یکشنبه / ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۸۹۸
گزارشگر : ۱۰۰۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
سرویس بین الملل فودنا

آشنایی با پنج فن‌آوری نوین کشاورزی در دنیا

صنعت کشاورزی در دنیا به یک تکنولوژی مهم و استراتژیک جهانی تبدیل شده است که سرمایه‌گذاری و استفاده از روش‌های نوین برای بهره‌وری و برنامه‌ریزی دارای اهمیت بسیار زیادی است که در این مطلب با 5 فن‌آوری در این صنعت آشنا می شویم

فناوری تکنولوژی دقیق در کشاورزی

یکی از موارد مهم در این تکنولوژی ،نقشه های الکترونیکی (Electronic maps)هستند که توسط سیستم سنجش از راه دور ( ماهواره ها و رادارها) از مزارع مختلف تهیه می شوند.این نقشه ها که مقدار اختلافات را در نقاط مختلف مزرعه نشان می دهند به حافظه ماشین های جدید که باتکنولوژی دقیق کار می کنند و تحت عنوان ماشین های پخش متغیر (Variable Rate Applications ) می باشند سپرده می شوند تا این ماشین ها مقدار ورودی ها را براساس اطلاعات نقشه ،به تناسب مقدار مورد نیاز اعمال کنند.علاوه بر نقشه های الکترونیکی ،حسگرهانیز برای نشان دادن اختلافات درون مزرعه ای در نقاط مختلف آن ،کاربرد بسزایی دارند.

علی رغم اینکه در نگاه اول کاربرد کشاورزی دقیق مدیریت پیچیده ای را می طلبد و از طرفی توجیه اقتصادی چنین سیستمی با تردید هایی مواجه است امّا به نظر می رسد با چالشهای موجود در جهان امروز،نسلهای آینده نا گزیر به روی آوردن به چنین شیوه هایی خواهندبود.هرچند که  در حال حاضر نیز این نوع سیستم مدیریت مزرعه درکشورهای  پیشرفته بویژه امریکا در حال تبدیل به سیستم رایج کشاورزی  می باشد.سهولت دسترسی به ابزارهاو تکنولوژی پیشرفته در این  کشورها و همچنین سطح وسیع اغلب مزارع از دیگر عوامل روی  آوردن این کشورها به این نوع سیستم کشاورزی است.

نقشه های الکترونیکی کشاورزی

فناوری نانو در کشاورزی


فناوری نانو هیچ زمینه علمی را به حال خود رها نکرده است .  علوم کشاورزی نیز از این قاعده جدا نیستند . تا به حال کاربردهای متعددی از فناوری نانو در کشاورزی ،  صنایع غذایی و علوم دامی مطرح شده است. رابطه میان فناوری نانو وعلوم کشاورزی در زمینه های زیر قابل بررسی است :

1- نیاز به امنیت در کشاورزی و سیستم های تغذیه ای

2-ایجاد سیستم های هوشمند برای پیشگیری و درمان بیماریهای گیاهی

3-خلق وسایل جدید برای پیشرفت در تحقیقات بیولوژی و سلولی

4-بازیافت ضایعات حاصل از محصولات کشاورزی

از بین تدابیر موجود در مدیریت آفات کشاورزی استفاده از آفت کش ها و سموم سریعترین و ارزان ترین روش برای واکنش به یک وضیت اضطراری است . 

روش های کنترل زیستی در حال حاضر بسیار هزینه بر هستند . در این روش ها کنترل آفت از طریق یکی از دشمنان طبیعی آن آفت صورت می گیرد . امروزه مصرف بی رویه آفت کش ها مشکلات زیادی را ایجاد کرده اند این مشکلات شامل اثرات سوء بر سلامت انسان ( ایجاد مسمومیت های حاد یا بیماری های مزمن ) ، تاثیر این مواد بر حشرات گرده افشان و حیوانات اهلی مزارع و همچنین ورود این مواد به آب و خاک و تاثیر مستقیم وغیر مستقیم آن در این نظام های زیستی می باشد .

فناوری  استفاده از انرژی خورشیدی

بهره برداری از انرژی خورشیدی یکی از مهم ترین استراتژی های تامین انرژی در کشور های توسعه یافته به شمار می رود. بر همین اساس به تازگی مزرعه ای خورشیدی در ایالت کالیفرنیا آمریکا راه اندازی شده است که عنوان بزرگترین مزرعه خورشیدی را به خود اختصاص می دهد. این مزرعه، فضایی بیش از ۲۴/۶ کیلومتر مربع را به خود اختصاص داده و با برخورداری از ۹ میلیون پنل خورشیدی، می تواند ۵۵۰ مگاوات برق را تولید نماید. پیش بینی می شود این مزرعه قادر باشد انرژی مورد نیاز ۱۶۰ هزار خانه را تامین نماید. اما بد نیست بدانید که عنوان بزرگترین مزرعه خورشیدی برای مدت زیادی به این مجموعه تعلق نخواهد داشت، چرا که طبق برنامه ریزی ها مزرعه ای دیگر در یکی از صحراهای آمریکا در دست احداث است. انتظار می رود مزرعه مذکور در سال ۲۰۱۵ به بهره برداری رسد و قادر باشد تا ۵۷۹ مگاوات برق را تولید نماید.

 انرژی خورشیدی در کشاورزی

فناوری سیستم مدیریت آبیاری متمرکز

 نظارت و کنترل تجهیزات آبیاری با استفاده از ایستگاه مرکزی که  یک سیستم مدیریت آبیاری متمرکز است که از کامپیوتر دفتر مرکزی  کنترل می شود . و با توجه به نیازهای محلی اجرا می شود. یکی از مزایای آن نظارت بر یک تا چند دستگاه آبیاری، از طریق ایستگاه مرکزی است و انعطاف پذیری و مکانیزم های گزارش دهی از دیگر مزایای آن است . ایستگاه مرکزی مدیریت آبیاری نوین یک بسته تجهیزات کامپیوتری کامل با نرم افزار که  از قبل نصب شده است می باشد که کشاورزان را  قادر می سازد از راه دور بتوانند روی  تجهیزات آبیاری نظارت داشته باشند . به طور مثال

1-روشن یا خاموش کردن سیستم آبیاری از راه دور

2-کنترل کلیدهای  نهایی متصل به  سوئیچ محوری

3-تغییر سرعت محوری آبیاری

4-.تغییر عمق آبیاری

5-دریافت سیگنالهای آبیاری از طریق تلفن و یا کامپیوتر خود  که  نشان دهنده  تغییرات  در وضعیت تجهیزات آبیاری.

سیستم مدیریت آبیاری متمرکز در کشاورزی

فناوری نوین  کشاورزی در سیستم های هیدرو پونیک  و گلخانه ای

هیدروپونیک (آبکشت) علم و فن کاشت گیاهان بدون خاک است. ریشه ها در هوا که باید بسیار مرطوب نگه داشته شوند یا در آب که باید خوب تهویه شود یا در برخی مواد جامد غیر از خاک که رطوبت را در خود نگه می دارد رشد می کند. آب موجود در اطراف ریشه ها که غذا و اکسیژن مورد نیاز گیاه را تامین می کند حاوی ترکیبات متعادلی از مواد غذایی است.
 از این روش به دلیل کاهش چشمگیر مصرف آب می‌توان در مناطق کم آب کشور نیز استفاده کرد. همچنین این روش کشت، قابلیت انطباق با روش کشت آکوپونیک و سیستم‌های هیدروپونیک را نیز داراست.

کیفیت بالای محصول تولید شده به جهت قرار گرفتن در ارتفاع و چرخش 360 درجه‌ای و سهولت کار در تمام مراحل کشت از دیگر مزایای این روش است.

سه روش اصلی و مناسب برای کشت هیدروپونیک عبارتند از:

الف ـ کشت در مواد دانه بندی شده: مواد دانه بندی شده شامل ذراتی کوچک با خاصیت شیمیایی خنثی است.

ب ـ کشت در پشم شیشه: پشم شیشه الیاف اسفنج مانندی است که منشاء مواد آن سنگ های آتشفشانی است.

ج ـ کشت در آب: در این روش ریشه ها در ترکیب آب با هوا و در داخل آب رشد می کنند.

 

هیدرو پونیک و گلخانه ای در کشاورزی

 

آیدا چهرقانی –سرویس بین الملل فودنا

زهرا چهرقانی

منابع :

1-مقاله ی کنفرانس کشاورزی دقیق در20-21جولای 1997،آلبرتا،کانادا،ارائه توسط تام گودارد

2-سایت اینترنتی کشاورزی آمریکا 

(یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۵۴
فاطمه
۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
0

WOOW


پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها