چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۶۹۷۰۵
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

جرأت حذف سموم مربوط به دهه ۴۰ را نداریم

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: به دلیل تغییر سختی و PH آب در کشور برخی آفت‌کش‌های تولیدی هنگام مصرف با مشکلاتی مواجه می‌شوند که از تولیدکنندگان می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند.

محمدعلی باغستانی در چهارمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران گفت: امنیت غذایی طبیعتاً مؤلفه‌هایی مانند تولید محصول به مقدار کافی، سلامت غذا، مغذی بودن آن و در دسترس بودن آن دارد که سازمان حفظ نباتات در 3 حوزه تولید، کیفیت و سلامت مسئولیت دارد و اعتقادمان بر این است که بحث حذف آفت‌کش‌ها به این سرعت، محال است و در آینده نزدیک اتفاق نمی‌افتد.

وی با اشاره به اینکه امروزه حساسیت جامعه نسبت به سلامت محصولات غذایی بالاتر رفته خاطرنشان کرد: طبق تحقیقاتی که وزارت بهداشت انجام داده سموم در رده بعدی آلاینده‌هایی همچون نیترات و فلزات سنگین قرار دارد و باید گفت ما مصرف آفت‌کش‌هایمان بالا نیست، اما نحوه استفاده و بهینه مصرف کردن آن است.

باغستانی با اشاره به پایش‌های محرمانه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باقی مانده آفت کش‌ها یکی از دغدغه‌های ما است که یکی میزان سموم بیش از حد مجاز را داشته‌ایم و دیگر بحث عدم تطابق مطرح است.

وی در توضیح بیشتر اینکه چرا عدم انطباق سموم در محصولات کشاورزی بالاست اینگونه توضیح داد که شاید آفت‌کشی‌ که برای یک محصول استفاده می‌شود به ثبت نرسیده و ما در شورای کود و سم به شدت پیگیر این موضوع هستیم، چرا که وقتی آفت‌کشی برای 20 محصول استفاده می‌شود به طور خودکار در سبد غذایی کشور می‌آید و حتی آفت‌کشی داریم که برای 60 محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد که باید به ثبت سموم جدید ورود پیدا کنیم و در سال گذشته 45 قلم آفت‌کش جدید در کشور به ثبت رسیده است.

باغستانی با بیان اینکه برخی از سموم مورد مصرف در کشور مربوط به دهه‌های 40 و 50 است، افزود: به دلیل کم تنوعی آفت‌کش‌ها جرأت نکرده‌ایم، این سموم را از سبد سم کشور حذف کنیم و مایه شرمساری است که بگویم آن قدر ادامه می‌دهیم تا برخی سموم در لیست روتردام قرار می‌گیرند و به دلیل محدودیت‌های بین‌المللی مجبور به حذف ان می‌شویم.

وی به بحث ثبت سموم با برند اشاره کرد و افزود: طی گزارشاتی که داریم برخی برندها باید حذف شوند و بنا بر گزارشات سموم ما به طور متوسط 30 درصد ماده موثره دارند.

باغستانی از شرکت‌های تولیدکننده و ارد کننده در حوزه آفت‌ش‌ها خواست تا در حوزه آموزش ترویج و بیشتر فعالیت کنند و افزود: حتی ساماندهی فروشگاه‌های غیر مجاز را به طور جد پیگیری می‌کنیم و در سال گذشته 3500 فروشگاه غیرمجاز کود و سم داشتیم که اکنون به 450 رسیده و امیدواریم تا سال آینده این رقم به صفر برسد تا سموم زیر نظر متخصص توزیع شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در بخش دیگری از سخنان خود به این نکته هم اشاره کرد که به دلیل تغییر PH و شوری آب باعث شده تا آفت‌کش‌های ما در عرصه عمل با مشکل برخورد کند، در حالی که در ابتدا مشکلی نداشته است و از این رو از تولیدکنندگان سموم می‌خواهیم تا هنگام تولید به بحث اصلاح کننده سختی و PH آب ورود پیدا کنند.
(چهارشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها