دوشنبه / ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۸:۳۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۷۰۰۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

پروتکل خاصی برای نظارت بر ماست‌بندی سنتی نداریم

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی گفت: پروتکل خاصی برای نظارت بر شیر برگشتی از کارخانجات لبنی و توزیع آن در لبنیات‌های سنتی نداریم و حتی مجوزی هم در این زمینه نداده‌ایم.

عباس عباسی امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر این که گفته می‌شود شیرهای مشکل‌دار و برگشتی از کارخانجات لبنی به سوی لبنیات‌های سنتی هدایت می‌شوند و سازمان دامپزشکی و کیفیت این شیرها، چه نظارتی می‌کند؟ گفت: پروتکل خاصی با وزارت بهداشت و درمان در مورد نظارت بر شیر برگشتی از کارخانجات نداریم.

وی تصریح کرد: البته هر کارخانه‌ای نسبت به چربی، آب یا میزان پروتئین شیر و استفاده آن شیر خود را دریافت می‌کند و لزوماً شیرهای برگشتی از صنایع لبنی به مفهوم این نیست که غیرقابل استفاده است، اما نظارتی بر شیرهای برگشتی از کارخانجات لبنی نداریم، مضاف بر آنکه نظارت بر فعالیت لبنیات‌های سنتی در زیرمجموعه ما نیست. اگر یک مورد پیدا کردید که به لبنیات سنتی مجوز داده باشیم، اعلام کنید.

این سخنان در حالی عنوان می‌شود که پس از اعلام استفاده از روغن پالم در کارخانجات لبنی، مردم بیشتر به سمت مصرف لبنیات سنتی روی آوردند، موضوعی که این روزها گفته می‌شود به دلیل نداشتن دستگاه‌های مجهز و عدم نظارت بر کیفیت شیر مصرفی در این بخش، مسائل خاص خود را دارد.

عباسی همچنین در مورد ورود ضایعات مرغ به کارخانجات سوسیس و کالباس و تهیه آن از این فرآورده‌ها گفت: هر ماده اولیه‌ای که به این نوع کارخانجات حمل می‌شود، باید گواهی حمل بهداشتی داشته باشد و از مراکز مجاز تهیه شود و ما در سازمان دامپزشکی در حوزه نظارت و کنترل بر این امر حساسیت خاص داریم و چنین چیزی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: تمامی کشتارگاه‌ها موظفند ضایعات دامی خود را مستقیم به کارخانجات فرآوری ضایعات دامی ارسال کنند.

عباسی همچنین در مورد اجرا نشدن طرح کاهش وزن مرغ نیز گفت: کشتارگاه ها باید به دستگاه‌های دسته‌بندی مرغ با وزن‌های یک کیلو و 100 تا یک کیلو 300، 1.330 تا 1.500، 1.500 تا 1.800 مجهز شوند که از مجموع 230 کشتارگاه فقط 90 مورد از آنها تاکنون مجهز شده‌اند و تا تجهیز کامل، طرح اجرای کاهش وزن مرغ را اجرا نمی‌کنیم.

مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت مواد غذایی سازمان دامپزشکی همچنین موضوع باقی‌مانده دارویی و هورمونی در مرغ را کاملاً رد کرد و گفت: از سال 89 تاکنون طی پایش‌هایی که انجام داده‌ایم، هیچ‌گونه هورمونی در گوشت مرغ دیده نشده است.

خبرنگار فارس، پرسید، پس چرا برخی به تولید مرغ سبز روی آورده‌اند؟ که وی پاسخ داد: مفهوم مرغ سبز آن است که ما مرغ را در محیطی پاک تولید می‌کنیم که در دوره چهل روزه نیازی به مصرف آنتی‌بیوتک نداشته باشد و در این دوره چهار بار آزمایشات لازم روی مرغ انجام می‌شود.

وی همچنین از اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات مرغ، تخم‌مرغ، گوشت و ماهی خبر داد و گفت: این کار را آغاز کرده‌ایم و تاکنون 700 نوع محصول زیرمجموعه این چهار فرآورده دارای کد یونیک (واحد) شده‌اند که تا پایان برنامه ششم آن را به طور کامل اجرا خواهیم کرد. / فارس
(دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵) ۱۸:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها