شنبه / ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۷
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۶۹۹۸۲
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس فرآورده های لبنی
رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور:

مشوق های صادراتی لبنیات اجرایی نشده است/ خرید توافقی با قانون نظام جامع دامپروری کشور هماهنگ نیست

سید احمد مقدسی در برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت و گو، در خصوص عدم کنار آمدن صنعت دامداری با صنعت لبنیات گفت: ما مشکلی با صنعت لبنیات نداریم. دولت در راستای اینکه صادرات و بازارهای ما از دست نرود، 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی تعیین کرد، اما متاسفانه تا به امروز این مصوبه اجرایی نشده است.

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع خرید توافقی شیر خام و با حضور سید احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور و محمدرضا گنجی مدیرعامل اتحادیه لبنیات کشور به روی آنتن رفت.

سید احمد مقدسی در خصوص عدم کنار آمدن صنعت دامداری با صنعت لبنیات گفت: ما مشکلی با صنعت لبنیات نداریم. در سنوات گذشته حدود 10 درصد شیرخام کشور صادر می شد از جمله کشورهای همسایه و جدیدا هم به کشور روسیه و طبق مصوبه هیئت وزیران در تاریخ 30/3/95 بابت صادرات لبنیات ایران دولت 200 میلیارد تومان مشوق صادراتی تعیین کرد به دلیل اینکه کشورهای اروپایی مثلا برای یک کیلوم شیرخشک، 2 دلار سوبسید به بازارشان می دادند و تقریبا بازار ایران را گرفتند.

وی افزود: دولت نیز در راستای اینکه صادرات ما از بین نرود و بازارهای ما از دست نرود، اقدام به موقعی را انجام داد اما متاسفانه تا به امروز این مصوبه اجرایی نشده است.

وی با یادآوری این نکته که خرید توافقی با قانون نظام جامع دامپروری کشور هماهنگ نیست، تصریح کرد: زمانی که صادرات ما تحت الشعاع قرار گرفت، شیر وارد بازار شد و صنایع لبنی نتوانستند این شیر را جذب کنند و آن را نخریدند و دولت مجبور شد تا خرید توافقی انجام دهد. طبق ماده 33 قانون نظام جامع دامپروری کشور کل کالاهای بخش کشاورزی مشمول خرید تضمینی است و انتظار ما از دولت این است که چرا در بودجه های خود اصلا بابت خرید تضمینی شیر بودجه ای را در نظر نمی گیرد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور متذکر شد: ضمنا در بخش کشاورزی سریع الفساد ترین کالا، شیر خام است.

در ادامه محمدرضا گنجی با اشاره به عدم دریافت پرداخت مشوق به محصولات لبنی و شیر خام گفت: مشوق هایی که دولت مشخص می کند، انتظار این است که در شرایط بحرانی وزمانی که ما شیر داریم که قابل برگشت نیست و فسادپذیر است این کمک انجام شود و تا امروز هنوز عملیاتی نشده است لذا انتظار ما از سازمان برنامه و بودجه این است که حتما این مشوق ها را در اختیار صنعت لبنیات قرار بدهند.

وی با انتقاد از گسترش فروش سنتی در سطح شهر بیان داشت: گسترش بی مهابای فروش سنتی در سطح شهرها به صنعت ضربه می زند چون آنها هیچ نظارتی در قیمت ها و فروششان وجود ندارد!

مدیرعامل اتحادیه لبنیات کشور با اعلام اینکه بخش اعظم صادرات محصولات لبنی ایران به کشور عراق است، گفت: ما در رقابت با کشورهای دیگر هستیم، آن کشور ها قیمت هایشان از ما پایین تراست، تولیدگنندگان ما تلاش کردند تا بازاری را در کشور عراق برای خودشان با هزینه های بسیار بالا فراهم کنند و هر روز هم مشکلات زیادی در مرزهای کشور داریم از جمله بسته شدن مرزها.

وی یادآور شد: در ایام اربعین بیش از 100 کامیون محصولات لبنی کشور در مرزها ماند، این ضرر و زیان را چه کسی جبران می کند. این محصولات مخصوص صادرات تولید شده و به هیچ وجه امکان فروش در داخل را هم نداریم و کسی هم حاضر به پرداخت این خسارت ها نیست. صنعت لبنیات صنعت فساد پذیر و به روزی است لذا ما در شرایطی می توانیم شیر دامداران را بخریم که از این سو امکان فروش را داشته باشیم.
(شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵) ۱۴:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها