چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۰
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۹۷۲۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

سامانه مردمی سلامت مواد غذایی دهم بهمن آغاز به کار می‌کند

مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو گفت: سامانه مردمی سلامت غذایی برای اطلاع مردم از وضعیت مواد غذایی دهم بهمن امسال به طور رسمی فعالیت خود را آغاز می کند.

بهرام دارایی  اظهار کرد: در این سامانه مردم می‌توانند به راحتی از وضعیت محصولات غذایی از لحاظ ایمنی و سلامت آنها مطلع شوند.
وی افزود:مردم با ارسال نام هر محصول غذایی که در کشور وجود دارد می‌توانند از وضعیت سلامت آن، تاییدیه وزارت بهداشت یا اخطارهایی که آن محصول غذایی دریافت کرده باخبر شوند.

*** اجرای طرح ملی پایش آلاینده‎های مواد غذایی به زودی
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سازمان غذا و دارو با اشاره به طرح ملی پایش آلاینده‎ها، سموم و تقلبات مواد غذایی اظهار کرد: چندین سال است که روی این طرح کار تحقیقاتی انجام می‌شود و اکنون به مرحله اجرایی رسیده که به زودی در کشور اجرا می‌شود.
وی گفت: این طرح به منظور پایش مداوم مواد غذایی انجام می‌شود به این معنا که سازمان غذا و داروی کشور مسئولیت حفظ ایمنی و سلامت مواد غذایی را بر عهده دارد.
دارایی افزود: در این طرح برای همه آلاینده هایی که متصور هستیم و در دنیا شناخته شده هستند و تعریفی برای آنها وجود دارد پایش انجام‌ می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در محصولات غذایی عمده مانند غلات، لبنیات، میوه جات، سبزیجات، مرکبات، مواد پروتینی و فرآورده‌هایی که از آنها تهیه می‌شود باید آلاینده‌های آنها ردیابی شود که این آلاینده‌ها شامل سموم شیمیایی و کشاورزی یا آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌هایی که در دام و طیور استفاده می‌شود است.
وی ادامه داد: فلزات سنگینی که وارد مواد غذایی می‌شوند و تقلباتی که در محصولات غذایی انجام می‌شود خطر آفرین هستند که ردیابی آنها بسیار ضروری است.
وی در پاسخ اینکه چقدر امکانات کشور در پایش محصولات غذایی و دارویی با استاندارهای روز دنیا فاصله دارد اظهار کرد: در این زمینه هیچ مشکلی نداریم زیرا با اتحادیه اروپا و دانشگاه‌های خوب دنیا ارتباط مستقیم و علمی داریم؛ همچنین در کشور مراکزی وجود دارد که در این زمینه تحقیق و کار مداوم می‌کنند.
دارایی افزود: به عنوان مثال خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایش روغن‌ها به ما کمک می کنند و فلزات سنگین موجود در غذا‌ها را اندازه گیری می‌کنند.
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اهواز و معاونت غذا و دارو خوزستان از قطب های کشور محسوب می‌شود و در کنار دیگر قطب‌های کشور پیش می رود و از وضعیت خوبی برخوردار است./ ایرنا
(چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵) ۱۴:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها