سه شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۵۴
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۶۹۸۲۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

سردرگمی گندم‌کاران با اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران گفت: علاوه بر اینکه گندم‌کاران با گذشت 5 ماه از زمان اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی سردرگم‌اند، اکنون موضوع جدیدی مبنی بر آزاد شدن قیمت آرد و خرید گندم بر اساس میزان پروتئین مطرح شده است.

علیقلی ایمانی ، در مورد آخرین وضعیت پیگیری بنیاد گندمکاران در مورد اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی از سوی دولت، اظهار داشت: در مورد این موضوع به رئیس جمهور،‌ نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و مقام معظم رهبری نامه نوشتیم، اما تا این لحظه هیچ اقدامی صورت نگرفته است و دیگر اعلام نشدن نرخ خرید تضمینی از تاخیر گذشته است.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان اکنون سردرگم هستند، خاطرنشان کرد: آنها انگیزه‌ای برای افزایش تولید ندارند و با توجه به اینکه اکنون فصل داشت،‌ سم‌پاشی،‌ ریختن کود و نگهداری است نمی‌دانند چه برخوردی بکنند و آیا هزینه‌ بیشتری برای افزایش تولید بکنند یا خیر؟

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران به بحث آزادسازی قیمت آرد و خرید گندم براساس درصد پروتئین هم اشاره کرد و گفت: می‌گویند قرار است کارخانجات آرد گندم را براساس پروتئین آن خریداری کنند، در صورتی که اگر قرار است چنین معیاری اعمال شود باید از قبل‌تر روی خاک تغذیه گیاهان و بخش‌های دیگر کار کنیم.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که گفته می‌شود به دلیل میزان گلوتن گندم ایرانی تمایل به واردات گندم وجود دارد، تصریح کرد: به طور میانگین درصد پروتئین گندم ایرانی 12.5 درصد است و اینها همه بهانه‌ای برای آنهایی است که سودشان در واردات گندم است.

ایمانی تاکید کرد: باید زنجیره تولید،‌ فرآوری، طبخ نان در یک زنجیره دیده شود.

وی به نظارت‌های ناکافی در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال از وقتی فروش سم آزاد شده حتی در بقالی‌ها هم می‌توانید سم خریداری کنید و بدون آنکه کارشناسی با توجه به نوع خاک و محصول نسخه‌ای را برای خرید سم به کشاورز ارائه کند افراد غیرکارشناس سموم مختلف را به هم ترکیب کرده و به کشاورز ساده می‌دهند.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم‌کاران ادامه داد: نتیجه آن شده که نه تنها سموم اثربخشی خود را از دست داده‌اند، بلکه محیط زیست آلوده شده و حتی ممکن است شاهد باقی‌مانده سموم روی محصول باشیم./ فارس
(سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵) ۱۵:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها