شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۳۵
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۹۹۸۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

حمایت آمریکا از تولید انبوه زعفران در افغانستان

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران، گفت: طی چند سال اخیر ضعف بسته‌بندی زعفران ایرانی برای صادرات برطرف شده و شرکت‌های زیادی برای بسته‌بندی و آزمایش زعفران ایجاد شده‌اند اما قیمت تمام شده زعفران در ایران بالا است.

علی شریعتی‌مقدم  درمورد آخرین وضعیت بسته‌بندی و صادرات زعفران ایرانی که برخی آن را عاملی برای سوءاستفاده کشورهای دیگر و فروش زعفران ایرانی به نام خودشان می‌دانند، اظهار داشت: طی چند سال اخیر بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه بسته‌بندی،‌فرآوری و ایجاد آزمایشگاه‌های مجهز مطابق با استانداردهای جهانی در حوزه زعفران انجام شده است.

شریعتی‌مقدم گفت: هم اکنون 80 درصد زعفران کشور در استان خراسان رضوی، 16 درصد در خراسان جنوبی و 3 درصد در سایر نقاط کشور تولید می‌شود که مطابق با میزان تولید شرکت‌های فرآوری و بسته‌بندی هم در همین استان‌ها مستقر شده‌اند.

وی گفت: سالانه رقمی بین 300 تا 350 تن زعفران در کشور ما تولید می‌شود که به گونه‌ای رتبه اول در دنیا را داریم و 96 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود. 

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر کشورهایی همچون آمریکا از کشت پیاز زعفران در افغانستان به روش‌های نوین بسیار حمایت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر 30 کشور دنیا حتی هلند، کشورهایی از امریکای جنوبی و مراکش به تولید زعفران روی آورده‌اند و ما باید از هم اکنون به فکر کیفیت، قیمت تمام شده و حفظ بازارهای صادراتی خود باشیم.

به گفته این فعال حوزه زعفران متاسفانه اکنون کشورهایی همچون هند و چین به دلیل عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی تعرفه پایین‌تری را برای واردات زعفران از افغانستان در مقابل ایران اعمال می‌کنند.

شریعتی‌مقدم ضعف در بسته‌بندی زعفران ایرانی را رد کرد و گفت: طی دو سال اخیر بسته‌بندی ما به روز و بسیار مطابق با  استانداردهای دنیا شده است اما مشکل این است که فضای کسب و کار ما با موانعی روبرو است که نرخ بالای سود بانکی یکی از آ‌نها است که قیمت تمام شده را بالا می‌‌برد. 

وی تصریح‌ کرد: هزینه تولید زعفران در کشور بالا است چرا که 170 هزار دانه گل زعفران به وزن 100 کیلوگرم تبدیل به یک کیلو زعفران خشک می‌شود که جداسازی دانه زعفران از کلاله مشقت خاص خود را دارد.

رئیس صندوق توسعه صادرات زعفران گفت: برای افزایش کیفیت و بهداشت زعفران نیاز به ورود تکنولوژی از جمله دستگاهی برای جداسازی کلاله از گل داریم که به صورت پایلوت در داخل کشور ساخته شده اما به تولید انبوه نرسیده است./ فارس

(شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها