یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۷۰۰۰۴
گزارشگر : ۱۰۱۵
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

همکاری ایران و مرکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در زمینه گندم و ذرت

مسئول دفتر مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) در ایران گفت: در طول 56 سال همکاری مشترک ایران و سیمیت تعداد 65 هزار لاین پیشرفته و ژرم پلاسم ذرت و گندم نان و دوروم (ماکارونی) و ترتیکاله از سیمیت به ایران ارسال شده است.

دکتر محمدرضا جلال کمالی افزود: پس از دریافت این ارقام و پس از ارزیابی در ایران توسط موسسات تحقیقاتی ایران 45 رقم اصلاح شده از میان آن ها انتخاب و به کشاورزان ایرانی معرفی شده اند.
وی با اشاره به افتتاح رسمی دفتر نوسازی شده سیمیت در ایران که در پردیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر در کرج واقع است، اظهار داشت: مقر اصلی مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) در کشور مکزیک است و از سال 1966 میلادی به صورت قانونی شروع به کار کرده است.
وی گفت: ایران از نخستین کشورهایی بوده که با این مرکز روابط علمی و تحقیقاتی برقرار کرده که این روابط در زمینه تبادل ژرم پلاسم و آموزش نیروهای محقق و کارشناس وزارت جهاد کشاورزی بوده است.
وی با بیان اینکه دفتر نمایندگی سیمیت در ایران از سال 1386 آغاز به کار کرده، گفت: فعالیت های تحقیقاتی مشترک ایران با سیمیت در ایران از قبل از آغاز به کار رسمی این دفتر در ایران و از حدود 56 سال پیش آغاز شده که در طول این مدت حدود 160 محقق و کارشناس و 6 دانشجوی دکترا تربیت شده و 5 فرصت مطالعاتی نیز در اختیار همکاران ایرانی قرار گرفته است.
جلال کمالی با بیان اینکه در طول این مدت بیش از 65 هزار لاین پیشرفته و ژرم پلاسم ذرت و گندم از مرکز سیمیت به ایران ارسال شده، افزود: ارسال لاین های پیشرفته و ژرم پلاسم به منظور بررسی و ارزیابی و انتخاب ارقام تجاری در ایران انجام شده است.
ژرم پلاسم نمونه بیولوژیکی محصولات گیاهی هستند که هنوز مرحله تحقیقاتی را می گذرانند و به مرحله استفاده تجارتی نرسیده اند و در واقع یک دانش فنی هستند.
وی بیان داشت: برنامه های به نژادی ذرت و گندم ایران متاثر از این همکاری ها بوده و مدرن سازی برنامه تحقیقات به نژادی گندم ایران مرهون همکاری های علمی و فنی با سیمیت است.
این به نژادگر گندم مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) گفت: سیمیت در 22 کشور دنیا دفتر نمایندگی دارد که یکی از آن ها در ایران است و 200 نیروی محقق بین المللی از کشورهای مختلف در ستاد و دفاتر سیمیت فعالیت تحقیقاتی دارند و بالغ بر 1000 نفر کارمند در سراسر جهان دارد.
وی افزود: سیمیت یکی از پیشرفته ترین و پیشروترین مراکز بین المللی تحقیقات کشاورزی در زمینه گندم، ذرت و کشاورزی حفاظتی است.
وی اضافه کرد: رابطه همکاری این مرکز با ایران به خصوص پس از تاسیس این دفتر بسیار نزدیک است و پشتیبانی علمی فنی خوبی به ایران عرضه می کند و تعداد زیادی از ارقام تجاری گندم که در ایران کشت می شود حاصل این همکاری ها است.
وی گفت: به طور مشخص از شروع این همکاری ها حدود 45 رقم گندم نان، گندم دوروم و تریتیکاله از محل تبادل ژرم پلاسم با سیمیت در ایران انتخاب شده و در اختیار کشاورزان ایرانی قرار گرفته است که مزایای اقتصادی آن برای کشاورزان وکشور به میلیاردها دلار می رسد.
جلال کمالی بیان داشت: برنامه آینده این مرکز با رویکرد دولت تدبیر و امید به گسترش ارتباطات و همکاری های بین المللی، یک پروژه تحقیقاتی و توسعه ای بسیار بزرگ با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات است که قرار داد آن به امضا رسیده است و به اجرا گذاشته شده است.
وی افزود: این پروژه برای مدت 6 سال تعریف شده که هدف آن ارتقای برنامه های ملی به نژادی گندم دیم و آبی و افزایش بهره وری نظام های زراعی گندم بنیان در ایران است که امید می رود با تامین ملزومات این پروژه گام بلندی در جهت تامین امنیت غذایی کشور برداشته خواهد شد.
دفتر مرکز بین المللی تحقیقات ذرت و گندم (سیمیت) در ایران از سال 1386 کار خود را به صورت قانونی و رسمی آغاز کرده است./ایرنا

(یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵) ۱۰:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها