دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۸:۳۹
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۷۰۰۵۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فرآورده های لبنی

برای تولید شیر مجبوریم علوفه وارد کنیم

معاون وزیر کشاورزی تولید شیر را وابسته به تولید علوفه عنوان و تصریح کرد: امروز در تولید شیر وضعیت خوبی نداریم و کمبود جدی در آن وجود دارد که یکی از دلایلش دسترسی ناکافی به علوفه است.

عباس کشاورز در گردهمایی سالانه ذرت و گیاهان علوفه‌ای که امروز دوشنبه (۲۵ بهمن)، در موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر برگزار شد، گفت: توصیه من به بخش تحقیقات کشاورزی این است که وضعیت، ظرفیت و شرایط تولید در کشور را مجددا ارزیابی کند.

وی با بیان اینکه از ۸۰ میلیون تن تولیدات زراعی کشور ۲۰ میلیون تن به بخش علوفه اختصاص دارد، تصریح کرد: این رقم نشان از اهمیت این بخش در کشاورزی کشور دارد.

کشاورز تولید شیر را وابسته به این بخش از کشاورزی عنوان و تصریح کرد: امروز در تولید شیر وضعیت خوبی نداریم و کمبود جدی در آن وجود دارد که یکی از دلایل آن دسترسی ناکافی به علوفه است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به انتقاداتی که نسبت به افزایش واردات در این بخش وجود دارد، اعلام کرد: به علت وابستگی تولید شیر به این بخش ما مجبور به واردات هستیم زیرا کمبود شیر هزینه‌های زیادی برای کشور در پی خواهد داشت.

کشاورز در ادامه به وضعیت گوشت قرمز کشور اشاره کرد و بیان کرد: دسترسی به گوشت قرمز برای مردم هر روز سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: اما در زمینه مرغ وضعیت بهتر است؛ به طوری که از سال ۸۰ تا ۹۵ حدود ۸۰۰ هزار تن تولید مرغ کشور افزایش یافته است.

این مسئول ضمن ابراز نگرانی از وضعیت شیر کشور با بیان اینکه بخش علوفه نتوانسته است تولیدات خود را برای افزایش تولید شیر بهبود بخشد، گفت: تضاد بین کارخانه‌داران و دامداران نیز علی رغم ورود دولت در سه سال اخیر هنوز حل نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی بر لزوم افزایش سرانه مصرف شیر به ۱۳۰ کیلوگرم در سال تاکید کرد و گفت: کمبود شیر در کشور به هیچ وجه قابل قبول نیست و اگر نتوانیم مشکل آن را حل کنیم واردات شیر خشک دور از انتظار نیست.

کشاورز در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات ناشی از کمبود آب در کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران دو چالش بزرگ دارد که نخست آب و سپس بیکاری است.

وی با بیان اینکه هر فعال اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی باید مواظب این دو چالش باشد، گفت: آثار کم آبی واقعا کشنده است که یکی از آنها موضوع ریزگردهاست.

کشاورز ادامه داد: مدیریت آب ایران در ۵۰ سال گذشته اشتباه کرده است و کشور را به بحران حل نشدنی آب نزدیک کرده است.

وی با اشاره به اینکه هیچ بخشی جز زراعت قادر به حل مشکل آب در کشور نیست تاکید کرد: هر کس برای آب تصمیم می‌گیرد باید ابتدا به فکر پایداری سرزمین و دوم کسب و کار خود باشد.

کشاورز با بیان اینکه موضوع آب با انتقال و زور و حرف و شعار قابل حل نیست یادآور شد: مثلا در موضوع شیرین کردن آب دریای عمان باید به این توجه داشت که هر متر مکعب آن چهار هزار تومان هزینه خواهد داشت پس حداکثر توان تامین آب شرب را خواهد داشت.

وی نیشکر و یونجه را پرمصرف‌ترین محصولات عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار هکتار نیشکر و ۷۰۰ هزار هکتار یونجه در کشور وجود دارد، تا ۱۵ سال آینده سطح زیر کشت نیشکر صفر خواهد شد و به چغندر علوفه‌ای تبدیل می‌شود، کشت یونجه نیز در ۱۰ سال اخیر کاهش چشمگیری داشته است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه کشاورزی ایران دیگر فرصتی برای اشتباه ندارد گفت: اگرچه با یک نسخه جدید مشکل گندم کشور بر روی ریل مشخصی گذاشته شده است اما در مورد علوفه به علت وابستگی تولید شیر به آن نگران هستم.

وی تصریح کرد: بنابراین باید در این بخش ذهنیت‌های قدیم را پاک کرد نسخه‌ای جدید اجرا کرد.

کشاورز بر لزوم حضور بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی یار دولت و کشاورزان است بنابراین بخش تحقیقات باید حضور بخش خصوصی را تقویت کند.

وی در پایان با بیان اینکه آب خط قرمز کشاورزی است اعلام کرد: در پنج سال آینده به غیر از گندم، جو و سیب‌زمینی همه محصولات باید نشاکاری شود، علاوه بر این حداقل حضور در گرما، جابجایی تاریخ کشت، کاهش دوره رشد گیاهان و توسعه کشاورزی حفاظتی در دستور کار قرار گیرد. / ایسنا
(دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵) ۱۸:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها