چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۷۲۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

باقیمانده سموم چالش صادرات محصولات کشاورزی

عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان این که باقیمانده سموم کشاورزی از چالش‌های عمده صادرات کشاورزی به شمار می‌رود، گفت: منافع برخی افراد مانع توسعه کشت ارگانیک می‌شود.

مهدی مهدی‌زاده  گفت: به جای آن که از تولید محصول سالم و ارگانیک حمایت شود، به دنبال واردات کود و سم در بخش کشاورزی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: برخی بر این باورند که میزان بازده محصولات ارگانیک به دلیل استفاده نکردن از کود و سم پایین است، در صورتی که در محصولات ارگانیک به جای استفاده از سم شیمیایی از سم بیو و به جای استفاده از کود شیمیایی از کود حیوانی استفاده می‌کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران اضافه کرد: به عنوان مثال اکنون انجیر استهبانات به صورت ارگانیک تولید شده و به عنوان برندی معتبر صادر می‌شود و همچنین زعفران ارگانیک نیز به مراتب قیمت بالاتر و جایگاه بهتری نسبت به سایر زعفران‌ها دارد.

وی توسعه باغبانی به روش ارگانیک را در ایران یک ضرورت دانست و گفت: اکنون در حوزه مواد غذایی در شرایط بسیار ناسالم به سر می‌بریم و پیش‌شرط تولید مواد غذایی سالم، خاک سالم است که ما نداریم و انواع نماتدها باقی‌مانده مواد شیمیایی در خاک دیده می‌شود و خاک را فرسوده کرده‌ایم و همین امر باعث شد، تا عملاً محصولاتی را که روانه بازار می‌کنیم، باقیمانده سموم بالاتر از حد استاندارد باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه اگر روزی بخواهیم بازار محصولات کشاورزی را توسعه دهیم، به محض آنکه کشور مقصد بخواهد باقی مانده سموم را بررسی کند، ما حتی یک کیلوگرم هم نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در همین چند سال اخیر 2 محصول سیب و کرفس امکان صادرات به حاشیه خلیج فارس نداشت، چرا که پس از بررسی مشخص شد که باقیمانده سموم آنها بالاتر از حد استاندارد است و شاید اگر بقیه محصولات را هم بررسی می‌کردند، همین وضعیت پیش می‌آمد.

مهدی‌زاده تأکید کرد: متأسفانه باقی‌مانده سمومی که در مواد غذایی وجود دارد، نه در طول یکی دو روز بلکه طی 10 سال آثار مخرب خود را بر روی دستگاه گوارش نشان می‌دهد و به جای آنکه تخت‌های بیمارستانی برای درمان سرطان گوارش بسازیم بهتر است، در امر پیش‌گیری و نظارت بر تولید مواد غذایی به روش سالم وارد شویم.

عضو هیأت مدیره انجمن ارگانیک ایران با اشاره به وضعیت آب در حوزه کشاورزی هم خاطرنشان کرد: نه تنها کمبود آب داریم، بلکه درجه سختی آب در برخی مناطق بسیار بالاست که باید فکری برای آن کرد. سطح بالایی از آهن، گچ و آهک در آب ما وجود دارد که به گیاه منتقل می‌شود، در حالی که نیازی به آن ندارد و اگر مشاهده کنید گلخانه‌ها این مسئله را کنترل می‌کنند.

مهدی‌زاده بحث فاضلاب را در دشت‌های استان‌های تهران از جمله ورامین، شهرری و حتی شهریار از جمله معضلات دانست و افزود: ما از پسابهایی استفاده می‌کنیم که سرطان‌زایی آن را هر انسانی منصفی تائید می‌کند.

وی با بیان اینکه محصولات ارگانیک بر سلامت محیط زیست و سلامت انسان تاکید دارد، خاطرنشان کرد: آنقدر سموم شیمیایی روی گیاهان پاشیده‌ایم که دیگر در تهران پروانه، کفشدوزک و زنبور نمی‌بینیم.

مهدی‌زاده گفت: علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر تولید محصول سالم برخی منفعت‌طلبی‌ها و سودجویی‌ها اجازه تولید محصولات سالم و ارگانیک را نمی‌دهد.

به گزارش فارس، سهم محصولات ارگانیک در ایران حدود یک درصد است و این در حالی است که برخی کشورها از جمله استرالیا نیمی از محصولات خود را به روش ارگانیک تولید می‌کنند./ فارس
(چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵) ۱۴:۳۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها