سه شنبه / ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۲
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۷۰۰۶۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

کشتی پرتقال مصری در راه است/ دم خروس را باور کنیم یا سخن آقای وزیر را

با وجود آن که شرکت تعاون روستایی از یک ماه پیش اعلام کرده بود که تامین پرتقال شب عید از طریق خرید داخل انجام می‌شود، اما خبرهای موثق از مصر به گوش می‌رسد که یک کشتی حامل 20هزار تن پرتقال اکنون در راه ایران است.

هر ساله 2 ماه مانده به شب عید موضوع تامین میوه از جمله سیب و پرتقال از جمله مباحث بحث برانگیز در رسانه‌ها است، به ویژه آنکه پس از اجرای قانون انتزاع و واگذاری مسئولیت خرید و تامین سیب و پرتقال شب عید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شده است.

سال گذشته به دلیل عدم صدور مجوز واردات و خرید پرتقال داخلی در ایام نوروز شاهد ورود پرتقال‌های قاچاق از مبادی غربی کشور بودیم که سبب افزایش قیمت پرتقال در ایام تعطیل و فاسد شدن حجم زیادی از پرتقال انبار شده از محل خرید داخلی بودیم.

امسال نیز وزارت جهاد پیش‌بینی افزایش 30 درصدی تولید مرکبات در باغات شمال کشور را کرده بود که با وجود سرمای بی‌سابقه در آذر ماه شاهد از بین رفتن حداقل 30 درصد از محصول مرکبات و کاهش کیفیت بخش دیگری از محصول بودیم.

یک ماه پیش حسین صفایی رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی به خبرنگار فارس گفته بود که بابت تامین و تنظیم بازار شب عید مشکلی نداریم و با خرید و ذخیره‌سازی محصول از محل تولید داخل که از ابتدای بهمن ماه آغاز شده، تنظیم بازار را انجام می‌دهیم.

نکته جالب توجه اینجاست که با وجود سکوت آقای مهرفرد معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی و صفایی رئیس سازمان تعاون روستایی، امروز سید رضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان میوه و سبزی گفت: از منابع مصری مطلع شدیم که 12 روز پیش شرکت نهاده‌های دامی جاهد به عنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی مسئول خرید پرتقال از مصر شده است.


شرایط قرنطینه ایران برای واردات پرتقال مصری

...


شرایط قرنطینه ایران برای واردات پرتقال مصری

شاهد آنکه شرایط قرنطینه‌ای برای ارسال محموله پرتقال دوم فوریه 2017 یعنی 12 روز پیش برای طرف مصری ارسال شده و اکنون این محموله توسط شرکت «یونایتد عرب شیپینگ کمپانی» در مسیر ایران در حال حمل است.

سید رضا نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد محصولات کشاورزی با انتقاد از رویه وزارت جهاد کشاورزی در مورد تنظیم بازار و عدم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی گفت: یک ماه است که سازمان تعاون روستایی از ما قیمت و شرایط برای واردات پرتقال می‌گیرد، اما به یکباره متوجه می‌شویم که 20 هزار تن پرتقال معادل 100 تا 160 کانتینر بار کشتی شده که تا هفته آینده به ایران می‌رسد.

وی تصریح کرد: اگر قرار است امر راحت و پرسود واردات نصیب بخش دولتی شود، پس آقایان بهتر است امر پر زحمت صادرات را هم برعهده بگیرند، تا شاهد تخریب و فساد محصولات داخلی که گاهی در جاده رها می‌شود، نباشیم.

مختار مهدی‌زاده عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی هم با انتقاد از عملکرد دولت در حوزه برون‌سپاری وظیفه خود به بخش خصوصی گفت: جایگاه‌ تشکل‌های خصوصی و نهادهای نظارتی کجاست که وزارت جهاد واردات پرتقال را به یک شرکت نهاده دامی خود می‌سپارد.

به گزارش خبرنگار فارس، در حال حاضر پرتقال جنوب ایران در بازار کیلویی 7 تا 10 هزار تومان به فروش می‌رسد که به گفته نورانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی پرتقال مصری اکنون با رقمی حدود 2 هزار تومان خریداری شده و قرار است با رقمی بین 5 تا 6 هزار تومان برای شب عید به طور رسمی در بازار عرضه شود.

تمام این موضوعات در حالی است که امسال قرار بود، تا در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی برای صادرات مرکبات به خارج از کشور مشوق صادراتی در نظر گرفته شود، اتفاقی که عملا محقق نشد و اکنون نیز شاهد واردات رسمی پرتقال هستیم.

در عین حال اقای حجتی وزیر جهاد کشاورزی همواره تاکیدشان بر حمایت از تولید داخل در راستای اقتصاد مقاومتی بوده است و حال نمی دانیم سند واردات بی سر و صدای پرتقال مصری را و یا سخنان آقای وزیر را باور کنیم./ فارس

(سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۵۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها