جمعه / ۲۴ دی ۱۳۹۵ / ۱۱:۰۵
سرویس : فست فود
کد خبر : ۶۹۵۳۱
گزارشگر : ۱۰۰۸
سرویس فست فود

دنیای فست‌فودها: زود، تند، سریع

شرکت مک‌دونالد در حوزه فروش محصولات غذایی به صورت خرده‌فروشی و از طریق شعبه‌های رستورانی خود فعالیت می‌کند. فعالیت‌های این شرکت شامل مدیریت و واگذاری امتیاز فروش محصولات مک‌دونالد در سراسر جهان است. این رستوران‌ها در منوی خود غذاهایی مانند همبرگر، چیزبرگر، فیله مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سالاد، ساندویچ و انواع نوشیدنی‌ها و دسر را به مشتری‌ها پیشنهاد می‌دهند. مک‌دونالد که دفتر مرکزی آن در ایلینویز امریکا واقع شده، در سرتاسر امریکا، اروپا، آسیا، خاورمیانه، افریقا، کانادا و امریکای لاتین شعبه دارد.

غذا، یکی از نیازهای اولیه بشر است که نمی‌توان از آن گذشت. یکی از آن نیازهای اولیه‌ای که در گذر زمان، همپای پیشرفت انسان و تغییر زمان مفهوم خود را به حوزه‌ای بسیار وسیع‌تر گسترش داده و توانسته است تا علاوه بر حفظ جایگاه خود در فهرست نیازهای ابتدایی بشر تبدیل به یکی از فاکتورهای قابل سنجش در میزان ثروت و رفاه جوامع و گروه‌های مختلف اقتصادی شود. غذاها و نوشیدنی‌ها در طول تاریخ بشر در جشن‌ها و سوگ‌ها همراه انسان بوده‌اند و جدای از زندگی روزمره به عنوان نشانی از شادی و یا سوگواری ایفای نقش کرده‌اند اما هرچه از قرن بیستم بیشتر گذشت و هرچه پیشرفت تکنولوژی در قرن بیست و یک به قدرت‌نمایی بیشتری پرداخت، غذا هم توانست بیش از هر زمان دیگری خود را به عنوان یکی از انواع سرگرمی‌های انسانی معرفی کند. سفارش غذا از بیرون، رفتن به رستوران و کافه یکی از سرگرمی‌های بین‌المللی است. آدم‌ها فارغ از هر عادت و رفتار فرهنگی این مورد را به خصوص در شهرهای بزرگ خیلی مشتاقانه دنبال می‌کنند و همین سبب شده است تا تجارت غذا و مواد خوراکی تبدیل به یک از تجارت‌های سودآور در طول زمان شود.

نشریه فوربس سالانه فهرستی از ارزشمندترین برندهای جهانی منتشر می‌کند، این فهرست که امسال هم نام اپل را به عنوان ارزشمندترین برند در صدر خود دارد شامل تمامی نام‌های آشنا در تمامی حوزه‌ها است از تکنولوژی و اتومبیل گرفته تا پوشاک و صنایع غذایی. به گفته یکی از استادان بازاریابی و برندینگ دانشگاه پنسیلوانیا «برندها ارزش خود را از میزان درک و آگاهی مشتریان نسبت به آنها کسب می‌کنند. این شناخت است که سبب می‌شود مشتریان آگاهانه پول بیشتری بابت خرید یک برند خاص هزینه کنند یا اینکه در میان محصولات مشابه احتمال انتخاب یک برند خاص توسط آنان وجود داشته باشد.» بر مبنای همین تعاریف است که این فهرست نام ارزشمندترین برندهایی را که توانسته‌اند به‌خوبی خود را میان مشتریان و مردم به نمایش بگذارند و توجه آنها را جلب کنند در خود دارد. اگر در فهرست برندهای ارزشمند سال 2016 دسته‌بندی «رستوران‌ها» را انتخاب کنید، سه نام هستند که از میان سایر برندها جدا و به شما معرفی می‌شوند.

مک‌دونالد

سال تاسیس: 1955

رتبه ارزش برند: 9

ارزش برند: 39.1 میلیارد دلار

تغییر در میزان ارزش برند نسبت به سال گذشته: 1-%

فروش: 25.36 میلیارد دلار

شرکت مک‌دونالد در حوزه فروش محصولات غذایی به صورت خرده‌فروشی و از طریق شعبه‌های رستورانی خود فعالیت می‌کند. فعالیت‌های این شرکت شامل مدیریت و واگذاری امتیاز فروش محصولات مک‌دونالد در سراسر جهان است. این رستوران‌ها در منوی خود غذاهایی مانند همبرگر، چیزبرگر، فیله مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سالاد، ساندویچ و انواع نوشیدنی‌ها و دسر را به مشتری‌ها پیشنهاد می‌دهند. مک‌دونالد که دفتر مرکزی آن در ایلینویز امریکا واقع شده، در سرتاسر امریکا، اروپا، آسیا، خاورمیانه، افریقا، کانادا و امریکای لاتین شعبه دارد. مک‌دونالد در 15 آوریل 1955 توسط ری کراک بنیان گذاشته شد و حالا 42 هزار کارمند دارد.

 استارباکس

سال تاسیس: 1971

رتبه ارزش برند: 45

ارزش برند: 11.9 میلیارد دلار

تغییر در میزان ارزش برند نسبت به سال گذشته: 14%

فروش: 20.16 میلیارد دلار

شرکت استارباکس در زمینه تولید و فروش قهوه و چای فعالیت دارد. این شرکت که دفتر مرکزی آن در سیاتل واشنگتن قرار دارد در امریکا، اروپا، خاورمیانه و افریقا شعبه دارد. اولین کافی‌شاپ با نام استارباکس در ۳۱ مارس ۱۹۷۱ در شهر سیاتل با همکاری سه دوست، جری بالدوین، زو سیگل و گوردن بوکر کار خود را آغاز کرد. این سه نفر در دانشگاه سان‌فرانسیسکو با هم آشنا شده بودند. اما در سال ۱۹۸۲ مؤسس اصلی این شرکت، هاوارد شولتز با پیشنهاد فروش قهوه و اسپرسو نوشیدنی، در کنار قهوه، به جمع شرکا پیوست و چند سال بعد حق امتیاز استارباکس را خرید و آن را تبدیل به آن چیزی کرد که هم‌اکنون در نقاط مختلف جهان وجود دارد؛ بزرگ‌ترین کافی‌شاپ زنجیره‌ای جهان با 238 هزار کارمند.

ساب‌وی

سال تاسیس: 1965

رتبه ارزش برند: 87

ارزش برند: 7.1 میلیارد دلار

تغییر در میزان ارزش برند نسبت به سال گذشته: 4%

فروش: 19.2 میلیارد دلار

فست‌فود ساب‌وی متعلق به شرکت شرکای دکتر (Doctors Associates Inc) است. این شرکت یک مکان واحد را در تملک ندارد اما 8 درصد درآمد خود را از مغازه‌هایی که امتیاز فروش را خریداری کرده‌اند کسب می‌کند. در ابتدای تاسیس این شرکت، فرد دلوکا هزار دلار از دوست خانوادگی‌شان، پیتر باک قرض گرفت تا اولین ساندویچ‌فروشی شهر بریج‌پورت در ایالت کانتیکات امریکا را تاسیس کند. امروزه این شرکت 44 هزار شعبه در 110 کشور جهان دارد. دلوکا تا زمان مرگش در سال 2015 بر تمامی مراحل کار شرکت نظارت داشت. ورثه دلوکا و باک هریک نیمی از سهام این شرکت را در اختیار دارند. این برند 60 درصد از بازار فروش ساندویچ آماده در امریکا را در اختیار دارد. ساب‌وی گروه هواداران قابل توجهی دارد به گونه‌ای که بیش از 25 میلیون هوادار، عضو صفحه فیس‌بوک آن هستند.

رستوران‌های زنجیره‌‌ای؛ آینده غذا

بلومبرگ در آخرین برآورد خود از وضعیت کسب‌وکارهای مرتبط با غذا به این نتیجه رسیده است که رستوران‌های زنجیر‌ه‌ای آینده غذا را رقم می‌زنند. به نظر می‌رسد صحنه غذایی هر شهر غربی آرام‌آرام در حال تبدیل شدن به یک نسخه مشابه از شهرهای دیگر غربی است؛ شعبه‌های فست‌فودهای زنجیره‌ای که همبرگر و مرغ سوخاری می‌فروشند و به ذائقه محلی اعتنای چندانی ندارند. به نظر رستوران‌های زنجیره‌ای به خصوص در امریکا در آینده تبدیل به موجی گسترده‌تر خواهند شد. آخرین گزارش گروه تحقیقات بازار NPD نشان می‌دهد که در طول سال گذشته، تعداد رستوران‌های مستقل امریکا تا 3 درصد کاهش یافته است و در همین مدت رستوران‌های زنجیره‌ای رشدی یک‌درصدی را تجربه کرده‌اند.

یکی از مواردی که باید در مورد رستوران‌های زنجیره‌ای به خاطر داشت، رقابت آنها با رستوران‌ای محلی است. حتی بهترین رستوران زنجیره‌ای هم نمی‌تواند به پای مطلوبیت و کیفیت یک رستوران محلی خیلی خوب برسد. اما از سوی دیگر حتی بدترین رستوران زنجیره‌ای به لحاظ سرویس‌دهی و امکانات، هرگز به بدی یک رستوران محلی بد نخواهد بود. رستوران‌های محلی بی‌کیفیت بیشتر در جاهایی ظاهر می‌شوند که آدم‌ها از خانه خود دور مانده‌اند، مانند حوالی هتل‌ها در مناطق توریستی، اطراف فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار و اتوبوس. بیشترِ مشتری‌هایی که به این رستوران‌ها می‌روند دیگر هرگز به آنجا بازنمی‌گردند.

رستوران‌های زنجیره‌ای این مشکل را حل کرده‌اند. اول از همه اینکه شما حاضرید از تجربه خوب احتمالی چشم بپوشید تا احتمال تجربه بد غذایی را کاهش دهید. در رستوران‌های زنجیره‌ای شما دقیقا می‌دانی که چطور غذایی در انتظارتان خواهد بود. رستوران‌های زنجیره‌ای انگیزه بیشتری برای اجتناب از تجربه بد مشتریان دارند. بعد از تجربه بد در یک رستوران اگر بپرسید: یادت هست آن رستورانی که بعدش مسموم شدیم اسمش چه بود؟ یک رستوران محلی کنار جاده به این موضوع اهمیتی نمی‌دهد اما برای مک‌دونالد خیلی مهم است که شما تجربه خوردن یک همبرگر بد را در یکی از شعبه‌هایش نداشته باشید. چرا که اگر در یک شعبه از کیفیت غذا راضی نباشید احتمال اینکه دفعه بعد به سراغ یکی دیگر از هزاران شعبه مک‌دونالد بروید بسیار کم می‌شود. برای همین است که رستوران‌های زنجیره‌ای کیفیت غذای خود را ثابت نگه می‌دارند و این عاملی است که مشتریان را راضی نگه می‌دارد.

اما چرا باید منتظر باشیم که کسب‌وکار رستوران‌های زنجیره‌ای به دوران اوج خود برسد؟ 20 سال پیش هرگاه که به سفر می‌رفتیم، غذا را در رستوران‌های محل می‌خوردیم، حالا قبل از هر سفر سایت‌های مختلفی را جست‌وجو می‌کنیم تا قبل از غذا خوردن مطمئن شویم باید به سراغ چه رستوران‌هایی برویم. یکی از مشکلاتی که پیش روی این دسته از رستوران‌ها قرار دارد بالا رفتن قیمت زمین و اجاره‌بها است، علاوه بر آن نیروی کار خرج بالایی دارد و مواد غذایی هم چندان ارزان نیستند (این سه عامل تقریبا 75 درصد هزینه رستوران‌ها را دربرمی‌گیرند). این شرایط تنها محدود به امریکا نیست. حالا چه گروهی از این شرایط نفع می‌برد؟ رستوران‌های زنجیره‌ای. این رستوران‌ها هستند که می‌توانند مواد اولیه را در حجم انبوه خریداری کنند، آشپزخانه‌های خود را در مناطق خارج از شهر که قیمت زمین ارزان است بنا کنند، این قابلیت‌ها کار را برای آنها به‌صرفه می‌کند. برای همین است که هرچند دوست داریم این‌گونه فکر کنیم که آینده منحصربه‌فرد، با هویت مستقل و محلی است اما به نظر می‌رسد که در صنعت غذا این آینده بی‌مزه، بی‌ضرر و یکسان در سطح بین‌المللی است.
(جمعه ۲۴ دی ۱۳۹۵) ۱۱:۰۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها