جمعه / ۸ بهمن ۱۳۹۵ / ۲۲:۰۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۷۳۴
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

اظهارنگرانی جهاد کشاورزی از تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی

معاون امور زراعی وزارت جهاد کشاورزی از تاخیر پنج ماهه دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی اظهارنگرانی کرد و از دولت خواست تا تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند.

عباس کشاورز روز پنجشنبه در حاشیه هشتمین همایش بین المللی نهاده های کشاورزی با هدف تولید معیشتی و اقتصاد پایدار که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد ، درباره تاخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی که باید توسط دولت تا پایان شهریورماه اعلام می شد به خبرنگاران گفت: یکی از ابزارهای اقتصادی بخش کشاورزی قیمت تضمینی محصولات به شمار می رود که در مراقبت کشاورزان از محصولاتشان موثر است.
وی اظهارکرد: کشاورزان در سفرهایی که طی هفته اخیر به استان ها داشته ام نگرانی های بسیار زیادی درباره تاخیر دولت در اعلام نرخ خرید تضمینی داشتند و این موضوع باعث تردید کشاورزان در مراقبت از محصولاتشان شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی از دولت و مسئولان خواست که نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را هرچه سریع تر اعلام کنند.
وی افزود: در گذشته در شورای اقتصاد این موضوع که کشاورزان قشر خدمتگذار و قانع جامعه اند مطرح شده است و از مسئولان می خواهیم که حداقل به انتظارات آنان در چارچوب قانون توجه کنند؛ضمن این که براساس قانون در قیمت تضمینی باید حداقل نرخ تورم اعمال شود و ما نیز انتظاری بیش از این از مسئولان نداریم.
وی با بیان این که اکنون در مرحله حساسی قرار داریم گفت: اکنون کشاورزان باید برنامه ریزی برای استفاده از علف کش ها ، کود سرک، کنترل آبیاری، تغذیه گیاه و سایر کارهای لازم در زمینه برداشت داشته باشند اما هنوز نگران قیمت خرید تضمینی هستند.
وی ادامه داد: به طور مثال برداشت گندم در خوزستان زودتر از سایر استان های کشور آغاز می شود بنابراین باید این نگرانی های کشاورزان برطرف شود.
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاوری اضافه کرد: طبق قانون باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی در نهایت تا پایان شهریورماه توسط شورای اقتصاد اعلام و ابلاغ می شد.

** آزادسازی نرخ کود اوره از برنامه های آتی
معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت کود بخش کشاورزی گفت: از مجموع هشت رقم کود شیمیایی تاکنون یک نوع کود، آزادسازی شده است.
وی براین باور است که تامین کود کشاورزی نیز باید به بخش خصوصی واگذار شود بنابراین تاکنون یک نوع کود شیمیایی تحت عنوان «سولفات پتاسیم» آزادسازی و به بخش خصوصی واگذار شده است.
کشاورز اظهارکرد: نیاز مصرفی بخش کشاورزی کشور به کود سولفات پتاسیم بین 200 تا 250 هزارتن در قالب گرانول، مایع و پودری است.
کشاورز تصریح کرد: اکنون آزادسازی کود اوره را با مصرف سالیانه بیش از یک میلیون 400 هزارتن در دستور کار داریم که البته این مهم به ثبات قیمت جهانی این محصول بستگی دارد.
به گفته وی، کود اوره 60 تا 70 درصد مصرف انواع کودهای شیمیایی کشور را برعهده دارد.
(جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵) ۲۲:۰۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها