چهارشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۱:۳۸
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۹۵۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تلاش برای جلوگیری از باقی ماندن دارو در گوشت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برای صادرات باید محصول سالم تولید کنیم که باقی مانده دارویی یکی از مسائلی است که دامپزشکان در مورد میزان مصرف و نحوه تجویز باید دقت بیشتری کنند.

 مهدی خلج صبح امروز در چهارمین همایش بین‌المللی کلینیسین‌های دام‌ بزرگ گفت: در حال حاضر 6 هزار دامپزشک حرفه‌ای و 300 متخصص فعالیت می‌کنند که از این تعداد 3300 نفر کلینیسین هستند.

وی با اشاره به اینکه بخش غیردولتی بیشتر باید به بخش فنی نظارت کند، خاطرنشان کرد: از وقتی دامپزشکی دولتی همه کارها را به بخش غیردولتی سپرد و محدودیت‌ها را مشخص کرد، بخش غیردولتی دامپزشکی یک مقدار از کار فنی جدا شدند و نباید به بهانه اینکه در بخش دولتی کارانه پرداخت می‌شود، ما وارد یکسری عرصه‌ها بشویم.

خلج با اشاره به اینکه هنوز درمانگاه‌های مرجع علی‌رغم تاکید ما شکل نگرفته گفت: سیاست‌هایی که ابلاغ می‌ کنیم، بر مبنای بهداشت محوری و سلامت در تولید است که در کنار آن آموزش ضمن خدمت برای ارتقای دانش در عملکرد دامپزشکان بسیار مدنظر قرار گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه اغلب سیستم‌های این سازمان به صورت سامانه‌های الکترونیک فعال شده است، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی به موقع از سوی کلینیسین‌ها به ویژه در موارد مشاهده بیماری دام بسیار حائز اهمیت است، چرا که می‌تواند واکنش سریع جمعی را برای پیشگیری از گسترش بیماری در پی داشته باشد، به عنوان مثال سال گذشته با اطلاع از اولین مورد آنفلوآنزای پرندگان در مازندران، توانستیم سریع برخورد کنیم.

خلج همچنین به سیستم گزارش‌گیری که در سازمان دامپزشکی فعال شده اشاره کرد و افزود: تمام کلینیسین‌ها و دامپزشکان دارای رتبه هستند که می‌توانیم با ارائه گزارش هر یک از این افراد مدیريت جمعیت دام را به طور دقیق‌تر داشته باشیم و در عین حال در قانون جدید که در مجلس مصوب کرده‌ایم، حتی رانندگان ماشین‌های دام و طیور هم جزو جمعیت گزارش‌گیر ما محسوب خواهند شد.

وی بر این نکته تاکید که اگر می‌خواهیم به بازارهای جهانی راه پیدا کنیم، باید تولید سالم داشته باشیم افزود: نقش کلینیسین‌ها در این بین بسیار اساسی است، چرا که تشخیص درست، نسخه‌پیچی مناسب و مصرف خوب بسیار موثر است و در همین ارتباط سامانه یکپارچه دارویی را هم ایجاد کرده‌ایم تا میزان موجود و مصرف دارو را رصد کنیم.

خلج در مورد برخی موارد باقی مانده دارویی در محصولات دامی و مسئولیت آن نیز خاطرنشان کرد: در کشور نروژ اگر محصول نهایی حاوی باقی مانده دارویی باشد، هم مدیر مجموعه و هم دامپزشکی که دارو را تجویز کرده است، مسئول هستند و ما هم مصوبه‌ای از مجلس گرفته‌ایم که تاکید دارد و تولید کننده هم باید مسئولیت‌پذیر باشد.

به گفته خلج دامپزشکان باید در میزان تجویز دارو برای دام دقت‌های لازم را به کار گیرند، تا شاهد باقی مانده دارویی نباشیم.

خلج در مورد مصرف واکسن هم گفت: سازمان دامپزشکی اخیرا برنامه‌ای طراحی کرده تا واکسن متناسب با نیاز کشور وارد شود و در عین حال درمورد بیماری سالمونلا که بین دام و انسان مشترک است کارهای خوبی انجام داده‌ایم که به زودی مشخص می‌شود که آیا دامپزشکان کار خود را درست انجام نمی‌دهند یا پزشکان.

وی در پایان گفت: در بخش غیردولتی هم شبکه‌ای طراحی کرده‌ایم که در آینده دامپزشکان مستقر پاسخگوی سلامت دام باشند./ فارس
(چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۳۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها