چهارشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۱۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۸۲۶
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

مصرف سالانه 25 هزار تن سم کشاورزی در باغ‌های کشور

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالانه بیش از 25 هزار تن سم کشاورزی در 16 میلیون هکتار از باغ‌های کشاورزی کشور مصرف می‌شود.

محمدعلی باغستانی عصر امروز در حاشیه برگزاری همایش انتقال یافته‌های کاربردی و طرح ناظران گیاه‌پزشکی در سالن موزه ریاست جمهوری رفسنجان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساماندهی بحث سموم در کشور از دو جهت یکی ارتقای سموم کشاورزی و دیگری نیز تسهیل در ثبت سموم کم‌خطر، کاهش و تنظیم تعرفه‌ها بر اساس میزان خطری که سموم دارند مد نظر است.

وی ادامه داد: ثبت سموم با نام تجارتی، تشویق کمپانی‌های بزرگ برای تولید سموم تحت لیسانس در کشور، تکنولوژی تولید در داخل کشور و ارتقای تولیدکنندگان داخلی نیز از برنامه‌های این سازمان است.

باغستانی بیان کرد: در کنار آن، بحث استفاده از روش‌های بیولوژیک به‌منظور کاهش مصرف سم را در دستور کار داریم که در این زمینه توسعه شبکه‌های پیش آگاهی و استفاده از سیستم‌های نوین پیش آگاهی است و ما در این راستا کاری را با دانشگاه تهران آغاز کردیم که با استفاده از سیستم‌های پهباد و تصویری به پایش و ردیابی آفات می‌پردازیم که می‌تواند در کاهش میزان مصرف سم تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در مزارع گندم کشور پیش‌بینی این بود که 700 تا 800 هزار هکتار سم در برابر بیماری زنگ گندم در مزارع تدارک دیده شود که به‌دلیل فعالیت شبکه‌های پیش آگاهی کشور، این میزان به 60 هزار هکتار کاهش یافت که فقط در رابطه با این بیماری زنگ گندم 800 تن سم در کشور کمتر استفاده شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در کنار توسعه شبکه‌های پیش آگاهی، توسعه روش‌های غیر شیمیایی مثل استفاده از کارت‌های زرد و فرومون‌ها است که در مورد فرومون‌ها سال گذشته با تسهیلاتی که داشتیم میزان مصرف آن به دو برابر افزایش پیدا کرد.

باغستانی استفاده از روش بیولوژیکی را توصیه و عنوان کرد: در این مورد در سال گذشته 230 هزار هکتار در راستای مبارزه بیولوژیکی در کشور داشتیم که از اعتبارات یارانه‌ای هدایت ‌شد به‌طوری که 60 درصد را حفظ نباتات و 40 درصد را کشاورز پرداخت می‌کند و به‌تازگی این اعتبارات به سمت مبارزات بیولوژیکی محصولات تازه‌خوری می‌رود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خاطرنشان کرد: سالانه بیش از 25 هزار تن سم کشاورزی در 16 میلیون هکتار از باغ‌های کشاورزی کشور مصرف می‌شود.
(چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها