سه شنبه / ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۶۹۹۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ایمن سازی حدود 300 هزار راس دام سنگین استانعلیه تب برفکی آغاز شد

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از آغاز عملیات واکسیناسیون تب برفکی مرحله سوم در سال 1395 در کلیه گاودارهای صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی استان علیه بیماری تب برفکی از امروز 16 بهمن ماه خبر داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: در این مرحله، کلیه دام های سنگین(گوساله و گاو) صنعتی و مناطق روستایی به تعداد حدود 300  هزار راس، تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار می گیرند.

دکتر محسن عابدزاده، اظهار داشت: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی گری، اجرای بخشی از عملیات یادشده به بخش خصوصی دامپزشکی واگذار شده است که بخش دولتی نظارت کاملی بر اجرای عملیات فوق خواهد داشت.

وی افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رسانیدن خسارات ناشی از بیماری، کلیه دام های سنگین استان  با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی– قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت.

عابدزاده، ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا 30 روز کاری ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS  توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد پذیرفت.

وی با توجه به رایــگــان بودن عملیات واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد و نیز صدور مجوز تردد دام در سطح استان، حداقل دو هفته پس از اتمام انجام مایه‌کوبی و درصورت رعایت تمهیدات قرنطینه‌ای- بهداشتی و رعایت مفاد  سایر دستورالعمل‌های مربوطه کما فی‌السابق توسط شبکه‌های دامپزشکی شهرستان بلامانع خواهد بود.

 او مجددا تاکید نمود، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.

        عابدزاده با توجه به حساسیت موضوع، از نیروهای  انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.
(سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها