یکشنبه / ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۷۶۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

قیمت پیاز اشک تولیدکنندگان را درآورد/ شادلو: ضعف نظارتی وجود دارد

با توجه به فساد پذیری و عدم ماندگاری بالای محصولات کشاورزی بی توجهی به الگوی کشت منجر به امحا و دفن شدن محصول شده است.

کشاورزی یکی از بخش های مهم اقتصادی است که به لحاظ امنیت غذایی و کسب درآمد ارزی حاصل از صادرات اهمیت بالایی دارد.

گفتنی است که برای دستیابی توسعه پایداربه کارگیری اصولی نهاده های کشاورزی،افزایش بهره وری و الگوی کشت متناسب با محصول زراعی و باغی براساس پتانسیل های هر منطقه مورد توجه قرار گیرد.

این درحالی است که عدم توجه به الگوی کشت در شرایط فعلی اقلیمی زیان های متعددی به این بخش وارد کرده که براساس اقتصاد پایدار دانش بومی کشاورزی و بهره گیری بهینه از پتانسیل های منطقه باید مورد توجه قرار گیرد.

مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران  با اشاره به  دلایل گلایه های تولیدکنندگان مبنی بر کاهش قیمت پیاز اظهار داشت: تولید بسیاری از محصولات براساس تجربیات و سیاست گذاری کشاورزان عملیاتی می شود چرا که بحث الگوی کشت قطعی و لازم اجرا نیست.

وی با اشاره به تفاوت فاحش قیمت از مبدا تا بازار افزود: ضعف نظارت دستگاه های مربوطه و افزایش هزینه های جانبی حمل و نقل و واسطه های ذائد اختلاف فاحش قیمت را رقم زده است.

شادلو با بیان اینکه ایجاد بازارچه و عرضه مستقیم محصولات تاثیر بسزایی در کنترل قیمت ها دارد، گفت: ایجاد بازارچه و عرضه مستقیم و دائمی محصولات می تواند تاثیر بسزایی در حذف دلالان و کنترل قیمت ها داشته باشد.

نائب رئیس اتحادیه باغداران در پاسخ به این سوال که میزان قابل توجهی از پیاز تولیدی از سوی کشاورزان امحا شد، بیان کرد: فساد پذیری و عدم ماندگاری بالا محصولات موجب شده محصولاتی که قابلیت عرضه در بازار را ندارند در زیر خاک دفن شوند.

وی ادامه داد: با وجود آنکه کفر نعمت زیان سنگینی را به اقتصاد وارد می نماید از این رو نبود بازارصادراتی و تقاضای کافی در بازار زمینه را برای امحا و نابودی محصول فراهم می کند.

*الگوی کشت در برنامه ششم مورد توجه قرار می گیرد

همچنین عباسعلی عامری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان تهران  گفت: اجرای الگوی کشت و ایجاد زمینه های بازار فروش از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی است که بدین منظور محصولات استراتژیک نظیر گندم در قالب خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شده و در سایر محصولات دولت حداقل قیمتی برای آن در نظر می گیرد که در صورت نبود تقاضا در بازار تولیدکنندگان آن را به سازمان تعاون روستایی تحویل دهند.

وی افزود: از سوی دولت تدبیر وامید بحث الگوی کشت در برنامه ششم توسعه منطبق با اکولوژیک استان مورد تایید واقع شده که بنا بر هدف گذاری پیش بینی شده انتظار می رود که این امر مهم از سوی کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.

عامری تصریح کرد: عدم رعایت الگوی کشت، نبود بازار های صادراتی مشکلاتی نظیر کاهش قیمت، زیان تولیدکننده و در نهایت امحا محصول را به همراه داشته است.
(یکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۵۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها