یکشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۹
سرویس : سرویس عمومی
کد خبر : ۶۹۵۷۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس سرویس عمومی

لزوم نصب برچسب اطلاعات بر روی خوراکی‌های وارداتی در راستای حقوق مصرف‌کنندگان

نصب برچسب اطلاعات کالا بر روی کالاهای وارداتی به خصوص اقلام خوراکی و آشامیدنی، گام مهمی در راستای اجرای ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف­‌کنندگان و رویکردی موثر و ضروری برای مبارزه با قاچاق کالا و ارتقای سلامت جامعه است.

سید محمود نوابی، رئیس سازمان حمایت مصرف‌­کنندگان و تولیدکنندگان در نشست خبری 12 دی ماه گفت: «از تولید کنندگان خدمات خواسته‌­ایم خسارت اعتماد به برند را هم پرداخت کنند و دیگر اینکه درج قیمت طبق ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید صورت بگیرد و هیچ کالایی چه در بخش خدمات و چه در کالا نباید فاقد قیمت و برچسب قیمت باشد».

در ماده 5 قانون حمایت از مصرف­‌کنندگان که مبنای درخواست نوابی از تولیدکنندگان است، آمده است: «کلیه عرضه‌کنندگان کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا، یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونه‌ای که برای همگان قابل رؤیت باشد، اعلام نمایند».

با توجه به این قانون که مورد تاکید ریاست سازمان حمایت مصرف‌­کنندگان و تولیدکنندگان قرار دارد، آگاهی از قیمت قانونی یک کالا حق هر مصرف­‌کننده و وظیفه هر عرضه‌­کننده‌­ای است. آگاهی‌­بخشی به مصرف­‌کننده و در نتیجه افزایش اطمینان او هنگام خرید، شفافیت بازار کالا و جلوگیری از سوداگری در شبکه توزیع و گران‌فروشی، فراهم کردن بستر نظارت بر قیمت­‌ها، کاهش قاچاق کالا و همچنین شفافیت مالیاتی را می‌توان اهداف درج قیمت بر روی کالاها دانست. موضوعی که در سایر قوانین کشور هم بر ضرورت اجرای آن تاکید شده است. به عنوان مثال، در ماده 15 قانون نظام صنفی کشور آمده است: «افراد صنفی عرضه کننده کالا‌ها و خدمات مکلفند با الصاق برچسب‌ روی کالا، یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را‌ به‌ طور روشن و مکتوب و به‌گونه‌ای که برای همگان قابل رؤیت باشد، اعلام کنند».

عمل به این قوانین که البته نیاز به اصلاحاتی به منظور پیاده‌­سازی و نظارت­‌پذیری عملیاتی­‌تر هم دارند، گام مؤثری در راستای اقتصاد مقاومتی به حساب می‌­آید زیرا در نهایت در راستای حمایت از اقتصاد سالم و علیه اقتصاد غیر مولد است و منافع مصرف­‌کننده و تولیدکننده را به صورت بهینه ای تأمین می­‌کند.

البته این قانون درباره کالاهای تولید داخل تا حدود زیادی رعایت می‌شود ولی درباره کالاهای وارداتی وضعیت متفاوت است و همین موضوع یکی از ریشه‌های قاچاق است. علاوه بر این، رعایت این قانون برای برخی از کالاهای وارداتی مثل مواد خوراکی و آشامیدنی از اهمیت به مراتب بالاتری برخوردار است زیرا به حوزه سلامت ارتباط دارد. تأثیرگذاری رعایت این قانون در صورتی که درج قیمت در کنار سایر اطلاعات مورد نیاز پیرامون سلامت کالا مانند تاریخ تولید و انقضا باشد، به حداکثر خواهد رسید.

کاوه زرگران، دبیر کل انجمن‌­های صنایع غذایی ایران در تاریخ 5 مردادماه امسال با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به جلوگیری از ورود کالاهای خوراکی قاچاق به دلیل تاثیر آن بر سلامت و بهداشت جامعه، بر ضرورت نصب برچسب بر روی کالاهای وارداتی در حوزه صنایع غذایی تأکید کرد و گفت: «در صورت اجرای کامل آن در سراسر کشور، این برچسب امکان رهگیری هر کالای وارداتی در حوزه صنایع غذایی را برای مصرف کنندگان فراهم می‌کند و باعث می‌شود که مردم بتوانند کالای اصیل و تقلبی را از یکدیگر تمیز دهند و از طریق این برچسب، مصرف کننده به تمام اطلاعات از قبیل زمان تولید، قیمت کالا، تاریخ انقضاء و تمامی اطلاعات عمومی محصولات به صورت کاتولوگ الکترونیک، دسترسی دارد و این موضوع یکی از مهمترین محاسن طرح رهگیری، ردیابی و کنترل اصالت است. با اجرای طرح نصب برچسب اصالت بر کالاهای وارداتی صنایع غذایی، ورود کالاهای قاچاق از مبادی مختلف کاهش می‌یابد و جدا از کمکی که می‌تواند به صنایع تولیدی تبدیلی و غذایی کشور برساند به مشکلات بهداشتی و سلامتی ناشی از مصرف کالاهای نامرغوب و رد صلاحیت های شده کشورهای دیگر که به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود، پایان می‌دهد».

با توجه به آنچه گفته شد، نصب برچسب بر روی کالاهای وارداتی به خصوص کالاهای خوراکی و آشامیدنی، گام مهمی در راستای اجرای ماده 5 قانون حمایت از حقوق مصرف‌­کنندگان و رویکردی موثر و ضروری برای مبارزه با قاچاق کالا و ارتقای سلامت جامعه است، رویکردی که نه تنها هزینه­ سنگینی برای دولت ندارد بلکه مزایای بسیاری را برای دولت و مردم به ارمغان خواهد آورد. انتظار می‌رود دستگاه‌های اجرایی و نظارتی تلاش بیشتری در راستای تحقق این امر داشته باشند.

علیرضا عسکری-کارشناس اقتصادی
(یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵) ۱۴:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها