چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۵
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۶۹۸۳۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فراورده های روغنی

خود اتکایی طرح دانه های روغنی محقق می شود؟

مهاجر گفت:طی یک برنامه ده ساله در نظر داریم که حداقل 70 درصد نیاز کشور را خود تامین نماییم که این موضوع بسته به قیمت ارز حداقل از خروج 4 میلیارد دلار ارز جلوگیری می نماید.

علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی، با اشاره به طرح خوداتکایی دانه های روغنی اظهار داشت: با توجه به آنکه سالانه یک میلیون و 500 هزار تن روغن خام مورد استفاده قرار می گیرد و بخش اعظم آن از طریق واردات تامین می شود از این رو طی یک برنامه ده ساله در نظر داریم که حداقل 70 درصد نیاز کشور را خود تامین نماییم که این موضوع بسته به قیمت ارز حداقل از خروج 4 میلیارد دلار ارز جلوگیری می نماید.

وی با اشاره به عوامل موثر در تحقق طرح خوداتکایی افزود: خرید تضمینی دانه های روغنی از سوی دولت ، پرداخت به موقع مطالبات، تامین بذر مناسب،آموزش کشاورزان،تقویت تحقیقات و مراوده با کشورهای صاحب تکنولوژی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و آموزش رایگان تاثیر بسزایی در تحقق این امر دارد.

*ابتکار وزیر جهاد کشاورزی ناجی کشاورزان

مهاجر با اشاره به پشت پرده کارشکنی تولید دانه های روغنی بیان کرد: سال گذشته یکی از مشکلاتی که در حوزه دانه های روغنی به وجود آمد امتناع کارخانجات از خرید دانه های روغنی تولید داخل بود، تا جایی که این امر واکنش وزیر جهاد کشاورزی را به همراه داشت.

مجری طرح دانه های روغنی ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه ابتکاری به خرج داد به گونه ای که کارخانه های روغن کشی تنها به شرط خرید دانه های داخلی می توانند اقدام به واردات دانه های روغنی نمایند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه روغن نباتی جز کالاهایی است که با ارز دولتی وارد می شود، بیان کرد: سال گذشته کارخانه های روغن به سبب واردات روغن با ارز دولتی حاضر به خرید دانه های داخلی با قیمت بالاتر نبودند که  به همین خاطر برای جلوگیری از تکرار روند گذشته برای اولین بار خرید  دانه های روغنی از سوی بازرگانی دولتی انجام شده و به کارخانه ها تحویل می دهند.

* برنامه ای برای تولید محصولات تراریخته نداریم

مهاجربا اشاره به اینکه برنامه ای برای تولید محصولات تراریخته وجود دارد، گفت: محصولاتی که در داخل تولید می نماییم جز سالم ترین محصولات هستند و روغن های وارداتی باید سازمان های مربوطه نظارت داشته باشند.

گفتنی است هر چه فاصله بین تولید روغن خام با استحصال روغن کمتر باشد کیفیت روغن افزایش می یابد.

* افزایش تولید دانه های روغنی در راه است

وی از افزایش 40 درصدی تولید کلزا و 50 درصدی سویا نسبت به سال ماقبل خود خبر داد و گفت: در مجموع حدود صد هزارتن تولید نسبت به سال گذشته افزایش داشت و پیش بینی می شود که در سال زراعی آتی تولید این محصول با افزایش 50 درصدی روبرو شود.

به گفته مهاجر گرچه پیش بینی افزایش تولید بیش از این رقم بود  اما به خاطر سرمای آذر ماه مقداری از این محصول از بین رفت.

این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: میزان تولید مجموع دانه های روغنی(کلزا،گلرنگ،آفتابگردان،سویا)320 هزار تن بود و پیش بینی می شود که این رقم به 400 الی 500 هزار تن برسد.

مجری طرح دانه های روغنی تصریح کرد: در راستای بحث اقتصاد مقاومتی از همه مسئولین و دستگاه های دولتی انتظار داریم که در راستای خوداتکایی طرح دانه های روغنی که امنیت غذایی را به همراه دارد حمایت همه جانبه از کشاورزان صورت گیرد./  باشگاه خبرنگاران جوان
(چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها