یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۹۹۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضایعات 980 میلیارد تومانی در مرغداری‌های صنعتی

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران گفت: ضایعات در صنعت خوراک دام و طیور در سال گذشته به حدود 980 میلیارد تومان رسید.

مجید موافق قدیری به تولید خوراک دام در کشور اشاره کرد و گفت: نهاده‌های دامی مانند ذرت و کنجاله سویا به دلیل شیوه‌های نادرست تغذیه و پرورش طیور تنها 70 درصد بازده دارند و متاسفانه علی‌رغم سابقه صنعتی شدن پرورش طیور همچنان طول دوره پرورش در ایران طولانی است که همین موضوع سبب می‌شود و هزینه نگهداری مرغ و قیمت محصولات پروتئینی وابسته به آن افزایش یابد.

وی اضافه کرد: طی برنامه ششم توسعه بنا است تا صادرات خوراک دام، طیور و آبزیان را به یک میلیون تن افزایش دهیم که ارزش آن حدود 600 میلیون دلار است و قابلیت صادرات به 20 کشور را داریم.

موافق قدیری این را هم گفت: حجم صادرات خوراک دام ایرانی از ابتدای سال 95 نسبت به 5 سال اخیر 113 درصد افزایش داشته و کشورهایی همچون امارات، اسپانیا، عمان، ترکیه، قطر، کویت و شمال ایران عمده مشتریان خوراک دام ایران بوده‌اند.

رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران بازده پایین مرغداری‌ها به دلیل نوع تغذیه دام را یکی از چالش‌های بزرگ در این حوزه عنوان کرد و افزود: میزان بهره‌وری در مرغداری‌ها بین 60 تا 70 درصد است و با آنکه تولید گوشت مرغ نسبت به اول انقلاب 12 برابر و تخم‌مرغ 7 برابر شده است، اما بیش از 70 درصد هزینه‌های پرورش هر واحد تولیدی مرغ و تخم‌مرغ را خوراک دام تشکیل می‌دهد.

به گفته رئیس انجمن صنایع خوراک دام و طیور ایران در همین راستا پیشنهاد شده تا رشته دانشگاهی فناوری ساخت خوراک دام برای کاهش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی و در کنار آن کیفیت خوراک افزایش یابد.

وی تصریح کرد: متاسفانه بیش از 60درصد خوراک دام در واحدهای غیراستاندارد تولید می‌شود که این مسئله علاوه بر کاهش بهره‌وری در نهایت سبب افزایش قیمت تمام شده محصولات پروتئینی می‌شود./ فارس
(یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها