شنبه / ۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۱
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۶۹۶۴۹
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس شیرینی و شکلات

حذف مالیات از واردات شکر خام/ وفور تولید و ثبات در بازار شکر

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر از حذف مالیات بر ارزش افزوده برای واردات شکر خام خبر داد و گفت که با ادامه روند تولید شکر و توزیع آن در بازار این محصول از کارخانه تا بازار مصرف در حدود قیمت منطقی پیش بینی شده برای آن، عرضه می شود.

بهمن دانایی  اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده، محصولات و کالاهای خاصی از جمله شکر از مالیات بر ارزش افزاده برای واردات معاف هستند اما از آنجا که در این قانون تصریح نشده بود دقیقا منظور چه نوع از شکر (شکر خام یا سفید)  مد نظر قرار دارد از همان سال های ابتدایی قانون مالیات بر ارزش افزوده از واردات شکر خام اخذ می شد و بالاخره از مهر ماه امسال با اعتراض واردکنندگان و تولیدکنندگان این مالیات با استناد به همین ماده قانونی حذف شد.

وی همچنین درباره وضعیت تولید و بازار شکر نیز اظهار کرد: همانطور که پیش بینی می شد امسال وضعیت بسیار مناسبی از نظر تولید چغندر قند و شکر وجود دارد و به تولید ۱.۶ میلیون تنی شکر سفید خواهیم رسید چرا که هم اکنون با تولید بیش از پنج میلیون تنی چغندر قند بیش از نیمی از این تولید یعنی حدود ۸۵۰ هزار تن شکر سفید استحصال شده یا در حال تولید است.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر افزود: به نظر می رسد میزان تولید نیشکر نیز امسال به حدود ۸ میلیون تن برسد و امسال مرز تولید شکر سفید از این دو محصول از مرز ۱.۶ میلیون تن عبور کند.

قیمت منطقی شکر نهایتا کیلیویی ۳۰۰۰ تومان

دانایی تاکید کرد: گرچه در نیمه امسال شکر در بازار به دلیل تاخیر در واردات گران شد اما با ورود تولید داخلی این محصول و واردات صورت گرفته اما با تاخیر آن و همچنین عرضه بورسی شکر بازاراین محصول استراتژیک رنگ تعادل به خود گرفت و هم اکنون قیمت این محصول در کارخانه تا بازار مصرف مناسب است.

وی گفت: هم اکنون قیمت عرضه شکر در کارخانه های کشور با نرخ مصوب کیلویی ۲۵۲۰ تومان و در برخی مناطق کمتر از این نرخ، صورت می گیرد که با احتساب میزان سود منطقی عمده فروشی و خرده فروشی و همچنین با در نظر گرفتن هزینه هایی مانند کرایه حمل و نقل آناز مبداء تولید تا مقصد و بازار مصرف، قیمت منطقی هر کیلو گرم شکر بسته به فاصله آن تا کارخانه ها یا مراکز عمده فروشی کیلویی ۲۹۰۰ تا نهایتا ۳۰۰۰ است که هم اکنون در بازار نیز این قیمت تقریبا حکمفرماست.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر تصریح کرد: رونق گرفتن تولید به دلیل پافشاری و اصرار وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از واردات بی رویه شکر خام و تنظیم بازار داخلی است که سبب شده تا کارخانه های تولید کننده بتوانند به راحتی نسبت به جذب تولید داخلی این محصول اقدام کنند و به موقع ما بقی نیاز کشور را نیز وارد کنند.
(شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵) ۰۹:۳۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها