دوشنبه / ۲۷ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۲
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۹۵۸۸
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

مدیریت ضایعات مواد غذایی گامی مهم در اقتصاد مقاومتی است

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مر کزی گفت: مدیریت ضایعات مواد غذایی سالانه ضررهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی به دولت تحمیل می کند و اعمال روش های مهار آن گامی مهم در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

 سیروس سلمان نژاد روز دوشنبه در کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید در اراک افزود: تغییرات جوی به ایجاد و گسترش خشکسالی و کم آبی دامن زده و از سوی دیگر وجود فرهنگ مصرف گرا در کنار رشد جمعیت، لزوم مدیریت بهینه منابع غذایی را دوچندان کرده است.
وی اظهار کرد: تامین غذا از محورهای توسعه پایدار است و سیاست مداران و مسئولان به ویژه در حوزه کشاورزی و اقتصاد باید تمهیدات لازم را برای این موضوع را بیاندیشند.
وی گفت: تامین غذای سالم، کافی و پایداری در دریافت غذا، سه عنصر در امنیت غذایی است و باید به این مهم به عنوان یک استراتژی مهم و کلیدی نگریست و توجه داشت.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان مر کزی گفت: بر اساس آمارها 962 میلیون نفر در جهان کمتر از یک دلار درآمد دارند و در تهیه غذا با مشکل مواجه هستند و اگر افرادی که فقر غذایی وگرسنگی سلولی دارند به آن اضافه شود این آمار به 2 میلیارد نفر می رسد، از طرفی 1.3 میلیارد تن تولید غذای جهان به هدر می رود که این میزان غذا می تواند غذای 30 درصد مردم جهان را تامین کند.
سلمان نژاد افزود: در ایران 110 میلیون تن غذا تولید می شود که 300 هزار تن آن به هدر می رود که این مقدار غذا می تواند 15 میلیون نفر را سیر کند.
وی اظهار کرد: در کشور های در حال توسعه بیشترین ضایعات در سطح عرضه و مصرف است و در کشور های با درآمد پایین مهمترین مشکل و ضایعات در مرحله حمل و نقل، فرآوری و نگهداری است.
وی افزود :رعایت نکردن اصول و مقررات بهداشتی و استاندارها از مهمترین دلایل ضایعات گوشت در کشور ما به شمار می رود.
وی اظهار کرد: طرح ظرفیت سازی برای کاهش مواد غذایی در خاورمیانه در چند کشور بر روی مواد غذایی مختلف در حال اجراست که این طرح در ایران برای نخستین بار با کاهش ضایعان گوشت در زنجیره تولید به صورت نمونه(پایلوت) اجرا می شود.
وی گفت: کاهش ضایعات با رویکرد توسعه زیرساخت ها، توسعه صنایع تبدیلی تکمیلی، توسعه زنجیره سرد، توسعه حمل و نقل، توسعه بسته بندی و محرک های مالی امکان پذیر نیست.
کارگاه آموزشی کاهش ضایعات گوشت در زنجیره تولید با حضور 28 نفر از کارشناسان دامپزشکی بخش دولتی و خصوصی و شرکت های خصوصی مرتبط با زنجیره غذایی (گوشت ) با موضوعات امنیت غذایی، زنجیره غذایی، کنترل کیفیت، عوامل ایجاد کننده ضایعات گوشت و راهکارهای کاهش ضایعات در گوشت تشکیل شد.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است./ ایرنا
(دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵) ۱۲:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها