یکشنبه / ۲۶ دی ۱۳۹۵ / ۱۴:۴۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۶۹۵۶۷
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

عرضه گوشت به نرخ دولتی در ۶ میدان تره‌بار تهران/ گوشت گوسفندی کیلویی ۳۱۵۰۰ تومان

شرکت پشتیبانی امور دام طی یک هفته اخیر در ۶ نقطه از میادین میوه و تره‌بار تهران اقدام به عرضه گوشت تازه گوسفندی با کیلویی ۳۱۵۰۰ تومان کرده و قیمت گوشت در قصابی‌ها کاهش ۴ هزار تومانی داشته و به کیلویی ۳۶ تا ۳۸ هزار تومان برسد.

قیمت گوشت تازه گوسفندی در هر کیلو طی یک ماه اخیر در برخی قصابی‌های پایتخت به 50 هزار تومان هم رسید که صرف‌نظر از فعالیت واسطه‌ها و زیاده‌خواهی‌های برخی فروشندگان، علت را کمبود دام زنده در اطراف استان تهران، قاچاق دام به کشورهای همسایه و افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای حمل دام از استان‌های مرزی به تهران عنوان کردند.

اما شرکت پشتیبانی امور دام از 10 روز گذشته برای تنظیم بازار و کاهش قیمت گوشت گوسفندی اقدام به عرضه گوشت تازه با قیمت مصوب 31 هزار و 500 تومان (به صورت حد اقل نصف لاشه) در برخی میادین میوه و تره‌بار تهران کرده است.

جالب اینجاست که خبرنگار فارس طی هفته اخیر، به مراتب با علیرضا ولی مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام، والوزی معاون وی و غلامی مدیرکل تأمین امور دام این سازمان تماس گرفت، اما متأسفانه پاسخی از سوی این افراد دریافت نشد.

خبرنگار فارس برای ارائه اطلاعات دقیق به شهروندان به سطح شهر تهران مراجعه کرده تا آخرین وضعیت قیمت گوشت قرمز را گزارش کند.

البته روز گذشته علی‌اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش 2 هزار تومانی قیمت گوشت پس از ورود شرکت پشتیبانی امور دام به بازار و عرضه گوشت دولتی خبر داد و گفت: اگر این روند ادامه یابد، قیمت گوشت قرمز بیش از اینها کاهش خواهد یافت.

طی بررسی بازار گوشت در مناطق خیابان خورشید حوالی میدان شهدا، بازار تره‌بار خیابان ویلا، میدان خراسان هم‌اکنون شقه گوشت گوسفندی به طور متوسط کیلویی بین 36 تا 38 هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر کیلوگرم گردران 42 تا 43 هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلوگرم شقه گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار به صورت آزاد 35 هزار و 500 تومان و هر کیلو گوشت گردران پاک شده بدون اضافات 44 هزار تومان عرضه می‌شود.

یکی از فروشندگان گوشت در خیابان خورشید در مورد وضعیت بازار گوشت گفت: برای ما فرقی نمی‌کند، گوشت را به هر قیمتی بخریم، درصدی به آن اضافه کرده و می‌فروشیم و اتفاقاً هر چقدر قیمت گوشت کاهش یابد، تعداد مشتری‌ها بیشتر شده و قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد که به نفع ماست.

وی می‌گوید: اگر دولت خود به طور مستقیم وارد تنظیم بازار شود و این قدر به واسطه‌ها اجازه جولان ندهد، قیمت گوشت باید پایین‌تر از اینها باشد، وقتی قیمت دام زنده کیلویی 11 هزار تومان است، چرا باید قیمت هر کیلو گوشت 40 هزار تومان بشود.  

یکی از نکاتی که خبرنگار فارس حین تهیه گزارش با آن برخورد کرد، تکاپوی جدید قصابان برای تخلیه گوشت‌های با قیمت بالا و ارسال آن برای رستوران‌ها و استان‌هایی همچون اصفهان است، تا گوشت گرم تازه با قیمت پایین‌تر به مردم عرضه کنند.

برخی قصابی‌ها در مناطق جنوبی پایتخت به شدت قیمت گوشت گوسفندی را پایین آورده تا جایی که یکی از خریداران گوشت در منطقه عبدل‌آباد تهران به خبرنگار ما گفت: روز گذشته هر کیلو شقه گوسفندی تازه را 32 هزار و 500 تومان خریداری کردم، در حالی که دو هفته پیش از آن به کیلویی 39 هزار تومان رسیده بود.

وی تصریح کرد: برای من کارگر، در هر کیلو 6 هزار تومان رقم کمی نیست و ای کاش مسئولان، بیشتر حواس‌شان به قیمت‌ها باشد.

میدان تره‌بار جلال آل‌احمد (قزل‌قلعه) مقصد بعدی ماست که در این مکان گوشت دولتی به قیمت کیلویی 31 هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. این گوشت‌ها از ابتدای طرح به صورت وارداتی از کشورهای ارمنستان و تاجیکستان تأمین شده و ظاهراً طی یکی دو روز اخیر از طریق کشتار دام اطراف تهران عرضه شده است.

یکی از خریداران این نوع گوشت در مورد کیفیت آن به خبرنگار فارس گفت: من هفته پیش از این نوع گوشت خریداری کردم که کیفیت آن هم خوب بوده، اما حتماً باید یک شقه کامل یعنی نصف گوسفند را خریداری کنیم و برای افرادی که قدرت خرید چند کیلو گوشت را ندارند، مقرون به صرفه نیست.

مسیحا مدیر روابط عمومی سازمان میادین میوه و تره‌بار در توضیح بیشتر این موضوع گفت: ما به شرکت پشتیبانی امور دام پیشنهاد دادیم که می‌توانند از مکان‌های سازمان میادین برای عرضه بهداشتی گوشت دولتی با نرخ پایین‌تر استفاده کنند، اما حتماً استانداردهایی همچون استفاده از ترازوی دیجیتال و عرضه گوشت تازه در کانتینرها یخچال‌دار پلمپ شده نیز باید مدنظر قرار گیرد، وگرنه اجازه عرضه گوشت را نمی‌دهیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون در 6 نقطه میادین تهران از جمله میدان شهید غیبی در شهر ری، تره‌بار میدان آزادی، تره‌بار جلال آل احمد( قزل قلعه)، تره‌بار میدان هروی، فلکه صادقیه و میدان بهمن گوشت‌های دولتی به قیمت 31 هزار و 500 تومان در هر کیلو عرضه می‌شود که تأثیر بسزایی در کاهش قیمت گوشت در بازار داشته است. / فارس
(یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵) ۱۴:۴۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها