جمعه / ۸ بهمن ۱۳۹۵ / ۲۱:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۷۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

دولت تعرفه واردات سموم کم خطر را کاهش دهد

عضو هیات مدیره انجمن کود و سم با تاکید بر ضرورت کاهش تعرفه سموم کم خطر گفت: بخش زیادی از سموم در ایران، به بهانه پرخطر بودن، با ارز آزاد وارد می شود که این به نفع کشاورزان نیست.

محمدرضا شریفی در هشتمین همایش بین المللی نهاده های کشاورزی که با هدف تولید معیشتی و اقتصاد پایدار برگزار شد، اظهار داشت: تعرفه سموم کم خطر باید کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه در حالی که ما محصولات نهایی دیگر صنایع را  از همه جای دنیا، با ارز مبادله ای وارد می کنیم، نهاده های کشاورزی با ارز آزاد در اختیار کشاورزان قرار می گیرد، افزود: این مساله به معنی آن است که کشاورزان ما در یک میدان نابرابر با چالش های جدی مواجه هستند.

عضو هیات مدیره انجمن کود و سم کشور با اشاره به اینکه متاسفانه با وجود آنکه رئیس جمهور دستور کاهش تعرفه نهاده های کشاورزی را صادر کرده، نه تنها این عوارض کاهش نیافته؛ بلکه شرایط به صورت سابق است، اضافه کرد: بخش زیادی از سموم ما به بهانه پرخطر بودن، با ارز آزاد وارد می شود و ارز مبادله ای آنها حذف شده است.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود، آمادگی بخش خصوصی در تامین و توزیع کود و سم را مورد اشاره قرار داد و افزود: تجربه ثابت کرده که بخش خصوصی در تمامی این موارد، موفق بوده و نتایج خوبی را برای کشور به همراه داشته است؛ این در حالی است که دولتمردان یا باید یارانه کود را حذف کنند، یا اینکه آن را به اشکال و روش های دیگر ارائه دهند و اگر این کار ممکن نیست، یارانه در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد تا کالاها با قیمت ارزان تر، در اختیار کشاورزان قرار داده شود.

عضو هیات مدیره انجمن کود و سم کشور با بیان اینکه بخش خصوصی آمادگی دارد تامین نهاده های کشاورز را بر عهده بگیرد، گفت: نه تنها این کار هیچ ثمری برای کشور ندارد که هزینه های زیادی را نیز به دولت تحمیل می کند؛ در حالی که  دولت به راحتي می تواند با برون سپاری برخی از مسئولیت های خود به بخش خصوصی، فعالیت های نظارتی اش را تشدید کند.

شریفی همچنین اضافه کرد: تامین سم کشور به طور کامل توسط بخش خصوصی انجام می شود؛ اما اگر سموم با کیفیت وارد و یا ثبت نمی شود، به دلیل بروکراسی ها و پائین بودن توان مالی و اقتصادی کشاورزان کشور است که به نظر می رسد دولت باید در این زمینه، ورود کرده و این مشکل را حل کند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی و کشاورزان در تمام دنیا مورد حمایت دولت ها هستند، اضافه کرد: بخشی از درآمد آنان، از مسیر یارانه تامین می شود؛ در حالی که کشاورزان ما در این بخش مورد کم توجهی قرار می گیرند.

به گزارش مهر هشتمین همایش سالیانه نهاده های کشاورزی با هدف تولید معیشتی و اقتصاد پایدار با حضور بیش از ۵۵ شرکت خارجی و با هدف بومی سازی فناوری های روز دنیا در تهران برگزار شد.

(جمعه ۸ بهمن ۱۳۹۵) ۲۱:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها