سه شنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۴:۳۹
سرویس : چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی
کد خبر : ۶۹۷۰۳
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس چاشنی، ادویه ها و کنسرو غیرگوشتی

دولت باید مانع واردات پودر گوجه فرنگی شود

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان بابیان اینکه این کسادی و عدم رونق فروش در حد سال جاری در سال‌های گذشته وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: مشخص نیست این وضعیت چه سرانجامی دارد و نهایتاً به کجا خواهد انجامید.

‌ابوطالب جوادی  افزود: ‌توقع جامعه کشاورزان از رسانه‌ها و ارباب جراید این است که در انعکاس مسائل کشاورزی، مطالب و درد و دل‌های این جامعه را به‌درستی مطرح و منعکس کنند.

وی بابیان اینکه نباید مطالب به‌گونه‌ای انعکاس یابد که سبب نفاق بین کشاورزان و مسئولان ذی‌ربط شود، تصریح کرد: بازار معاملات تولیدات کشاورزی و کسادی آن در سال جاری بیشتر از هرسال دیگری آزردگی و ضرر و زیان را متوجه سرمایه‌گذاری‌های بخش کشاورزی کرده است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان بابیان اینکه این کسادی و عدم رونق فروش در حد سال جاری در سال‌های گذشته وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: مشخص نیست این وضعیت چه سرانجامی دارد و نهایتاً به کجا خواهد انجامید.

وی با اشاره به اینکه باید به دنبال راهکارهایی باشیم برای جبران ضرر و زیان‌های سال جاری کشاورزان، خاطرنشان کرد: اگر مدیران دستگاه‌های اجرایی برای جبران کسادی امسال طرح و برنامه‌ای نداشته باشند، این موضوع سبب افت کاشت و برداشت در سال‌های آتی جامعه کشاورزی خواهد بود.

جوادی با بیان اینکه در این صورت سرمایه‌گذاری‌هایی که باید مناسب تولید محصول باشد بی‌ثمر خواهد شد، اظهار کرد: یکی از راهکارهای مهم برای جبران ضرر و زیان سال جاری کشاورزی برگزاری نشستی مرکب از مسئولان سازمان جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، آب منطقه‌ای، نماینده وزارت امور خارجه و معاونت اقتصادی استانداری هرمزگان است که در این جلسه موضوعات و مشکلات مختلف به بحث گذاشته شود و تشکل‌های کشاورزی در این جلسه حضورداشته و دغدغه‌های خود را مطرح کنند و متناسب با آن طرح‌ها و برنامه‌های مطلوب مطرح شود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان در خصوص بحث مشکلات کشاورزان گوجه‌فرنگی کار نیز گفت: متأسفانه شاهد واردات پودر گوجه‌فرنگی موردنیاز کارخانجات به کشور هستیم که ضرورت دارد در این امر دولت ورود جدی داشته و مانع از این اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه گوجه‌فرنگی موردنیاز کارخانجات رب گوجه‌فرنگی از منابع تولیدی استان‌های کشور می‌تواند تأمین شود، اضافه کرد: نیازی به واردات در این زمان احساس نمی‌شود و استانی همچون هرمزگان باکیفیت مناسب محصول گوجه‌فرنگی‌اش می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد.

جوادی همچنین با اشاره به مصوب شدن تعیین و تکلیف معوقات کشاورزان در مجلس شورای اسلامی، افزود: دو ماه گذشته مجلس شورای اسلامی پیرامون تعیین و تکلیف تسهیلات معوقه کشاورزی مصوبه‌ای داشت که به دولت ابلاغ شد که این مصوبه دربرگیرنده این موضوع بود که تا یک‌صد میلیون تومان بدهی کشاورزان شامل سود و جریمه تأخیر آن بخشیده می‌شود و کشاورز بدهکار اصل پایه بدهی را باید بپردازد که در اخبار شنیدم این موضوع به تصویب دولت هم رسیده و به بانک‌های عامل ابلاغ‌ شده است که خود خبر امیدوارکننده‌ای برای جامعه کشاورزی است.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان در خصوص مشکلات صادرات محصول کشاورزی کشورمان به‌ویژه هرمزگان، تصریح کرد: یکی از مسائل مورد بحث‌مان در طول این سال‌ها همین بحث صادرات محصول کشاورزی بوده است.

وی بابیان اینکه ایران و به‌ویژه هرمزگان در زمینه صیفی و سبزی‌ها، خرما و پیاز می‌تواند در بحث صادرات قدرتمند از وضعیت فعلی ظاهر شود، عنوان کرد: در این زمینه پیشنهاد داده‌ایم که شاخه‌های بازرگانی سفارتخانه‌ها در کشورهای هدف علاوه بر امور سیاسی بر امور مربوط به بازار فروش محصولات در ارتباط با اتاق‌های بازرگانی کشورهای مربوطه فعال‌تر باشند.

جوادی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی محصولات کشاورزی هرمزگان در مقدار اندک به کشورهای عراق و سوریه صادر می‌شود، ادامه داد: باید با جامعه تجار و عوامل بازرگانی کشورهای مربوطه مذاکره صورت گیرد و تولیدات و بازار فروش محصولات نیز به‌خوبی معرفی و عرضه شود.

دبیر اجرایی خانه کشاورز هرمزگان در پایان گفت: بدیهی است معاونت بازرگانی دولتی وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه باید فعال‌تر از گذشته باشد و در این وضعیت راهکارهای مؤثرتری ارائه دهد./ ایسنا
(سه شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵) ۱۴:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها