شنبه / ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۱
سرویس : خدمات بازرگانی و حمل و نقل
کد خبر : ۶۹۸۵۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس خدمات بازرگانی و حمل و نقل

محصولات خام ۱۵ قلم عمده صادراتی ایران/ صادرات پسته 38 درصد رشد کرد

آمار تجارت خارجی نشان می‌دهد 15 قلم عمده صادراتی کشور محصولات خام و اولیه بوده است.

آمار تجارت خارجی در 10 ماهه نخست سال جاری نشان می‌دهد بالغ بر 17 میلیارد و 689 میلیون و 23 هزار دلار 15 قلم عمده صادراتی کشور ارزش‌گذاری شده است.

براساس آمارها، میعانات گازی با بیش از 6 میلیارد و 25 میلیون دلار و سهم ارزشی 17.8 درصد رتبه نخست صادراتی را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 59 درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین گاز طبیعی شده، سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین، سایر گازهای نفتی و هیدروکربن‌های گازی، پروپان مایع شده، پسته، پلی اتیلن، متانول، بوتان مایع شده، اوره، قیرنفت، سنگ آهن هماتیت، محصولات از آهن یا فولاد، پلی‌اتیلن گرید فیلم به صورت غیر پودر و سایر پلی‌اتیلن گرید بادی در رتبه‌های بعدی عمده صادرات کشور جای دارند.

 

سایز اصلی جدول را از اینجا مشاهده کنید

* پسته تنها محصول کشاورزی با صادرات عمده

براساس این اطلاعات، صادرات پسته به عنوان تنها محصول کشاورزی جایگاه ششم را به خود اختصاص داده که ارزش آن 820 میلیون و 394 هزار دلار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل 38.26 درصد رشد نشان می‌دهد.

* خام فروشی در صدر صادرات کشور

خام فروشی همچنان در صدر 15 قلم عمده صادراتی کشور جای داشته که تناسب چندانی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر صادرات محصولات نهایی و تولیدات داخلی با هدف ایجاد ارزش افزوده ندارد.

کارشناسان معتقدند تراز تجاری کشور به لطف افزایش بی سابقه میعانات گازی که به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب 85 و 59 درصد رشد داشته مثبت شده است. برخی دیگر از کارشناسان اساساً میعانات گازی و هرآنچه مشتقات آن است را جزء صادرات غیر نفتی دسته بندی می‌کنند.

کل رقم صادرات در این مدت 35 میلیارد و 269 میلیون و 554 هزار دلار است.

* کشورهای عمده هدف صادرات

کشورهای عمده هدف صادرات محصولات ایران به ترتیب چین، امارات،‌عراق، ترکیه، جمهوری کره، هند، افغانستان، ژاپن، پاکستان، و عمان هستند.

همچنین در این مدت در مقایسه با دت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش صادرات به امارات، ترکیه، افغانستان، ژاپن با کاهش و صادرات به چین،‌ عراق،‌ کره، هند، پاکستان، و عمان با افزایش همراه بوده است.

(شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها