یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۵
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۹۷۷۰
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

کاهش تعرفه واردات، تیر خلاصی به تولیدکنندگان محصولات کشاورزی

تصمیم اخیر هیأت دولت مبنی بر کاهش تعرفه واردات هشت گروه کالای اساسی با انتقادات زیادی از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس روبرو شده است.

 تصمیم اخیر هیات دولت و اعلام این مصوبات توسط دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تعرفه واردات 8 گروه کالای اساسی تغییر کرد.

کاهش تعرفه واردات  این اقلام اساسی کشاورزی با سر و صداهای زیادی از سوی کمیسیون  کشاورزی مجلس همراه شد و کار را به جایی رساند که  رئیس کمیسیون  کشاورزی نسبت به این موضوع بعد از ظهر امروز با دست اندرکاران امر جلسه ای تشکیل خواهد داد.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر کاهش تعرفه واردات بر تولید داخل اظهار داشت: براساس تصمیم هئیات دولت تعرفه 8 گروه کالای اساسی نظیر برنج قهوه ای و سفید،گوشت،موز، حبوبات اعم از ( لپه،لوبیا،نخود)،شکر  کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تجارت یک جاده دو طرفه است، افزود: در یک طرف جاده تجارت واردات . طرف دیگر صادرات است که متاسفانه صادرات مغفول مانده و تنها تصمیمات یک شبه برای واردات اخذ می شود.

نورانی با اشاره به تاثیر کاهش تعرفه بر واردات برنج گفت: با توجه به تولید سالانه دو میلیون و 300 هزار تن برنج بایستی مابقی نیاز داخل معادل 600 الی 700 هزار تن از طریق واردات صورت گیرد که این تصمیم ناگهانی دولت می تواند به خروج ارز زیادی از کشور بینجامد چرا که در شرایط کنونی هندوستان علی رغم کاهش تعرفه واردات 10 الی 15 درصد قیمت محصولات خود را افزایش داده است.

به گفته وی برآورد تولید داخل و تامین مابقی نیاز از طریق واردات بهترین گزینه است چرا که آزاد سازی واردات ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می نماید.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه نخست در تولید برخی حبوبات از جمله نخود را داراست، افزود: ایران یکی از بزرگترین تولیدکننده نخود در دنیا محسوب می شود که در بهار امسال به سبب کمبود بارش میزان تولید کاهش و قیمت در بازار 30 تا 40 درصد افزایش یافته  که دولت برای تعادل سازی قیمت در بازار باید اقدام به واردات برحسب نیاز کشور نماید چرا که واردات بی رویه در پی کاهش تعرفه تهدید جدی برای تولید به شمار می رود.

وی ادامه داد: تولید لوبیا به سبب کمبود بارش در سال جاری کاهش یافته که دولت برای کاهش دغدغه و نگرانی تولیدکنندگان باید برحسب نیاز واردات را انجام دهد .

نورانی با بیان اینکه افزایش تعرفه در کشورهای مختلف راهکاری در جهت حمایت از تولیدکنندگان است، عنوان کرد: تصمیمات یک شبه برای افزایش و کاهش تعرفه تاثیر بسزایی در میزان واردات دارد که دولت در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخل لازم است که از چنین تصمیماتی خودداری نماید.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با اشاره به یکی از تصمیمات یک شبه دولت برای صادرات پرتقال بیان کرد: بدین منظور دولت تصمیم گرفت که برای صادرات پرتقال کیلویی 500 تومان یارانه دهد و در قبال آن واردات پرتقال از اردیبهشت تا شهریور ماه را آزاد نماید که چنین تصمیماتی در فصل تولید میوه های رنگارنگ ضربه مهلکی به تولید وارد می نماید.

وی در ادامه افزود: چندی پیش دولت بدون هیچ دلیلی تصمیمی مبنی بر افزایش تعرفه 26 درصدی واردات موز یا واردات در ازای صادرات سیب را اتخاذ نمود در حالیکه این دو مسئله ارتباطی با یکدیگر ندارند.

گفتنی است که دولت در جهت حمایت از تولید ملی و کمک به صادرات بایستی یارانه به حمل و نقل اختصاص دهد تا شاهد رونق صادرات باشیم.

 کاهش تعرفه واردات تیر خلاصی به تولیدکنندگان

نظر افضلی نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دولت در تصمیمات خود باید زنجیره تولید تا مصرف را در نظر بگیرد به طوریکه در صورت کمبود تولیدات داخل در جهت تعادل سازی بازار اقدام به واردات نماید.

وی با اشاره به اینکه کاهش تعرفه واردات تیر خلاصی به تولیدکنندگان است، افزود: دولت به یکباره نسبت به کاهش تعرفه واردات اقدام نمود این درحالی است که چنین تصمیمی می تواند افزایش واردات را به دنبال داشته باشد.

افضلی تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی کاهش تعرفه واردات هشت گروه کالای اساسی را غیر کارشناسی میداند و هموراه نسبت به این امر انتقاداتی دارد و بدین منظور بعد از ظهر امروز رئیس کمیسیون کشاورزی مناظره ای با مشئولان خواهند داشت.
(یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵) ۱۴:۳۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها