزارش فودنا، برنامه "گفت وگوی اجتماعی" با موضوع "فست دودها" و مضرات آن در فضای مجازی و با حضور دکتر افسر افشار نادری استادیار و جامعه شناس و حسن آذری پور ماسوله عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات روانه آنتن شد.

دکتر افسر افشار نادری با اشاره به اینکه قلیان سابقه ای قدیمی در فرهنگ و تاریخ ایران دارد، گفت: حتی قیام تنباکو را کسانی باعث شدند که قلیان را برای همسران خودشان آماده می کردند. بنابراین قلیان نیز مانند هر پدیده دیگری می تواند منافع و زیان هایی داشته باشد و این مسئله بستگی دارد که چه کاربردی را از این پدیده در جامعه جا بیاندازیم. در یک برهه ای از زمان باعث قیام سرنوشت ساز برای ایرانیان می شود و در یک زمان دیگر  به عنوان یک معضل اجتماعی به آن نگاه می کنیم.

وی افزود: اینکه شرایط اجتماعی و محیطی چطور زمینه ای را فراهم می کند تا یک پدیده خوب یا بد مورد استفاده باشد، باید مورد بررسی قرار گیرد نه اینکه بپرسیم چه کسانی از آن استفاده می کنند و یا چگونه در جامعه مورد استفاده قرار می گیرد.

این جامعه شناس با اشاره به هشدارهایی که درباره مصرف نکردن دخانیات به جوانان شده است، گفت: عموما جوانان به هشدارها توجه نمی کنند در حالی که روی بسته های سیگار هشدار داه شده است و درباره مصرف قلیان هم تذکراتی داده شده است.  تا وقتی جوانان تمایل به مصرف داشته باشند، این داد و ستد وجود دارد و بنابراین نمی توان جلوی آن را گرفت.

این استادیار با تصریح بر اینکه بستن قهوه خانه ها راه حل نیست، اظهار داشت: وقتی قهوه خانه ها بسته شود، افراد در خانه مصرف می کنند. کسانی که قلیان می کشند نهایت روزی یک بار به قهوه خانه می روند ولی اگر به خانه بیاید دائما در دسترس است. در واقع به جای اینکه مسئله را حل کنیم فقط صورت مسئله را پاک کرده ایم.





حسن آذری پور ماسوله، عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات :

شایع ترین سن تجربه مواد دخانی 13 تا 19 سالگی است
حسن آذری پور ماسوله با بیان اینکه وقتی از مواد دخانی صحبت می کنیم، صرفا قلیان منظورمان نیست، اظهار داشت: در حال حاضر در دنیا شایع ترین سن تجربه مواد دخانی 13 تا 19 سالگی است. طبیعتا همه کسانی که در این دوره سنی یک نخ سیگار می کشند، بعدا تبدیل به سیگاری فعال و معتاد به سیگار نمی شوند؛ یک عده فقط تجربه می کنند و از گردونه خارج نمی شوند ولی یک عده از اینها تبدیل به مصرف کنندگان حرفه ای دخانیات می شوند.

وی اضافه کرد: در کشورهایی شبیه کشورمان که جمعیت جوانی داریم و امکان آشنایی و تجربه مواد دخانی را دارند، احتمال اینکه سیگار را تجربه کنند و تبدیل به مصرف کننده مداوم مواد دخانی شوند، بیشتر هستند.

عضو ستاد کشوری کنترل دخانیات درباره عوامل گرایش جوانان به دخانیات بیان داشت: استقلال طلبی یکی از عوامل گرایش جوانان است و از سوی صنعت دخانیات نیز به همین شکل تبلیغ می شود. خطر پذیری یکی دیگر از ویژگی های جوانان است که باعث گرایش به دخانیات می شود. این خطر پذیری در عرصه های دیگر مانند رانندگی نیز بروز پیدا می کند.

وی تصریح داشت: بزرگترین معضل در گروه سنی نوجوان، جوان و خانم ها مصرف قلیان است که علت آن یک باور غلط است؛ باور غلط این است که خانواده ها اصولا تصور می کنند چون دود قلیان از آب عبور می کند، سموم آن جذب آب می شود و به سلامتی صدمه ای نمی رساند.

آذری پور ماسوله با بیان اینکه در کشور دو نوع قهوه خانه داریم، اظهار داشت: یک نوع قهوه خانه ها، پاتوق کارگرهای فصلی هستند و عموما در پایین شهر هم هستند و بالای شهر چنین قهوه خانه ای را نمی بینید. اینها مجوز سرو قلیان داشتند ولی از سال 85 مجوزشان لغو شد. 
(پنج شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۵) ۱۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها